The aim of this study is to examine the teachers’ enneagram personality types in terms of various variables. In the study, survey model was used. The sample of the study is 463 teachers who are working in Istanbul. Research data were collected with “Personal Information Form” and “Enneagram Personality Scale”. The data were analyzed by using SPSS program. Frequency and percentage analyses were used in order to determine the distribution of the demographic characteristics of the participants. Also, means and standard deviations were calculated. Independent sample t-test to find out the difference between the paired groups, and one-way Anova test in more than two groups were done. According to the results of analysis, it was concluded that while the enneagram personality types of teachers didn’t show a significant difference in terms of gender and educational status, it showed significant differences in terms of age, marital status, length of service in teaching profession, type of the school, length of service in the institution and the number of the teachers working at the school.
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin enneagram kişilik tiplerinin çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi İstanbul’da görev yapmakta olan 463 öğretmendir. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Enneagram Kişilik Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik özelliklerinin dağılımını belirlemede frekans ve yüzde analizi kullanılmıştır. Ayrıca ortalamalar ve standart sapmalar hesaplanmıştır. İkili gruplar arasında farkın bulunmasında bağımsız örneklem t-testi, ikiden fazla gruplarda tek yönlü Anova testi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin enneagram kişilik tipleri cinsiyet ve eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermezken, yaş, medeni durum, öğretmenlik mesleğindeki hizmet süresi, çalışılan okul türü, kurumdaki hizmet süresi ve okulda çalışan öğretmen sayısına göre anlamlı farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Supervision in Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2024 |
Acceptance Date | October 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |