This research aims to determine primary school 4th grade students' attitudes towards homework by taking their opinions on homework technique. Homework is an activity that contributes to the determination of students' knowledge and skills, their acquisition of higher-level learning skills, and a sense of responsibility. Since the study aims to determine the current situation, it is suitable for case study, one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 30 students who continue their education in the 4th grade in 2 different primary schools in Nevşehir in the 2021-2022 academic year. The data of the research were collected with the semi-structured interview forms prepared by the researcher and the audio recording. The analysis of the qualitative data was done by content analysis. It has been concluded that homework, which is prepared by paying attention to student interests, needs and readiness, is more important and attracts students to different learning areas. Health and environmental factors that they experience while doing homework are stated. It has been determined that students generally have a positive attitude to homework but the control of the teacher and parent guidance is much more important especially in primary school. The positive effect on the academic success of students when they do their homework lovingly and associating it with their daily lives is emphasized.
Bu araştırma ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin ev ödevi tekniğine ilişkin, öğrenci görüşlerini alarak, onların ev ödevlerine karşı tutumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Ev ödevi, öğrencilerin bilgi ve becerilerinin belirlenip ve bir üst düzey öğrenme becerilerini kazanmasına, sorumluluk bilincine katkısı olan bir etkinliktir. Çalışma mevcut olan durumu belirlemeyi hedeflediğinden Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygundur. Araştırmanın çalışma gurubu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Nevşehir’in 2 farklı ilkokulunda 4. sınıfta öğrenimine devam eden 30 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları ve ses kaydı toplanmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi içerik analizi ile yapılmıştır. Öğrenci ilgi, ihtiyaç ve hazırbulunuşluklarına dikkat edilerek hazırlanan ev ödevlerinin daha önem taşıdığı ve farklı öğrenme alanlarına öğrenciyi çektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ödev yaparken yaşadıkları sağlık ve çevresel kaynaklı faktörler belirtilmiştir. Araştırmada, ev ödevi ile ilgili öğrencilerin genellikle olumlu tutumlara sahip oldukları ancak; öğretmen kontrolü ve veli rehberliğinin özellikle ilkokulda çok daha önemli olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin severek, günlük hayatları ile ilişkilendirerek ev ödevlerini yaptıklarında, akademik başarılarına olan olumlu etkisi vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |