In this study, the importance of compliance to treatment for the patient to benefit from the treatment, and the effects of patient compliance were determined. The study is a decisive type of research. The forms with 5-point Likert-type questions created by the researchers were asked to community pharmacists via the Internet. 110 pharmacists from different parts of Turkey participated in the survey. The data obtained in the research were analyzed with the SPSS ver. 25.0 program. The significance level (α) was determined as 0.05 in the analyzes made in the study. The Cronbach-alpha reliability coefficient for the developed scale was found to be 0.847. In this study, it is found that community pharmacists make an effort to increase the drug compliance of patients. There was no significant difference between the age and professional experience of the pharmacist in improving patient compliance. Pharmacists need to work more systematically to improve patients' drug compliance. It is thought that the concept of drug compliance is frequently included in the education curriculum of Pharmacy Schools. Still, the necessary educational content and learning opportunities are not sufficient to increase it.
Bu çalışmada, hastanın tedaviden yarar görmesi için tedaviye uyumunun önemi ve hasta uyumunun nelerden etkilendiği belirlenmiştir. Çalışma, betimleyici tiptedir. Araştırmacılar tarafından oluşturulan 5’li lkert tipi soruların bulunduğu formlar, anket tekniği ile toplum eczacılarına internet ortamında uygulanmıştır. Ankete Ankara'nın farklı yerlerinden 110 eczacı katılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS ver. 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi (α) 0,05 olarak belirlenmiştir. Geliştirilen ölçek için Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0,847 olarak bulunmuştur. Bu çalışmada, toplum eczacılarının hastaların ilaç uyumunu artırmak için çaba sarf ettikleri görülmektedir. Hasta uyumunu arttırmada eczacının yaş ve mesleki deneyimi arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Eczacıların hastaların ilaç uyumunu artırmak için daha sistemli çalışması gerekmektedir. Eczacılık Fakültesi eğitim müfredatında ilaç uyumu kavramının sıklıkla yer aldığı ancak arttırmak için gerekli eğitim içeriği ve öğrenme fırsatlarının yeterli olmadığı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pharmacology and Pharmaceutical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2022 |
Submission Date | March 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 47 Issue: 3 |