Research Article
BibTex RIS Cite

Türbülans Etkinliği ile Kaos Öğretimi: Doğada Konaklamalı Kamp Uygulaması

Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 133 - 146, 30.12.2013

Abstract

Bu araştırma; fizik öğretmen adaylarına kaos teorisinin önemli özelliklerinden biri olan "başlangıç şartlarına hassas bağlılık" kavramının öğretimini; türbülans etkinliği ile konaklamalı kampı da içeren sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklerle zenginleştirilmiş etkileşimli öğrenme ortamlarında gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Marmara Üniversitesi Fizik Eğitimi Anabilim Dalından “Doğada Fizik: Gezi ve Kamp Uygulamaları” dersine katılan dört gönüllü öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma, keşfedici nitel bir araştırma olup; veriler konaklamalı kampta yapılan açık uçlu sorulardan oluşan anket ile dere gözlemi video kayıtları ve kamp sonrası yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, ön testte öğrenciler kaosu, genel olarak sadece “karmaşa, düzensizlik” kavramlarını kullanarak tanımlamışlardır. Derste ve kampta yapılan türbülans etkinlikleri ile birlikte kaosu tanımlamak için "başlangıç şartlarına hassas bağlılık" kavramını da kullanmaya başlamışlardır. Araştırmanın sonuçlarına bakarak, türbülans etkinliğinin öğrencilerin kaosun "başlangıç şartlarına hassas bağlılık" özelliğini anlamada ve kaos kavramını öğrenmede faydalı olduğu düşünülmüştür

References

  • Bohr, T., Jensen, M.H., Paladin, G. & Vulpiani, A. (1998). Dynamical system approach to turbulence, Cambridge: Cambrideg University Press. http://www.cambridge.org/us/academic/subjects/physics/nonlinearscience-and-fluid-dynamics. erişim tarihi: 10.09.2013
  • Bülbül, M.Ş. (2013). Ders kitaplarında olması gereken bir kuram: Kaos, Pegem Akademi: Ankara.
  • Doğan, Y. (2013). Fiziğin konaklamalı kamp deneyimiyle zenginleştirilmiş sınıf içi ve sınıf dışı ortamlar aracılığıyla bağlamsallaştırılma sürecinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duit, R. & Komorek, M. (1997). Understanding of the basic ıdeas of chaos-theory in a study of limited predictability, International Journal of Science Education, 19, 247-264.
  • Karaçay, T. (2004). Determinizm ve kaos, mantık, matematik ve felsefe, II. Ulusal Sempozyumu. AssosÇanakkale, Bildiriler Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları No: 49, ISBN: 975-6657-50-6.
  • Prigogine, I. & Stengers, I. (1985). Ordet out of chaos: man's new dialogue with nature, Flamingo: London, Great Britain.
  • Sardar, Z. & Abrams, I. (2010). Kaos: Düzensizlikteki düzeni anlamak için çizgibilim (1.Baskı), İstanbul: NTV Yayınları.
  • Stavrou, D., Duit, R. & Komorek M. (2008). A teaching and Learning Sequence about the Interplay of chance and determinism in nonlinear system, Physics Education, 43, 417-422.
  • Steiner, V.J. & Mahn, H. (1996). Sociocultural approaches to learning and development: A Vygotskian framework, Educational Psychologist, 31(3,4) 191-206. Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük (2005). 10.Baskı, Ankara.
  • Yılmaz, D. ve Güler, N.F. (2006). Kaotik zaman serisinin analizi üzerine bir araştırma, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 21(4), 759-779
Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 133 - 146, 30.12.2013

Abstract

References

  • Bohr, T., Jensen, M.H., Paladin, G. & Vulpiani, A. (1998). Dynamical system approach to turbulence, Cambridge: Cambrideg University Press. http://www.cambridge.org/us/academic/subjects/physics/nonlinearscience-and-fluid-dynamics. erişim tarihi: 10.09.2013
  • Bülbül, M.Ş. (2013). Ders kitaplarında olması gereken bir kuram: Kaos, Pegem Akademi: Ankara.
  • Doğan, Y. (2013). Fiziğin konaklamalı kamp deneyimiyle zenginleştirilmiş sınıf içi ve sınıf dışı ortamlar aracılığıyla bağlamsallaştırılma sürecinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duit, R. & Komorek, M. (1997). Understanding of the basic ıdeas of chaos-theory in a study of limited predictability, International Journal of Science Education, 19, 247-264.
  • Karaçay, T. (2004). Determinizm ve kaos, mantık, matematik ve felsefe, II. Ulusal Sempozyumu. AssosÇanakkale, Bildiriler Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları No: 49, ISBN: 975-6657-50-6.
  • Prigogine, I. & Stengers, I. (1985). Ordet out of chaos: man's new dialogue with nature, Flamingo: London, Great Britain.
  • Sardar, Z. & Abrams, I. (2010). Kaos: Düzensizlikteki düzeni anlamak için çizgibilim (1.Baskı), İstanbul: NTV Yayınları.
  • Stavrou, D., Duit, R. & Komorek M. (2008). A teaching and Learning Sequence about the Interplay of chance and determinism in nonlinear system, Physics Education, 43, 417-422.
  • Steiner, V.J. & Mahn, H. (1996). Sociocultural approaches to learning and development: A Vygotskian framework, Educational Psychologist, 31(3,4) 191-206. Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük (2005). 10.Baskı, Ankara.
  • Yılmaz, D. ve Güler, N.F. (2006). Kaotik zaman serisinin analizi üzerine bir araştırma, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 21(4), 759-779
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Çiğdem Yenialaca This is me

Zeynep Gürel This is me

Publication Date December 30, 2013
Submission Date October 14, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yenialaca, Ç., & Gürel, Z. (2013). Türbülans Etkinliği ile Kaos Öğretimi: Doğada Konaklamalı Kamp Uygulaması. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 133-146.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR