Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim 9. Sınıf Fizik Dersi Öğretim Programlarının Tarihsel Süreç İçerisinde Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 147 - 157, 30.12.2013

Abstract

Bilimin ve teknolojinin hızla geliştiği günümüzde, çağa uyum sağlayabilen nitelikli bireyler yetiştirmek eğitimin temel hedeflerinden biri olmuştur. Bu gayeye ulaşmak adına, eğitimin temel unsurlarından biri olan öğretim programlarında yenilikler ve değişiklikler gündeme gelmiştir. Fizik dersi, üst düzey düşünme becerilerine sahip, bilimsel becerileri ihtiyaçlarına göre kullanabilen bireyler yetiştirmek için gerekli ve önemli bir derstir. Bu bağlamda fizik öğretim programlarının toplumsal beklenti ve ihtiyaçlara göre düzenlenmesi ve yenilenmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programlarının tarihsel süreç içerisinde öğelerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Bu incelemeler fizik dersi öğretim programlarının hedef, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve ölçme-değerlendirme öğeleri doğrultusunda; nitel araştırma türlerinden doküman analizi tekniği kullanılarak yapılmış ve 1992, 2007 ve 2013 yıllarındaki ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre her yıl 9. sınıf fizik öğretim programının içeriği değişmiş, öğretme- öğrenme süreci ve ölçmedeğerlendirme öğelerine yapılan vurgu artmıştır

References

  • Arslan, A., Ercan, O. ve Tekbıyık, A. (2012). Fizik dersi yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Aycan, Ş., Aycan, N., Genç, M., Özkaya, M. (2000). Manisa Demirci Lisesinde fizik dersinin içeriği ve öğrencilerin ilgisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • EARGED (1998). Ortaöğretim kurumları fizik programı ihtiyaç belirleme analiz raporu. Ankara. MEB.
  • Ergin, İ., Kandil İngeç, Ş. Ve Şafak, M. (2011). Ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programının kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme-değerlendirme boyutlarına ilişkin öğretmen görüşleri. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara: Siyasal Kitabevi. www.iconte.org.
  • Kırıkkaya, E., ve Tanrıverdi, B. (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programında öğrenme alanlarından beceri, anlayış, tutum ve değerlerle ilgili kazanımların önem derecesi ve gerçekleştirme düzeyi, 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (Denizli, Pamukkale Üniversitesi) Bildiri Kitabı, s:162-168, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB. (1992). Fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2007). 9. sınıf fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2013). Ortaöğretim fizik dersi öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tatar, B. (2010). Yeni fizik öğretim programına göre yazılmış 9. sınıf fizik ders kitabının beceri kazanımlarını kazandırmasına ait öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yiğit, N. (2013). Ortaöğretim Fizik dersi öğretim programı uygulamada ne getirebilir?. Fen ve Fizik Eğitimi Sempozyumu, KTÜ, Fen Fakültesi, Trabzon.
  • Yolbaşı, C. (2010). Yeni fizik öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Year 2013, Volume: 1 Issue: 2, 147 - 157, 30.12.2013

Abstract

References

  • Arslan, A., Ercan, O. ve Tekbıyık, A. (2012). Fizik dersi yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Aycan, Ş., Aycan, N., Genç, M., Özkaya, M. (2000). Manisa Demirci Lisesinde fizik dersinin içeriği ve öğrencilerin ilgisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • EARGED (1998). Ortaöğretim kurumları fizik programı ihtiyaç belirleme analiz raporu. Ankara. MEB.
  • Ergin, İ., Kandil İngeç, Ş. Ve Şafak, M. (2011). Ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi öğretim programının kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme-değerlendirme boyutlarına ilişkin öğretmen görüşleri. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara: Siyasal Kitabevi. www.iconte.org.
  • Kırıkkaya, E., ve Tanrıverdi, B. (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programında öğrenme alanlarından beceri, anlayış, tutum ve değerlerle ilgili kazanımların önem derecesi ve gerçekleştirme düzeyi, 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (Denizli, Pamukkale Üniversitesi) Bildiri Kitabı, s:162-168, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB. (1992). Fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2007). 9. sınıf fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2013). Ortaöğretim fizik dersi öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tatar, B. (2010). Yeni fizik öğretim programına göre yazılmış 9. sınıf fizik ders kitabının beceri kazanımlarını kazandırmasına ait öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yiğit, N. (2013). Ortaöğretim Fizik dersi öğretim programı uygulamada ne getirebilir?. Fen ve Fizik Eğitimi Sempozyumu, KTÜ, Fen Fakültesi, Trabzon.
  • Yolbaşı, C. (2010). Yeni fizik öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Güler Göçen This is me

Hasret Kabaran This is me

Publication Date December 30, 2013
Submission Date October 14, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Göçen, G., & Kabaran, H. (2013). Ortaöğretim 9. Sınıf Fizik Dersi Öğretim Programlarının Tarihsel Süreç İçerisinde Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 147-157.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR