Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Astronomi Kavramları Hakkındaki Kavramsal Anlamaları

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 34, 30.06.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının gece gündüzün ve mevsimlerin oluşumu, yıldızların gün boyunca görünmeme nedeni ve yıldız kayması ile ilgili fikirlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Öğrenciler bu astronomi kavramları ile ilk kez ilkokul düzeyinde karşılaştıkları için sınıf öğretmenlerinin bu kavramları doğru yapılandırması gerekmekte ve kendilerinin de doğru yapılandırmış olması gerekmektedir. Bu araştırmada araştırma deseni olarak tarama deseni kullanılmış ve 306 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar dört kategori altında analiz edilmiş ve bu kategorilerdeki cevap frekansları hesaplanmıştır. Öğretmen adaylarının çoğunun mevsimlerin oluşma nedeni ve yıldız kaymasına ilişkin bilimsel fikirler oluşturmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarında bu kavramlara ilişkin karşılaşılan kavram yanılgılarının bazıları alanyazında yer almakta iken, bazıları ile bilgimiz dahilindeilk kez bu çalışmada karşılaşılmıştır. Öğretmen adaylarında mevcut olan kavram yanılgılarının tespitine yönelik daha fazla sayıda çalışma yapılmalıdır

References

  • Agan, L. (2004). Stellar ideas: Exploring students’ understanding of stars. Astronomy Education Review, 3(1), 77- 97.
  • Anıl, Ö. (2010). Öğrenme sarmalına göre tasarımlanan 5E öğretim modeli tasarımları ile dokuzuncu sınıf öğrencilerinin kavramsal değişimlerinin incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Atwood, R.K. & Atwood, V.A. (1997). Effects of instruction on preservice elementary teachers’ conceptions of the causes of night and day and the seasons. Journal of Science Teacher Education, 8(1), 1-13.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11(5), 502-513.
  • Bekiroğlu, F. (2007). Effects of model-based teaching on pre-service physics teachers’ conceptions of the moon, moon phases and other lunar phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
  • Bisard, W., Aron, R., Francek, M. & Nelson, B. (1994). Assessing selected physical science and earth science misconceptions of middle school through university pre-service teachers. Journal of College Science Teaching, 24,38-42.
  • Bostan, A. (2008). Farklı yaş grubu öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Duit, R. (2009). Bibliography – STCSE Students’ and teachers’ conceptions and science education. Kiel, Germany: University of Kiel.
  • Dunlop, J. (2000). How children observe the universe. Electronic Publications of the Astronomical Society of Australia,17(2), 194-206.
  • Eaton, J.F., Anderson, C.W. & Smith, E.L. (1984). Students’ misconceptions interfere with science learning: Case studies of fifth-grade students. The Elementary School Journal, 84(4), 365-379.
  • Gilbert, J.K. & Swift, D. (1985). Toward a Lakatosian analysis of Piagetian and alternative conceptions research programs.Science Education, 69(5), 681-696.
  • Helm, H. (1980). Misconceptions in physics amongst South African students. Physics Education, 15, 92-98.
  • Hewson, M.G. & Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 20(8), 731-743.
  • Hewson, P.W. & Hewson, M.A.B. (1984). The role of conceptual conflict in conceptual change and the design of science instruction. Instructional Science, 13(1), 1-13.
  • Ivowi, U. (1984). Misconceptions in physics amongst Nigerian secondary school students. Physics Education, 19(6), 279-285.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. Baskı). Nobel Akademi, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2007). Prospective science teachers’ conceptions about astronomical subjects.Science Education International, 18(1), 113-130.
  • McKloskey, M. (1983). Naive Theories of Motion. (ed: Gentner, D. & Stevens, A.L.), Mental Models. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 299-324.
  • Sadler, P.M. (1992). The initial knowledge state of high school astronomy students. Doktora Tezi, Harvard University, USA.
  • Sharp, J. (1996). Children’s astronomical beliefs: a preliminary study of year 6 children in South-West England. International Journal of Science Education, 18(6), 685-712.
  • Trumper, R. (2000). University students’ conceptions of basic astronomy concepts. Teaching Physics, 35(1), 9- 15.
  • Trumper, R. (2001). A cross-college age study of science and nonscience students’ conceptions of basic astronomy concepts in preservice training for high-school teachers.Journal of Science Education and Technology, 10(2), 189-195.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-sun-earth-moon relative movements- at a time of reform in science education.Research in Science &Technological Education, 24(1), 85-109.
  • Trundle, K.C., Atwood, R.K. & Christopher, J.E. (2007). A longitudinal study of conceptual change: Preservice elementary teachers’ conceptions of moon phases.Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303- 326.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. & Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Zeilik, M. (1998). Misconceptions and their change in university-level astronomy courses.The Physics Teacher, 36(2),104-107.
Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 34, 30.06.2014

Abstract

References

  • Agan, L. (2004). Stellar ideas: Exploring students’ understanding of stars. Astronomy Education Review, 3(1), 77- 97.
  • Anıl, Ö. (2010). Öğrenme sarmalına göre tasarımlanan 5E öğretim modeli tasarımları ile dokuzuncu sınıf öğrencilerinin kavramsal değişimlerinin incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Atwood, R.K. & Atwood, V.A. (1997). Effects of instruction on preservice elementary teachers’ conceptions of the causes of night and day and the seasons. Journal of Science Teacher Education, 8(1), 1-13.
  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11(5), 502-513.
  • Bekiroğlu, F. (2007). Effects of model-based teaching on pre-service physics teachers’ conceptions of the moon, moon phases and other lunar phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
  • Bisard, W., Aron, R., Francek, M. & Nelson, B. (1994). Assessing selected physical science and earth science misconceptions of middle school through university pre-service teachers. Journal of College Science Teaching, 24,38-42.
  • Bostan, A. (2008). Farklı yaş grubu öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Duit, R. (2009). Bibliography – STCSE Students’ and teachers’ conceptions and science education. Kiel, Germany: University of Kiel.
  • Dunlop, J. (2000). How children observe the universe. Electronic Publications of the Astronomical Society of Australia,17(2), 194-206.
  • Eaton, J.F., Anderson, C.W. & Smith, E.L. (1984). Students’ misconceptions interfere with science learning: Case studies of fifth-grade students. The Elementary School Journal, 84(4), 365-379.
  • Gilbert, J.K. & Swift, D. (1985). Toward a Lakatosian analysis of Piagetian and alternative conceptions research programs.Science Education, 69(5), 681-696.
  • Helm, H. (1980). Misconceptions in physics amongst South African students. Physics Education, 15, 92-98.
  • Hewson, M.G. & Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 20(8), 731-743.
  • Hewson, P.W. & Hewson, M.A.B. (1984). The role of conceptual conflict in conceptual change and the design of science instruction. Instructional Science, 13(1), 1-13.
  • Ivowi, U. (1984). Misconceptions in physics amongst Nigerian secondary school students. Physics Education, 19(6), 279-285.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. Baskı). Nobel Akademi, Ankara.
  • Küçüközer, H. (2007). Prospective science teachers’ conceptions about astronomical subjects.Science Education International, 18(1), 113-130.
  • McKloskey, M. (1983). Naive Theories of Motion. (ed: Gentner, D. & Stevens, A.L.), Mental Models. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 299-324.
  • Sadler, P.M. (1992). The initial knowledge state of high school astronomy students. Doktora Tezi, Harvard University, USA.
  • Sharp, J. (1996). Children’s astronomical beliefs: a preliminary study of year 6 children in South-West England. International Journal of Science Education, 18(6), 685-712.
  • Trumper, R. (2000). University students’ conceptions of basic astronomy concepts. Teaching Physics, 35(1), 9- 15.
  • Trumper, R. (2001). A cross-college age study of science and nonscience students’ conceptions of basic astronomy concepts in preservice training for high-school teachers.Journal of Science Education and Technology, 10(2), 189-195.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts-sun-earth-moon relative movements- at a time of reform in science education.Research in Science &Technological Education, 24(1), 85-109.
  • Trundle, K.C., Atwood, R.K. & Christopher, J.E. (2007). A longitudinal study of conceptual change: Preservice elementary teachers’ conceptions of moon phases.Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303- 326.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. & Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Zeilik, M. (1998). Misconceptions and their change in university-level astronomy courses.The Physics Teacher, 36(2),104-107.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ayberk Bostan Sarıoğlan This is me

Hüseyin Küçüközer This is me

Asuman Küçüközer This is me

Publication Date June 30, 2014
Submission Date February 25, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Bostan Sarıoğlan, A., Küçüközer, H., & Küçüközer, A. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Astronomi Kavramları Hakkındaki Kavramsal Anlamaları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 23-34.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR