Research Article
BibTex RIS Cite

Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Stratejisinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrencilerin Uygulanan Stratejiye Yönelik Görüşleri

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 19, 01.06.2018

Abstract

Bu çalışmada, dördüncü sınıf “Vücudumuzun Bilmecesini Çözelim” ünitesinde araştırma sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına etkisini tespit etmek ve yapılan uygulama hakkında öğrenci görüşlerini almak amaçlanmıştır. Çalışmada, karma desen kullanılmış olup nicel boyutu yarı deneysel araştırma modeline göre desenlenmiştir. Nitel boyutunda ise öğrencilerden uygulama sonrası görüş alınmıştır. Çalışma grubunu 2013-2014 öğretim yılında İstanbul’da bir ilkokulunun farklı iki dördüncü sınıfında okuyan toplam 76 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada 5E modeli ile ilişkilendirilmiş araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme stratejisi kapsamında uygulamaların yapıldığı bir deney grubu n=38 ve öğretim programının uygulandığı bir kontrol grubu n=38 olmak üzere iki grupla çalışılmıştır. Nicel veriler için akademik başarı testi ön ve son test olarak kullanılmıştır. Veriler, SPSS 20 paket programı kullanılarak istatistiki yöntemlerden ilişkili ve ilişkisiz t-testleri ile analiz edilmiştir. Sonuçlar deney grubuile kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğunu göstermektedir. Nitel verilerin analizinden elde edilen ana sonuç ise öğrencilerin özellikle bilimsel süreç becerilerini bu çalışmalar ile öğrendiklerini belirtmeleridir

References

  • Akar, E. (2005). Asit ve baz kavramlarının anlaşılmasında 5E öğretim modelinin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akben, N. & Köseoğlu, F. (2010). İlköğretim 5. sınıf yoğunluk konusunda bilimsel sorgulamaya dayalı laboratuvar etkinlik örneği. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1281 - 1289.
  • Akpullukçu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde araştırmaya dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarı, hatırda tutma düzeyi ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Babadoğan, C. & Gürkan, T. (2002). Sorgulayıcı öğretim stratejisinin akademik başarıya etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1(2), 147 – 160.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 15 - 29.
  • Bilgin, İ. & Eyvazoğlu, S. (2010). Rehberli araştırmanın işbirlikli ve bireysel öğretim yönteminin uygulandığı ortamda üniversite öğrencilerinin kimya başarılarına ve kimya dersine karşı tutumlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 65-80.
  • Chu, S., Chow, K., Tse, S.K. & Kuhlthau, C. C. (2008). Grade four students’ development of research skills through inquiry-based learning projects. School Libraries Worldwide, 14, 10- 37.
  • Di Pasquale, D.M., Mason, C. L. & Kolkhorst, F. W. (2003). Exercise in inquiry. Journal of College Science Teaching, 32, 388 - 393.
  • Duran, M. (2014). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin tanecikli yapısı ünitesi kavramsal anlama düzeyi ve bazı öğrenme çıktıları üzerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duschl, R. A., Schweingruber, H. A. & Shouse, A.W. (2007). Taking science to school: learning and teaching science in grades k-8. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Edelson, D.C. (2001). Learning-for-use: a framework for the design of technology- supported inquiry activities. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 355 - 385.
  • Gençtürk, H. A. & Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulama yöntemi ve etkinliği üzerine bir çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277 - 292.
  • Gülhan, F. & Yurdatapan, M. (2014). Araştırma sorgulamaya dayalı etkinliklerin çevre ile ilgili tutum ve davranışlara etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 237 - 258.
  • Johnson, M. A. & Lawson, A. E. (1998). What are the relative effects of reasoning ability and prior knowledge on biology achievement in expository and inquiry classes? Journal of Research in Science Teaching, 35(1), 89 - 103.
  • Karakuyu, Y., Bilgin, İ. & Sürücü, A. (2013). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının üniversite öğrencilerinin genel fizik laboratuvarı dersindeki başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 237 - 250.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (14.baskı), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kaya, G. & Yılmaz, S. (2016). Açık sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarısına ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 300 - 318.
  • Keefer, M. (2002). Designing reflections on practice: helping teachers apply cognitive learning principles in an SFT-inquiry-based learning program, Interchange, 33(4), 395 - 417.
  • Köksal, E. A. (2008). Öğretmen rehberliğindeki sorgulayıcı araştırma yöntemi ile bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Martin, D. J. (2006). Elementary science methods. A constructivist approach. Thomson Higher Education 10. Belmont: Davis Drive.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. & Tal, R. T. (2004). Inquiry‐based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063 - 1080.
  • Mc Phedran, L. J. (2006). An investigation of inquiry-based teaching and its influence on boys’ motivation in science. Unpublished Masters dissertation, University of Toronto, Toronto.
  • MEB. (2013). Fen Bilimleri Dersi 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar öğretim programı. Devlet Kitapları Basım Evi, Ankara.
  • Mecit, Ö. (2006). 7E öğrenme evresi modelinin beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme yeteneği gelişimine etkisi. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Orcutt, C. (1997). A case study on inquiry-based science education and students’ feelings of success. Master Dissertation, University of San Jose State. San Jose.
  • Ortakuz, Y. (2006). Araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin fen-teknoloji-toplum çevre ilişkisini kurmasına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya öğretiminde 5E modelinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Parim, G. (2009). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinde fotosentez, solunum kavramlarının öğrenilmesine, başarıya ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde araştırmaya dayalı öğrenmenin etkileri. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sanger, M. J. & Greenbowe, T. J. (1996). Science-technology-society (STS) and chemcom courses versus college chemistry courses: is there a mismatch? Journal of Chemical Education, 73(6), 532 - 536.
  • Straus, A. L. & Corbin, J. M. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage Publications, California.
  • Şahin, F. (1996). Fen bilgisi öğretiminde grup işbirliğinin önemi. II. Eğitim Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, 18-20 Eylül 1996, Bildiriler Kitabı, ss. 92 - 105, İstanbul.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Timur, B. & Kıncal, R. Y. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulamalı öğretimin (inquiry teaching) öğrenci başarısına etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 8(1), 41 - 65.
  • Uludağ, Ö. (2003). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde araştırma inceleme yoluyla öğretim ve geleneksel öğretimin akademik başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ünal, M., Akıncı, Ş. & Şahin, F. (2000). Biyolojik kavramların öğretilmesinde modellerin rolü: Mitoz bölünme. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 6 - 8 Ekim 2000, Bildiriler Kitabı, ss. 10 - 16, Ankara.
  • Wallace, S. C., Tsoi, Y. M., Calkın, J. & Darley, M. (2003). Learning from inquiry based laboratories in non-major biology: An interpretive study of the relationships among inquiry experience, epistemologies and conceptual growth. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 986 - 1024.
  • Westbrook, S. & Rogers, L. (1994). Examining the development of scientific reasoning in ninth-grade physical science students. Journal of Research in Science Teaching, 31(1), 65 - 76.
  • Worth, K. & Grollman, S. (2003). Worms, Shadows and Whirlpools: Science in the Early Childhood Classroom. Washington, DC: Portsmouth, NH: Heinemann
  • Wu, H. K. & Krajcik, J. S. (2006). Inscriptional practices in two inquiry-based classrooms: A case study of seventh graders’ use of data tables and graphs. Journal of Research in Science Teaching, 43(1), 63 - 95.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.

The Impact of Inquiry-Based Learning on the Academic Achievement of Pupils and Pupils’ Opinions toward Implemented Strategy

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 19, 01.06.2018

Abstract

This study aims to explore the impact of inquiry-based learning on the academic achievement in science class for 4th grade pupils at the unit of “Let’s Solve the Puzzle of Our Body” and to get pupil opinion about practices carried out. In this study, mixed-method was used and quasiexperimental study was designed in the quantitative part. Interview was conducted with the pupils after the treatment in the qualitative part. 76 subjects were chosen from two fourth grade classes of an elementary school from Istanbul in 2013-14 educational year. In the study, a total of two groups were studied, one being an experimental group n=38 in which research inquirybased learning applications were carried out and the other being a control group n=38 in which the science program was implemented. Academic achievement test which was applied both pretest and posttest, was used to collect quantitative data. Collected data was analyzed with SPSS 20 packaged software and paired sample t-test and independent samples t-test were used. The results indicated that there are statistically significant differences on behalf of the experimental group between experimental and control groups’ students’ posttest’ scores. The main finding that emerged in the analysis of qualitative data is that students especially say that they learn scientific process skills through this study

References

  • Akar, E. (2005). Asit ve baz kavramlarının anlaşılmasında 5E öğretim modelinin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akben, N. & Köseoğlu, F. (2010). İlköğretim 5. sınıf yoğunluk konusunda bilimsel sorgulamaya dayalı laboratuvar etkinlik örneği. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1281 - 1289.
  • Akpullukçu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde araştırmaya dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarı, hatırda tutma düzeyi ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Babadoğan, C. & Gürkan, T. (2002). Sorgulayıcı öğretim stratejisinin akademik başarıya etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1(2), 147 – 160.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 15 - 29.
  • Bilgin, İ. & Eyvazoğlu, S. (2010). Rehberli araştırmanın işbirlikli ve bireysel öğretim yönteminin uygulandığı ortamda üniversite öğrencilerinin kimya başarılarına ve kimya dersine karşı tutumlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 65-80.
  • Chu, S., Chow, K., Tse, S.K. & Kuhlthau, C. C. (2008). Grade four students’ development of research skills through inquiry-based learning projects. School Libraries Worldwide, 14, 10- 37.
  • Di Pasquale, D.M., Mason, C. L. & Kolkhorst, F. W. (2003). Exercise in inquiry. Journal of College Science Teaching, 32, 388 - 393.
  • Duran, M. (2014). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin tanecikli yapısı ünitesi kavramsal anlama düzeyi ve bazı öğrenme çıktıları üzerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duschl, R. A., Schweingruber, H. A. & Shouse, A.W. (2007). Taking science to school: learning and teaching science in grades k-8. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Edelson, D.C. (2001). Learning-for-use: a framework for the design of technology- supported inquiry activities. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 355 - 385.
  • Gençtürk, H. A. & Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulama yöntemi ve etkinliği üzerine bir çalışma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277 - 292.
  • Gülhan, F. & Yurdatapan, M. (2014). Araştırma sorgulamaya dayalı etkinliklerin çevre ile ilgili tutum ve davranışlara etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 237 - 258.
  • Johnson, M. A. & Lawson, A. E. (1998). What are the relative effects of reasoning ability and prior knowledge on biology achievement in expository and inquiry classes? Journal of Research in Science Teaching, 35(1), 89 - 103.
  • Karakuyu, Y., Bilgin, İ. & Sürücü, A. (2013). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımlarının üniversite öğrencilerinin genel fizik laboratuvarı dersindeki başarı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 237 - 250.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (14.baskı), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kaya, G. & Yılmaz, S. (2016). Açık sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarısına ve bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 300 - 318.
  • Keefer, M. (2002). Designing reflections on practice: helping teachers apply cognitive learning principles in an SFT-inquiry-based learning program, Interchange, 33(4), 395 - 417.
  • Köksal, E. A. (2008). Öğretmen rehberliğindeki sorgulayıcı araştırma yöntemi ile bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Martin, D. J. (2006). Elementary science methods. A constructivist approach. Thomson Higher Education 10. Belmont: Davis Drive.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. & Tal, R. T. (2004). Inquiry‐based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063 - 1080.
  • Mc Phedran, L. J. (2006). An investigation of inquiry-based teaching and its influence on boys’ motivation in science. Unpublished Masters dissertation, University of Toronto, Toronto.
  • MEB. (2013). Fen Bilimleri Dersi 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar öğretim programı. Devlet Kitapları Basım Evi, Ankara.
  • Mecit, Ö. (2006). 7E öğrenme evresi modelinin beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme yeteneği gelişimine etkisi. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Orcutt, C. (1997). A case study on inquiry-based science education and students’ feelings of success. Master Dissertation, University of San Jose State. San Jose.
  • Ortakuz, Y. (2006). Araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin fen-teknoloji-toplum çevre ilişkisini kurmasına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya öğretiminde 5E modelinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Parim, G. (2009). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinde fotosentez, solunum kavramlarının öğrenilmesine, başarıya ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde araştırmaya dayalı öğrenmenin etkileri. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sanger, M. J. & Greenbowe, T. J. (1996). Science-technology-society (STS) and chemcom courses versus college chemistry courses: is there a mismatch? Journal of Chemical Education, 73(6), 532 - 536.
  • Straus, A. L. & Corbin, J. M. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage Publications, California.
  • Şahin, F. (1996). Fen bilgisi öğretiminde grup işbirliğinin önemi. II. Eğitim Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, 18-20 Eylül 1996, Bildiriler Kitabı, ss. 92 - 105, İstanbul.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Timur, B. & Kıncal, R. Y. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulamalı öğretimin (inquiry teaching) öğrenci başarısına etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 8(1), 41 - 65.
  • Uludağ, Ö. (2003). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde araştırma inceleme yoluyla öğretim ve geleneksel öğretimin akademik başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ünal, M., Akıncı, Ş. & Şahin, F. (2000). Biyolojik kavramların öğretilmesinde modellerin rolü: Mitoz bölünme. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 6 - 8 Ekim 2000, Bildiriler Kitabı, ss. 10 - 16, Ankara.
  • Wallace, S. C., Tsoi, Y. M., Calkın, J. & Darley, M. (2003). Learning from inquiry based laboratories in non-major biology: An interpretive study of the relationships among inquiry experience, epistemologies and conceptual growth. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 986 - 1024.
  • Westbrook, S. & Rogers, L. (1994). Examining the development of scientific reasoning in ninth-grade physical science students. Journal of Research in Science Teaching, 31(1), 65 - 76.
  • Worth, K. & Grollman, S. (2003). Worms, Shadows and Whirlpools: Science in the Early Childhood Classroom. Washington, DC: Portsmouth, NH: Heinemann
  • Wu, H. K. & Krajcik, J. S. (2006). Inscriptional practices in two inquiry-based classrooms: A case study of seventh graders’ use of data tables and graphs. Journal of Research in Science Teaching, 43(1), 63 - 95.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Mehtap Yıldırım This is me

Sibel Türker Altan This is me

Publication Date June 1, 2018
Submission Date October 8, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, M., & Türker Altan, S. (2018). Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Stratejisinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrencilerin Uygulanan Stratejiye Yönelik Görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 6(1), 1-19.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR