In this study, it was aimed to determine and compare of the science student teachers’ living in the Central / Eastern Black Sea region and the other regions of the country informal reasoning modes about local socioscientific issues such as hydroelectric power plants HPP , organic tea and green road. A questionnaire was applied to 91 science student teachers 38 in Central and Eastern Black Sea Region, 53 in other regions . The science student teachers’ written explanations were analyzed by descriptive analysis method. Informal reasoning is divided into four groups as socially oriented arguments, economic oriented arguments, ecologically oriented arguments and technologically oriented arguments. It has emerged that the inhabitants of the region produce more ecologically oriented arguments about organic tea and those outside the region produce more ecologically oriented arguments on the green road. In these cases, the science student teachers in both groups offered the most socially oriented arguments. Close to half of both groups made statements based on the economic and ecologically oriented arguments about HPP. It is concluded that the science student teachers are influenced by different contexts when deciding on the socioscientific issues. In this context, students can be guided by a framework of logic consisting scientifically/technologically . of four perspectives socially, economically, ecologically and green road. A questionnaire was applied to 91 science student teachers 38 in Central and Eastern Black Sea Region, 53 in other regions . The science student teachers’ written explanations were analyzed by descriptive analysis method. Informal reasoning is divided into four groups as socially oriented arguments, economic oriented arguments, ecologically oriented arguments and technologically oriented arguments. It has emerged that the inhabitants of the region produce more ecologically oriented arguments about organic tea and those outside the region produce more ecologically oriented arguments on the green road. In these cases, the science student teachers in both groups offered the most socially oriented arguments. Close to half of both groups made statements based on the economic and ecologically oriented arguments about HPP. It is concluded that the science student teachers are influenced by different contexts when deciding on the socioscientific issues. In this context, students can be guided by a framework of logic consisting of four perspectives socially, economically, ecologically and scientifically/technologically .
Bu çalışmada, Orta/Doğu Karadeniz bölgesi ile ülkenin diğer bölgelerinde yaşayan fen bilgisi öğretmen adaylarının yerel sosyobilimsel konulardan olan hidroelektrik santraller HES , organik çay ve yeşil yol ile ilgili informal muhakeme modlarını belirlemek ve karşılaştırmak amaçlanmıştır. Bu araştırmada geliştirilen bir anket 91 fen bilgisi öğretmen adayına 38’i Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi’nde, 53’ü diğer bölgelerde yaşamaktadır uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının yazılı açıklamaları betimsel analiz yapılarak; sosyal odaklı argümanlar, ekonomik odaklı argümanlar, ekolojik odaklı argümanlar ve teknolojik odaklı argümanlar olmak üzere dört gruba ayrılmıştır. Bölgede yaşayanların organik çay konusunda, bölge dışındakilerin ise yeşil yol konusunda daha çok ekolojik odaklı argümanlar ürettikleri ortaya çıkmıştır. Bu konularda her iki gruptaki öğretmen adayları en fazla sosyal odaklı argümanlar sunmuşlardır. HES konusunda her iki grubun yarıya yakını ekonomik ve ekolojik odaklı argümanlara dayanarak açıklama yapmışlardır. Buradan onların sosyobilimsel konular hakkında karar verirken ürettikleri argümanların farklı bağlamlardan etkilendiği sonucuna varılabilir. Bu bağlamda öğrencilere dört perspektiften sosyal odaklı, ekonomik odaklı, ekolojik odaklı ve bilimsel/teknolojik odaklı oluşan bir mantık çerçevesi sunularak argümanları yönlendirilebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | October 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.
Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.
Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.
EDİTÖR