Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of Pre-service Primary School Teachers about the Effect on Their Motivation and Comprehension of the Experiment Types Used in Science and Technology Laboratory

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 99 - 113, 24.06.2019

Öz

Science experiments can be grouped under three headings according to the types of experiment, the purpose of experiment and the experiment time. The aim of this study is to determine the opinions of the candidates of the classroom teachers about the effects on their motivation and comprehension of the experiment types used in the science and technology laboratory courses. For this purpose, standardized open-ended interview technique was used. The sample of the study consisted of 52 pre-service teachers in a state university, Faculty of Education, Department of Primary School Teaching in the spring semester of 2017-2018 academic year. Standard interview form consisting of 4 open-ended questions was used to obtain data. According to the results of the study, it is thought that the use of different types of experiments in the lessons has contributed to the development, motivation and understanding of teacher candidates

Kaynakça

  • Akpınar, E. & Yıldız, E. (2006). Açık uçlu deney tekniğinin öğrencilerin laboratuvara yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 69-76.
  • Aydoğdu, B. & Ergin, Ö. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15-36.
  • Aydoğdu, B. & Ergin, Ö. (2010). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarına etkileri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı, s. 1019-1027, Antalya-Turkey.
  • Batı, K. (2018). Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55.
  • Bozkurt, O., Orhan, A.T. & Kaynar, G. (2008). Fen ve Teknoloji Laboratuvarı Uygulamaları I-II. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Ceyhun, İ. & Karagölge, Z. (2001). İlköğretim öğretmenlerinin yetiştirilmesinde fen bilgisi laboratuvarının önemi. Eğitim ve Bilim, 26(121), 37-40.
  • Çepni, S. (Edt.) (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekici, D.İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarıyla farklı fen konularına ilişkin deney tasarlama uygulamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 655-664.
  • Garnet, P.J., Garnet, P.J. & Hackling, M.W. (1995). Refocusing the chemistry lab: A case for laboratory-based investigations. Australian Science Teachers Journal, 41(2), 26-33.
  • Karamustafaoğlu, O. (2000). Fizik öğretiminde laboratuvar uygulamalarının yürütülmesinde karşılaşılan güçlükler. Türk Fizik Derneği, 19. Fizik Kongresi, 26-29 Eylül 2000, Elazığ.
  • Kılıç, M.S. & Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • Kocakülah, A. & Savaş, E. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının deney tasarlama ve uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-28.
  • Koştur, H.İ., Koğar, H. & Eyidoğan, F. (2012). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Etkinlikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nakiboğlu, C. & Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanmalarına mezun oldukları programın etkisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1), 95-106.
  • Orbay, M., Özdoğan, T., Öner, F., Kara, M. & Gümüş, S. (2003). Fen bilgisi laboratuvar uygulamaları I-II dersinde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/157/orbay.htm.
  • Özmen, H. & Yiğit, N. (2006). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımı, 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M.Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publication.
  • Sarıoğlan, A. B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde laboratuvar kullanımına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 333-340.
  • Şenler, B., Karışan, D. & Bilican, K. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji laboratuvarına yönelik algı ve tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 105-122.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. YÖK/DB Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvarında Kullanılan Deney Türlerinin Motivasyon ve Kavramalarına Etkisiyle İlgili Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 99 - 113, 24.06.2019

Öz

Fen deneyleri, yapılış şekillerine, amaçlarına ve yapılış zamanına göre üç başlık altında toplanabilir. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji laboratuvarı derslerinde kullanılan deney türlerinin motivasyonlarını ve kavramalarını nasıl etkilediğiyle ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla araştırmada olgubilim fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 2.sınıfta öğrenim gören 52 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde 4 tane açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bulgulara göre çalışma grubundaki öğretmen adaylarının %48,08’i, yapılış şekline göre hem gösteri hem de grup deneylerinin, %17,3’ü tamamen grup deneylerinin, %28,8’i tamamen gösteri deneylerinin, %5,7’si de bireysel deney yapılması yönünde görüş bildirmişlerdir. Öğretmen adaylarının %59,6’sının yapılış amacına göre kapalı uçlu deneyleri, %19,23’ünün açık uçlu deneyleri, %17,3’ünün hem kapalı uçlu hem de açık uçlu deney türünü %3,8’inin de hipotez test etme deneyini tercih ettikleri görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının farklı deney yapma türlerini tercih ettikleri ve bu tercihleri doğrultusunda deneyler yapıldığında motivasyon ve kavramalarının daha olumlu etkileneceği yönünde görüş bildirdikleri görülmüştür

Kaynakça

  • Akpınar, E. & Yıldız, E. (2006). Açık uçlu deney tekniğinin öğrencilerin laboratuvara yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 69-76.
  • Aydoğdu, B. & Ergin, Ö. (2008). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15-36.
  • Aydoğdu, B. & Ergin, Ö. (2010). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarına etkileri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Bildiriler Kitabı, s. 1019-1027, Antalya-Turkey.
  • Batı, K. (2018). Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55.
  • Bozkurt, O., Orhan, A.T. & Kaynar, G. (2008). Fen ve Teknoloji Laboratuvarı Uygulamaları I-II. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Ceyhun, İ. & Karagölge, Z. (2001). İlköğretim öğretmenlerinin yetiştirilmesinde fen bilgisi laboratuvarının önemi. Eğitim ve Bilim, 26(121), 37-40.
  • Çepni, S. (Edt.) (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekici, D.İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarıyla farklı fen konularına ilişkin deney tasarlama uygulamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 655-664.
  • Garnet, P.J., Garnet, P.J. & Hackling, M.W. (1995). Refocusing the chemistry lab: A case for laboratory-based investigations. Australian Science Teachers Journal, 41(2), 26-33.
  • Karamustafaoğlu, O. (2000). Fizik öğretiminde laboratuvar uygulamalarının yürütülmesinde karşılaşılan güçlükler. Türk Fizik Derneği, 19. Fizik Kongresi, 26-29 Eylül 2000, Elazığ.
  • Kılıç, M.S. & Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • Kocakülah, A. & Savaş, E. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının deney tasarlama ve uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-28.
  • Koştur, H.İ., Koğar, H. & Eyidoğan, F. (2012). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Etkinlikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nakiboğlu, C. & Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanmalarına mezun oldukları programın etkisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 8(1), 95-106.
  • Orbay, M., Özdoğan, T., Öner, F., Kara, M. & Gümüş, S. (2003). Fen bilgisi laboratuvar uygulamaları I-II dersinde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/157/orbay.htm.
  • Özmen, H. & Yiğit, N. (2006). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımı, 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M.Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publication.
  • Sarıoğlan, A. B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde laboratuvar kullanımına ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 333-340.
  • Şenler, B., Karışan, D. & Bilican, K. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji laboratuvarına yönelik algı ve tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 105-122.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. YÖK/DB Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nilgün Aydın Bu kişi benim

Abdullah Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, N., & Aydın, A. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvarında Kullanılan Deney Türlerinin Motivasyon ve Kavramalarına Etkisiyle İlgili Görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 99-113.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR