Research Article
BibTex RIS Cite

Görme Engelli Öğrenciler ile Grafik Çalışırken Nasıl Bir Materyal Kullanılmalıdır?

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 11, 30.06.2013

Abstract

Görme engelli öğrenciler için grafik bilgisi gerektiren konularda öğretmenlerin nasıl bir materyal ve yöntem izlemesi gerektiğini araştırmayı amaçlayan bu çalışma bir durum incelemesidir. İncelenen durum, üç görme engelli lise öğrencisinin alan yazında ortaya konulmuş materyalleri kullanma sürecini kapsamaktadır. Bu süreç de görme engelli öğrencilerin materyallerin kullanımı ile ilgili görüşleri alınmış, materyallerin üstün ve zayıf yönleri irdelenmiştir. Görüşlerin içeriği analiz edilirken, materyalin kullanımı esnasındaki ifadeler ile kullanım sonunda gerçekleşen grup tartışması kullanılmıştır. Sonuç olarak hazırlanması basit, kullanımı kolay ve öğretici olan, uzun süre kalıcı dayanıklı olabilecek olan saydam üzerine çizilen grafikler çalışmak için uygun bulunmuştur

References

  • Baughman, J. & Zollman, D. (1977). Physics labs for the blind. The Physics Teacher, 15, 339-342.
  • Bülbül, M.Ş. (2009). Doğuştan görme engellinin Türkiye'de fizikçi olabilme ihtimali. Eleştirel Pedagoji, 2(7), 52- 59.
  • Bülbül, M.Ş. ve Eryılmaz, A. (2012). Görme engelli öğrenciler için fizik ders araçları. Murat Kitabevi: Ankara.
  • Bülbül, M.Ş. ve Şık, A. (2012). Değişimini ister dinleyin ister seyredin: Bir internet uygulaması. 6. Engelsiz Üniversiteler Çalıştayı, Yeditepe Üniversitesi: İstanbul.
  • Demirci, N. ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler: Gelişim, Uyum ve Eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Gürel, Ö. (2011). Görme engelli çocuklar için eğitim ortamlarının düzenlenmesi. Eğitimci Dergisi, 1(8), 18-21.
  • Kandaz, Ş. (2004). Görmezlerin fizik dersine bakış açıları, fizik öğrenmelerindeki zorluklar ve görmezlerle fizik deney uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Marmara Üniversitesi.
  • Mcguire, J.M., Scott, S.S. & Shaw, S.F. (2006). Universal design and its applications in educational environments. Remedial and Special Education, 27, 166-175.
  • Ünlü, P., Pehlivan, D. & Tarhan, H. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören görme engelli öğrencilerin fizik dersi hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 39-54.
  • Sahyun, S.C. (1999). A comparison of auditory and visual graphs for use in physics and mathematics. Unpublished Doctoral Thesis: Oregon State University.
Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 11, 30.06.2013

Abstract

References

  • Baughman, J. & Zollman, D. (1977). Physics labs for the blind. The Physics Teacher, 15, 339-342.
  • Bülbül, M.Ş. (2009). Doğuştan görme engellinin Türkiye'de fizikçi olabilme ihtimali. Eleştirel Pedagoji, 2(7), 52- 59.
  • Bülbül, M.Ş. ve Eryılmaz, A. (2012). Görme engelli öğrenciler için fizik ders araçları. Murat Kitabevi: Ankara.
  • Bülbül, M.Ş. ve Şık, A. (2012). Değişimini ister dinleyin ister seyredin: Bir internet uygulaması. 6. Engelsiz Üniversiteler Çalıştayı, Yeditepe Üniversitesi: İstanbul.
  • Demirci, N. ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler: Gelişim, Uyum ve Eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Gürel, Ö. (2011). Görme engelli çocuklar için eğitim ortamlarının düzenlenmesi. Eğitimci Dergisi, 1(8), 18-21.
  • Kandaz, Ş. (2004). Görmezlerin fizik dersine bakış açıları, fizik öğrenmelerindeki zorluklar ve görmezlerle fizik deney uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Marmara Üniversitesi.
  • Mcguire, J.M., Scott, S.S. & Shaw, S.F. (2006). Universal design and its applications in educational environments. Remedial and Special Education, 27, 166-175.
  • Ünlü, P., Pehlivan, D. & Tarhan, H. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören görme engelli öğrencilerin fizik dersi hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 39-54.
  • Sahyun, S.C. (1999). A comparison of auditory and visual graphs for use in physics and mathematics. Unpublished Doctoral Thesis: Oregon State University.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

M. Şahin Bülbül This is me

Publication Date June 30, 2013
Submission Date May 20, 2012
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Bülbül, M. Ş. (2013). Görme Engelli Öğrenciler ile Grafik Çalışırken Nasıl Bir Materyal Kullanılmalıdır?. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR