Research Article
BibTex RIS Cite

Debi ve Süreklilik Denklemi ile İlgili Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 111 - 129, 27.12.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının, “debi ve süreklilik denklemi” ile ilgili kavram yanılgılarını tespit etmektir. Betimsel nitelikli tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 ve 2015-2016 eğitim-öğretim yıllarında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi’nde okuyan 104 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu iki soru ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Sorulara verilen yanıtlardan ve yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriler, içerik analizi yöntemi ile hazırlanan rubriklere göre analiz edilmiştir. Sorulara verilen yanıtlar öğretmen adaylarının debi ve süreklilik denklemi ile ilgili çeşitli kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir. Yapılan görüşmeler de bu durumu desteklemektedir. Özellikle kesit alanı değiştiğinde bir yüzeyden geçen akışkan miktarının da değişeceği yanılgısı oldukça fazladır. Bu sebeple farklı kesit alanlarındaki su miktarını ölçen ya da gösteren bir materyalin geliştirilmesi bu yanılgının giderilmesinde oldukça önemlidir

References

  • Besson, U. (2004). Some features of causal reasoning: Common sense and physic teaching. Research in Science & Technological Education, 22(1), 113- 125.
  • Besson, U. & Viennot, L. (2004). Using models at the mesoscopic scale in teaching physics: Two experimental interventions in solid friction and fluid statics. International Journals of Science Education, 26(9), 1083- 1110.
  • Bulunuz, M., Jarrett, O. & Bulunuz, N. (2009). Middle school students’ conceptions on physical properties of air. Journal of Turkish Science Education, 6(1), 37-49.
  • Candan, A., Türkmen, L. & Çardak, O. (2006). Kavram haritalamanın ilköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet kavramlarını anlamalarına etkileri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 65-75.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 116-138.
  • Driver, R. (1989). Students’ conceptions and the learning of science. International Journal of Science Education, 11, 481-490.
  • Eryılmaz, A. & Sürmeli, E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. 20.01.2009 tarihinde http://www.metu.edu.tr/~eryilmaz/TamUcBaglant.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gilbert, J. & Watts, D. M. (1983). Concepts, misconceptions and alternative conceptions: Changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 61-98.
  • Hestenes, D., Megowan-Romanowicz, C., Osborn Popp, S. E., Jackson, J. & Culbertson, R. J. (2011). A graduate program for high school physics and physical science teachers. American Journal of Physics, 79(9), 971-979.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (18.Baskı), Nobel Basımevi, Ankara. Kariotoglou, P. & Psillos, D. (1993). Pupils' pressure models and their implications for instruction. Research in Science & Technological Education, 11(1), 95-108.
  • Kariotoglou, P., Koumaras, P. & Psillos, D. (1993). A constructivist approach for teaching fluid phenomena. Physics Education, 28, 164-169.
  • Keser, A. (2007). Afyonkarahisar il merkezindeki 9. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Kırtak Ad, V. N. (2016). Tam stüdyo modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal anlamaları ile sosyal duygusal öğrenme, sorgulama ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: akışkanlar mekaniği örneği. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kocakülah, A. (2006). Geleneksel öğretimin ilk, orta ve yükseköğretim öğrencilerinin görüntü oluşumu ve renklere ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kocakülah, M. S. (1999). A study of the development of Turkish first year university students' understanding of electromagnetism and the implications for instruction. Ed.D Thesis, University of Leeds, Leeds.
  • Küçük, H. (2012). İlköğretimde bilimsel tartışma destekli sınıf içi etkinliklerin kullanılmasının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına ve fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Lup, F. & Adams, M. (2008). Feel the pressure: E-learning systems with haptic feedback. Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environments and Teleoperator Systems. Nevada, USA.
  • Novak, J. D. (1987). Research on students’ alternative frameworks in science- topics, theoretical frameworks, consequences for science teaching. Second International Seminar, Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Cornell University, Ithaca, USA.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztaş, F. & Bozkurt, E. (2011). Biology teacher candidates' misconceptions about surface tension, adhesion and cohesion. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(1), 75-85.
  • Öztuna Kaplan, A. & Boyacıoğlu, N. (2013). Çocuk karikatürlerinde maddenin tanecikli yapısı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 156-175.
  • Psillos, D. & Kariotoglou, P. (1999). Teaching fluids: intended knowledge and students’ actual conceptual evolution. International Journal of Science Education, 21(1), 17-38.
  • Reid, D., Zhang, J. & Chen, Q. (2003). Supporting for scientific discovery learning in simulation environment. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 9–20.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Ünlü, P. & Gök, B. (2007). Öğrencilerin düzgün dairesel harekette merkezcil kuvvet hakkındaki kavram yanılgılarının araştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 141-150.
  • Ünal, S. & Çoştu, B. (2005). Problematic issue for students: Does it sink or float? AsiaPacific Forum on Science Learning and Teaching, 6(1), 1.
  • Yaşar, I. Z. (2006). Fen eğitiminde zihin haritalama tekniğiyle not tutmanın kavram öğrenmeye ve başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Determination of Misconceptions on Flow Rate and Continuity Equation

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 111 - 129, 27.12.2017

Abstract

The aim of this research is to determine misconceptions of science teacher candidates in relation to the "flow rate and continuity equation". In this research in which descriptive survey model is used, the sample is composed of 104 science teachers at Balıkesir University Necatibey Education Faculty between 2014-2015 and 2015-2016 academic years. Two open-ended questions and semistructured interviews, which were prepared by researchers, were used as data collection tools. Qualitative data obtained from the responses to the questions and from the interviews were analyzed according to the rubrics designed by using the content analysis method. The responses to the questions show that the science teacher candidates have various misconceptions about the flow rate and the equation of continuity. Interview records also support this conclusion. The misconception, which states that the amount of fluid passing through a surface will change as the cross-sectional area changes, is quite excessive. Therefore, the development of an instrument that measures or shows the amount of water in different cross-sectional areas is very important in remedying this misconception

References

  • Besson, U. (2004). Some features of causal reasoning: Common sense and physic teaching. Research in Science & Technological Education, 22(1), 113- 125.
  • Besson, U. & Viennot, L. (2004). Using models at the mesoscopic scale in teaching physics: Two experimental interventions in solid friction and fluid statics. International Journals of Science Education, 26(9), 1083- 1110.
  • Bulunuz, M., Jarrett, O. & Bulunuz, N. (2009). Middle school students’ conceptions on physical properties of air. Journal of Turkish Science Education, 6(1), 37-49.
  • Candan, A., Türkmen, L. & Çardak, O. (2006). Kavram haritalamanın ilköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet kavramlarını anlamalarına etkileri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 65-75.
  • Demirci, N. & Çirkinoğlu, A. (2004). Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 116-138.
  • Driver, R. (1989). Students’ conceptions and the learning of science. International Journal of Science Education, 11, 481-490.
  • Eryılmaz, A. & Sürmeli, E. (2002). Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. 20.01.2009 tarihinde http://www.metu.edu.tr/~eryilmaz/TamUcBaglant.pdf adresinden alınmıştır.
  • Gilbert, J. & Watts, D. M. (1983). Concepts, misconceptions and alternative conceptions: Changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 61-98.
  • Hestenes, D., Megowan-Romanowicz, C., Osborn Popp, S. E., Jackson, J. & Culbertson, R. J. (2011). A graduate program for high school physics and physical science teachers. American Journal of Physics, 79(9), 971-979.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (18.Baskı), Nobel Basımevi, Ankara. Kariotoglou, P. & Psillos, D. (1993). Pupils' pressure models and their implications for instruction. Research in Science & Technological Education, 11(1), 95-108.
  • Kariotoglou, P., Koumaras, P. & Psillos, D. (1993). A constructivist approach for teaching fluid phenomena. Physics Education, 28, 164-169.
  • Keser, A. (2007). Afyonkarahisar il merkezindeki 9. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Kırtak Ad, V. N. (2016). Tam stüdyo modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal anlamaları ile sosyal duygusal öğrenme, sorgulama ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: akışkanlar mekaniği örneği. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kocakülah, A. (2006). Geleneksel öğretimin ilk, orta ve yükseköğretim öğrencilerinin görüntü oluşumu ve renklere ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kocakülah, M. S. (1999). A study of the development of Turkish first year university students' understanding of electromagnetism and the implications for instruction. Ed.D Thesis, University of Leeds, Leeds.
  • Küçük, H. (2012). İlköğretimde bilimsel tartışma destekli sınıf içi etkinliklerin kullanılmasının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına ve fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Lup, F. & Adams, M. (2008). Feel the pressure: E-learning systems with haptic feedback. Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environments and Teleoperator Systems. Nevada, USA.
  • Novak, J. D. (1987). Research on students’ alternative frameworks in science- topics, theoretical frameworks, consequences for science teaching. Second International Seminar, Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Cornell University, Ithaca, USA.
  • Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztaş, F. & Bozkurt, E. (2011). Biology teacher candidates' misconceptions about surface tension, adhesion and cohesion. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(1), 75-85.
  • Öztuna Kaplan, A. & Boyacıoğlu, N. (2013). Çocuk karikatürlerinde maddenin tanecikli yapısı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 156-175.
  • Psillos, D. & Kariotoglou, P. (1999). Teaching fluids: intended knowledge and students’ actual conceptual evolution. International Journal of Science Education, 21(1), 17-38.
  • Reid, D., Zhang, J. & Chen, Q. (2003). Supporting for scientific discovery learning in simulation environment. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 9–20.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlik, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Ünlü, P. & Gök, B. (2007). Öğrencilerin düzgün dairesel harekette merkezcil kuvvet hakkındaki kavram yanılgılarının araştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 141-150.
  • Ünal, S. & Çoştu, B. (2005). Problematic issue for students: Does it sink or float? AsiaPacific Forum on Science Learning and Teaching, 6(1), 1.
  • Yaşar, I. Z. (2006). Fen eğitiminde zihin haritalama tekniğiyle not tutmanın kavram öğrenmeye ve başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Vahide Nilay Kırtak Ad This is me

Mustafa Sabri Kocakülah This is me

Publication Date December 27, 2017
Submission Date October 13, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kırtak Ad, V. N., & Kocakülah, M. S. (2017). Debi ve Süreklilik Denklemi ile İlgili Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 111-129.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR