BibTex RIS Cite

To Be a Woman, To Be an Academician?: That's the Question

Year 2018, , 57 - 66, 01.01.2018
https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000196

Abstract

Femininity and masculinity are the outcomes of a social reproduction rather than a biological one. It is possible to see the traces of this social reproduction in issues as to the positioning of the woman in the social life, working life, and domestic labor. The structure that works against the woman with regard to the domestic division of labor, also affects the working life of the woman, in this context, the gender- based pressures experienced by women in the academia constitute the subject matter of this study. It is the main purpose of this study to reveal the role conflicts of women in academic life through gender in general; and through motherhood, in particular. I have drawn upon Walby's patriarchal theory and Acker's theory of gendered organisation to achieve this aim. I carried out in-depth interviews with six female academicians from various departments of the Faculty of Letters at Ege University, a long- established university in a professional sense of belonging has been developed and my experience about femininity has been shaped. In accordance with the feminist methodology, I descriptively analyzed their gender-based experiences throughout their academic careers. The findings of the field research indicated that the women may well encounter with masculine domination even in academia, which is expected to be relatively democratic throughout the whole process in which they entered to the academia, they pursued their academic careers, they got married and they had children

References

  • Acker, Joan. «From Sex Roles to Gendered Institutions.» Contemporary Sociology, 1992: 565-569.
  • «Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations.» Gender and Society, 1990: 139-158.
  • Acker, Joan, ve Donald R. Van Houten. «Differential Recruitment and Control: The Sex Structuring of Organizations.» Administrative Science Quarterly, 1974: 152-163.
  • Akthar, Parveen, Paul Fawcett, Tim Legrand, David Marsh, ve Chloe Taylor. «Women in the Political Science Profession.» European Political Science 4 (2005): 242-255.
  • Alkan, Ayten. «Akademik Feminizm ve Üniversite: Bu Tanışıklıktan Ne Çıkar?» Türkiye'de Üniversite Sistemi ve Dönüşümü Sempozyumu: Dönüştürlen Üniversiteler ve Eğitim sistemimiz içinde, yazan Servet Akyol, 333-363. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 2008.
  • Aslan, Ahmet, röportaj yapan D. Özkan ve B. Kalkan. Bir Ömür Düşünmek Ankara: Ekşi Kitaplar, (Ocak 2016).
  • Atay, Tayfun. «Erkeklik En Çok Erkeği Ezer.» Toplum ve Bilim (Birikim Yayınları), no. 101 (2004): 11-30.
  • Badinter, Elisabeth. Annelik Sevgisi. İstanbul: Afa Yayınları, 1992.
  • Biri Ötekidir 'Kadınla Erkek Arasındaki Yeni İlişlki ya da Androjin Devrim'. İstanbul: Afa Yayıncılık, 1992.
  • Bentley, Jerome T., ve Rebecca Adamson. Gender Differences in the Careers of Academic Scientists andEngineers: A Literature Review. Özel Rapor, New Jersey: National Science Foundation, 2003.
  • Berger, Peter L., ve Thomas Luckmann. Gerçekliğin Sosyal İnşası Bir Bilgi Sosyolojisi Denemesi. Çeviren Vefa Saygın Öğütle. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2008.
  • Bystydzienski, Jill M., ve Sharon R. Bird. Removing Barriers: Women in Academic Science, Technology, Energineering and Mathematics. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
  • Hearn, Jeff, ve P. Wendy Parkin. «Reviewed Work(s): `Sex' at `Work': The Power and Paradox of Organisation Sexuality.» Administrative Science Quarterly, 1988: 162-165.
  • «Gender and Organizations: A Selective Review and a Critique of a Neglected Area.» Organization Studies, 1983: 219-242.
  • Husu, Liisa. «Women's Work -and Family- Related Discrimination and Support in Academia.» Gender Realities: Local and Global Advances in Gender Research, 2005: 1-40.
  • İnceoğlu, Yasemin, ve Altan Kar. Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. istanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
  • Keller, Evelyn Fox. Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Metis Yayınları, 2007.
  • Kılınç, Berna. «Aklın Cinsiyeti Var Mı?» Cinsiyetli Olmak Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar içinde, yazan Zeynep Direk, 35-50. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.
  • Klocker, Natascha, ve Danielle Drozdzewski. «Commentary: Career Progress Relative to Opportunity: How Any Papers is a Baby 'Worth'?» Environment and Planning A. 44, no. 6 (2012): 1271-1277.
  • Koçkar, Aylin İlden. «Günümüzde Anne Olmak: Bağlanma Teorisi ve Kadının Çalışması Arasındaki Dengenin İncelenmesi.» Cogito, no. 81 (2015): 207-218.
  • Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2012.
  • Mason, Mary Ann, ve Marc. Goulden. «Do Babies Matter?» Academe 88, no. 6 (2002): 21-27.
  • Miles, Matthew B., ve A. Michael Huberman. Qualitative Data Analysis. Thousands Oaks: Sage Publications, 1994.
  • Önder-Erol, Pelin, ve Duygu Altınoluk. «Akademide Hegemonik Erkekliğin Öteki Üzerinden Yeniden İnşası.» VIII. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Farklılıklar, Çatışmalar ve Eylemlilikler Çağında Sosyoloji. Ankara: Sosyoloji Derneği, 2017. 421-426.
  • Özbek, Meral. «Giriş: Kamusal Alanın Sınırları.» Kamusal Alan içinde, yazan Meral Özbek, 19-89. İstanbul: Hil Yayın, 2004.
  • Özkanlı, Özlem, ve Adil Korkmaz. Kadın Akademisyenler. Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, 2000.
  • Payne, Lindsay. «‘Gendered Jobs’ and ‘Gendered Workers’: Barriers to Gender Equality in Gendered Organizations .» 2002.
  • Punch, Keith F. Sosyal Araştırmalara Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2005.
  • Reed, Evelyn. Bilim ve Cinsiyet Ayrımı. Çeviren Şemsa Yeğin. İstanbul: Payel Yayınları, 2003.
  • Şentürk, Burcu. «Çokuz Ama Yokuz: Türkiye'deki Akademisyen Kadınlar Üzerine Bir Analiz.» Vira Verita E-Dergi, 2015/2: 1-22.
  • Tanesini, Alessandra. Feminist Epistemolojilere Giriş. Çeviren Gülhan Demiriz, Berivan Binay ve Ümit Tatlıcan. İstanbul: Sentez Yayıncılık, 2012.
  • Walby, Sylvia. Patriyarka Kuramı. İstanbul: Dipnot Yayınları, 2016.
  • Williams, Christine L., Chandra Muller, ve Kristine Kilanski. «Gendered Organizations in the New Economy.» Gender and Society, 2012: 549-573.

Kadın Olmak mı, Akademisyen Olmak mı? : İşte Bütün Mesele Bu

Year 2018, , 57 - 66, 01.01.2018
https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000196

Abstract

Kadınlık ve erkeklik biyolojik olmaktan çok toplumsal bir üretimin sonucudur. Kadının toplumsal hayattaki konumlanışı, iş hayatı ve ev içi emek konularında bu toplumsal üretimin izlerini görmek mümkündür. Ev içi iş bölümünde kadın aleyhine işleyen yapı kadının iş hayatını da etkilemektedir. Bu bağlamda akademide kadının deneyimlediği cinsiyete dayalı baskılar, çalışmamın konusunu oluşturmaktadır. Kadının akademi yaşamında genelde cinsiyet ve özelde ise anneliği üzerinden yaşadığı rol çatışmalarını ortaya koymak bu çalışmanın temel amacıdır. Bu amaca ulaşmak için Walby’nin patriyarka ve Acker’ın cinsiyetlendirilmiş kurum kuramıyla ele aldım. Seküler bir şehrin köklü bir üniversitesi olan Ege Üniversitesi, mesleki aidiyetimin geliştiği ve kadınlık deneyimlerimin şekillendiği Edebiyat Fakültesi’nin çeşitli bölümlerinden yedi kadın akademisyenle derinlemesine görüşme yaptım. Onların akademik kariyeri boyunca cinsiyete dayalı deneyimlerini feminist metodolojiye uygun olarak betimsel analize tabi tuttum. Kadının, akademiye giriş, akademik kariyer, evlilik ve çocuk sahibi olma süreçlerinde görece demokratik olması beklenen akademide dahi eril tahakkümle karşılaştıkları ortaya çıkmıştır

References

  • Acker, Joan. «From Sex Roles to Gendered Institutions.» Contemporary Sociology, 1992: 565-569.
  • «Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations.» Gender and Society, 1990: 139-158.
  • Acker, Joan, ve Donald R. Van Houten. «Differential Recruitment and Control: The Sex Structuring of Organizations.» Administrative Science Quarterly, 1974: 152-163.
  • Akthar, Parveen, Paul Fawcett, Tim Legrand, David Marsh, ve Chloe Taylor. «Women in the Political Science Profession.» European Political Science 4 (2005): 242-255.
  • Alkan, Ayten. «Akademik Feminizm ve Üniversite: Bu Tanışıklıktan Ne Çıkar?» Türkiye'de Üniversite Sistemi ve Dönüşümü Sempozyumu: Dönüştürlen Üniversiteler ve Eğitim sistemimiz içinde, yazan Servet Akyol, 333-363. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 2008.
  • Aslan, Ahmet, röportaj yapan D. Özkan ve B. Kalkan. Bir Ömür Düşünmek Ankara: Ekşi Kitaplar, (Ocak 2016).
  • Atay, Tayfun. «Erkeklik En Çok Erkeği Ezer.» Toplum ve Bilim (Birikim Yayınları), no. 101 (2004): 11-30.
  • Badinter, Elisabeth. Annelik Sevgisi. İstanbul: Afa Yayınları, 1992.
  • Biri Ötekidir 'Kadınla Erkek Arasındaki Yeni İlişlki ya da Androjin Devrim'. İstanbul: Afa Yayıncılık, 1992.
  • Bentley, Jerome T., ve Rebecca Adamson. Gender Differences in the Careers of Academic Scientists andEngineers: A Literature Review. Özel Rapor, New Jersey: National Science Foundation, 2003.
  • Berger, Peter L., ve Thomas Luckmann. Gerçekliğin Sosyal İnşası Bir Bilgi Sosyolojisi Denemesi. Çeviren Vefa Saygın Öğütle. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2008.
  • Bystydzienski, Jill M., ve Sharon R. Bird. Removing Barriers: Women in Academic Science, Technology, Energineering and Mathematics. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
  • Hearn, Jeff, ve P. Wendy Parkin. «Reviewed Work(s): `Sex' at `Work': The Power and Paradox of Organisation Sexuality.» Administrative Science Quarterly, 1988: 162-165.
  • «Gender and Organizations: A Selective Review and a Critique of a Neglected Area.» Organization Studies, 1983: 219-242.
  • Husu, Liisa. «Women's Work -and Family- Related Discrimination and Support in Academia.» Gender Realities: Local and Global Advances in Gender Research, 2005: 1-40.
  • İnceoğlu, Yasemin, ve Altan Kar. Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. istanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
  • Keller, Evelyn Fox. Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Metis Yayınları, 2007.
  • Kılınç, Berna. «Aklın Cinsiyeti Var Mı?» Cinsiyetli Olmak Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar içinde, yazan Zeynep Direk, 35-50. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.
  • Klocker, Natascha, ve Danielle Drozdzewski. «Commentary: Career Progress Relative to Opportunity: How Any Papers is a Baby 'Worth'?» Environment and Planning A. 44, no. 6 (2012): 1271-1277.
  • Koçkar, Aylin İlden. «Günümüzde Anne Olmak: Bağlanma Teorisi ve Kadının Çalışması Arasındaki Dengenin İncelenmesi.» Cogito, no. 81 (2015): 207-218.
  • Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2012.
  • Mason, Mary Ann, ve Marc. Goulden. «Do Babies Matter?» Academe 88, no. 6 (2002): 21-27.
  • Miles, Matthew B., ve A. Michael Huberman. Qualitative Data Analysis. Thousands Oaks: Sage Publications, 1994.
  • Önder-Erol, Pelin, ve Duygu Altınoluk. «Akademide Hegemonik Erkekliğin Öteki Üzerinden Yeniden İnşası.» VIII. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Farklılıklar, Çatışmalar ve Eylemlilikler Çağında Sosyoloji. Ankara: Sosyoloji Derneği, 2017. 421-426.
  • Özbek, Meral. «Giriş: Kamusal Alanın Sınırları.» Kamusal Alan içinde, yazan Meral Özbek, 19-89. İstanbul: Hil Yayın, 2004.
  • Özkanlı, Özlem, ve Adil Korkmaz. Kadın Akademisyenler. Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, 2000.
  • Payne, Lindsay. «‘Gendered Jobs’ and ‘Gendered Workers’: Barriers to Gender Equality in Gendered Organizations .» 2002.
  • Punch, Keith F. Sosyal Araştırmalara Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2005.
  • Reed, Evelyn. Bilim ve Cinsiyet Ayrımı. Çeviren Şemsa Yeğin. İstanbul: Payel Yayınları, 2003.
  • Şentürk, Burcu. «Çokuz Ama Yokuz: Türkiye'deki Akademisyen Kadınlar Üzerine Bir Analiz.» Vira Verita E-Dergi, 2015/2: 1-22.
  • Tanesini, Alessandra. Feminist Epistemolojilere Giriş. Çeviren Gülhan Demiriz, Berivan Binay ve Ümit Tatlıcan. İstanbul: Sentez Yayıncılık, 2012.
  • Walby, Sylvia. Patriyarka Kuramı. İstanbul: Dipnot Yayınları, 2016.
  • Williams, Christine L., Chandra Muller, ve Kristine Kilanski. «Gendered Organizations in the New Economy.» Gender and Society, 2012: 549-573.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Duygu Altınoluk

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

Chicago Altınoluk, Duygu. “Kadın Olmak mı, Akademisyen Olmak mı? : İşte Bütün Mesele Bu”. Fe Dergi 10, no. 1 (January 2018): 57-66. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000196.

Cited By