The aim of this study is to discuss the ideological transformations of family discourses that becomes to visible in popular comedy films produced in Turkey. The discussions on family are shaped by three approaches that are categorized based on the narrative structures of the films. The first of these approaches is the corporatization of the family, which is discussed through the films Eltilerin Savaşı (Onur Bilgetay 2020) and Kocan Kadar Konuş 1-2 (Kıvanç Baruönü 2015, 2016). The second approach is the Oedipalization of the family, developed through the films Görümce (Kıvanç Baruönü 2016), Celal ile Ceren (Togan Gökbakar 2013) and Romantik Komedi 1-2 (Hakan Kırvavaç 2010 and Erol Özlevi 2013). As the last approach, the dissolution of the truth of the family and the emergence of the post-family discourse were discussed through the film Aile Arasında (Ozan Açıktan 2017).
The findings obtained by the discourse analysis method used in the study, covering the corporatization of the family, Oedipalization, and the transformations of the family as a truth regime, show that popular comedy films are parallel to the breaks in today's popular discussion lines in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de üretilen popüler komedi filmlerinde görünürlük kazanan aile söylemlerinin ideolojik dönüşümlerini tartışmaktır. Aile üzerine yapılan tartışmalar, filmlerin anlatı yapılarından hareketle sınıflandırılan üç yaklaşım biçimiyle şekillendirilmiştir. Bu yaklaşımlardan ilki, Eltilerin Savaşı (Onur Bilgetay 2020) ve Kocan Kadar Konuş (Kıvanç Baruönü 2015,2016) filmleri üzerinden tartışılan ailenin şirketleşmesi yaklaşımıdır. İkinci yaklaşım, Görümce (Kıvanç Baruönü 2016), Celal ile Ceren (Togan Gökbakar 2013) ve Romantik Komedi 1-2 (Hakan Kırvavaç 2010 ve Erol Özlevi 2013) filmleri üzerinden geliştirilen ailenin Oidipalleşmesi yaklaşımıdır. Son yaklaşım olarak Aile Arasında (Ozan Açıktan 2017) filmi üzerinden aile hakikatinin çözülmesi ve post-aile söyleminin açığa çıkması tartışılmıştır.
Çalışmada kullanılan söylem analizi yöntemiyle elde edilen bulgular, popüler komedi filmlerinin söylemleriyle günümüzde aile kavramına yönelik yapılan egemen tartışma güzergahları arasındaki benzerlikleri onaylar. Bu benzerlikleri, aile söylemenin cinsiyetleri eril egemenlik lehine sabitleyen yaklaşımında ve ailenin bir miras aktarım kurumu haline getirilmesinde görmek mümkündür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other), Movie Review, Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 28, 2023 |
Acceptance Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
Submission of articles to the journal is always open.