This study examines the commodities produced by cinema, one of the most significant tools of the culture industry. The aim of the study is to problematize consumer society, demonstrating how masses can be directed through cultural products, thus transforming cultural products into instruments of domination. The study is important to understand how the culture industry shapes society and addresses societal norms. The universe of the research comprises culture industries and cinema products in consumer societies, with the Barbie movie as the sample. Within the scope of the research, a 1 hour 54-minute film is analyzed using the descriptive analysis method in the Maxqda program. Looking at the descriptive analysis of the research, themes such as feminism (f=8), the perception of perfection created by media (f=7), equality (f=7), the culture industry (f=5), one-dimensional / standardized individuals (f=5), gender roles (f=5), patriarchy (f=5), capitalism (f=4), consumer society (f=4), societal norms (f=3), societal expectations (f=2), and commodification of women (f=1) are present in the Barbie movie. Feminism and the perception of perfection created by media are prominent themes in the film.
Bu araştırmada kültür endüstrisinin en önemli araçlarından biri olan sinemanın üretmiş olduğu metalar ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı tüketim toplumunu problem alarak, kitlelerin kültürel ürünler aracılığıyla hegemonya altına alınabildiğini, böylelikle kültür ürünlerinin bir tahakküm aracına dönüştüğünü gösterebilmektir. Kültür endüstrisinin toplumu nasıl şekillendirdiğini ve toplumsal normların nasıl ele alındığını görmek açısından çalışma önemlidir. Araştırmanın evrenini tüketim toplumlarındaki kültür endüstrisi ve sinema ürünleri oluştururken, örneklem ise Barbie filmidir. Araştırma kapsamında 1 saat 54 dakikalık film, Maxqda programında betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın betimsel analizine bakıldığında Barbie filminde feminizm (f=8), medyanın yarattığı mükemmel algısı (f=7), eşitlik (f=7), kültür endüstrisi (f=5), tek boyutlu insan (f=5), toplumsal cinsiyet rolleri (f=5), ataerkillik (f=5), kapitalizm (f=4), tüketim toplumu (f=4), toplumsal normlar (f=3), toplumsal beklentiler (f=2) ve kadının metalaşması (f=1) temaları yer almaktadır. Filmde feminizm ve medyanın yarattığı mükemmel algısı temaları öne çıkmaktadır. Sonuç olarak bu analizde, Barbie filmindeki toplumsal kabul gören normların gerçekte kimleri görünmez kıldığını ve dışladığını ele alınmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | November 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
Submission of articles to the journal is always open.