Araştırma konumuz 11. sınıf seçmeli, tarih ders kitabında Osmanlı tarihi konuları içinde Klasik dönemde mali konuların nasıl anlatıldığına dairdir. İnceleme, Osmanlı mali yapılanmasının ve zihniyetinin gerçek anlamda ders kitaplarına girmediğini, eksik anlatıldığını, bu eksiğinde dersin anlaşılmasını ve kalıcılığını olumsuz yönde etkilediğini ortaya koymaya çalışacaktır. Çalışmanın yöntemi, tarihsel içerikli betimsel analiz incelemesidir. Bu amaçla Türkiye’de 11. sınıf sözel ve eşit ağırlık bölümlerinde okutulan 11. sınıf seçmeli tarih ders kitabı doküman analizi tekniğiyle incelenmiştir. İnceleme sonunda, Osmanlı iktisadi hayatı ve zihniyetine dair verilerin azlığı, yetersizliği ve eksikliği göze çarpmıştır. Araştırmamız bağlamında, Osmanlı mali, iktisadi zihniyetinin anlaşılması için temel referanslara başvurulduğu görülecektir. Sorunlar, H. İnalcık, M. Genç, S. Ülgener ve A. Tabakoğlu’nun ifadeleri üzerinden anlatılmaya ve çözülmeye çalışılmıştır.
Our research’s interest is about how the financial issues are narrated in the Classical age of Ottoman history, in the 11th grade elective history textbook. The review will try to show that the Ottoman financial structure and mind do not enter the textbooks in real sense, are underrepresented, and that the lack of understanding and permanence of the course is negatively affected. The method of study is a historical analysis of descriptive analysis. For this purpose, the 11th grade selective history course book taught in 11th grade verbal and equally- weighted sections in Turkey was examined by document analysis technique. At the end of the examination, the inadequacy and lack of data about the Ottoman financial life and mentality stand out. In the context of our research, it will be seen that basic references are used to understand the Ottoman financial, economic mind. The problems have been tried to be explained and solved through the expressions of H. İnalcık, M. Genç, S. Ülgener and A. Tabakoğlu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |
Journal of Finance Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.