BibTex RIS Cite

Normal Doğumda ve Sezaryen Doğumda Anne Memnuniyetinin Belirlenmesi

Year 2015, Volume: 23 Issue: 1, 41 - 48, 22.05.2015

Abstract

Amaç: Hastaneden taburcu olmadan önce, normal ve sezaryen doğum yapan lohusaların doğumdan memnuniyet düzeylerinin belirlenmesidir.

Yöntem: Çalışma Van Bölge Eğitim Araştırma Hastanesi’ne bağlı bulunan Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi’nde Aralık 2012-Nisan 2013 tarihleri arasında yapıldı. Tanımlayıcı kesitsel türde olan çalışmanın evrenini araştırma kriterlerine uyan ve çalış- mayı kabul eden tüm lohusalar oluşturdu. Örneklemine normal doğum yapan 300 ve sezaryen doğum yapan 300 olmak üzere toplam 600 lohusa alındı. Verilerin toplanmasında, kadınların demografi k özellikleri, gebelik ve doğum ile ilgili tanıtıcı özelliklere ait soruların yer aldığı bir tanıtım formu, Normal Doğum ve Sezaryen Doğumda Anne Memnuniyetini Değerlendirme Ölçekleri kullanıldı. Kadınların bilgilendirilmiş onamları alınarak taburcu olmadan önce normal doğum sonrası en erken 18 saat ile en geç 24 saat sonra; sezaryen doğumda ise en erken 24 saat ile en geç 72 saatte yukarıda belirtilen anketler uygulandı.

Bulgular: Normal doğum yapan lohusaların ölçekte belirlenen kesme noktası değerine göre %100’ünün; sezaryen doğum yapan lohusaların ise ölçekte belirlenen kesme noktası değerine göre %95’inin doğum eyleminde verilen bakım ve hizmetlerden memnun olmadı- ğı belirlendi. Normal doğum yapan lohusaların sezaryen doğum yapan lohusalara göre doğum sonu bebekle tanışma ve (p: ,000) postpartum dönemde aldıkları bakımdan (p: ,000) memnuniyetlerinin anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi. Sezaryen doğum yapan lohusaların ise normal doğum yapan lohusalara göre kararlara katılım ve bilgilendirmeden (p: ,000) ve hastane olanaklarından (p: ,000) memnuniyetlerinin anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulundu. 

Sonuç: Normal doğumda ve sezaryen doğumda anne memnuniyeti genel olarak düşük bulundu. Sezaryen oranlarının yüksek olduğu ülkemizde özellikle normal doğum yapan annelerin memnuniyetlerinin artırılması gerekmektedir.

Anahtar Kelimeler: Doğum, postpartum bakım, lohusa, hasta memnuniyeti.

References

  • Avis, M., Bond, M., Arthur, A. (1995). Exploring patient satisfacti- on without patient services. J Nurs Manag., 3(2): 59-65.
  • Britton, J. R. (2006). Global satisfaction with perinatal hospital care: Stability and relationship to anxiety, depression, and stress- ful medical events. American Journal of Medical Quality, 21(3): 200-20
  • Chen, C. H., Wang, S. Y., Chang, M.Y. (2001). Women’s percep- tions of helpful and unhelpful nursing behaviors during labor: A study in Taiwan. Birth, 28(3): 180-185.
  • Eker, A., Yurdakul, M. (2008). Sezaryen sonrası verilen bakımın hasta memnuniyetine etkisi. Mersin Üniv. Sağlık Bilim Dergisi, 1(1): 26-35.
  • Ezeanochie, M. C., Olaqbuji, B., Ande, A. (2013). Women’s con- cerns and satisfaction with induced labour at term in a Nigerian po- pulation. Niger Postgrad Med. J., 20(1): 1-4.
  • Goodman, P., Mackey, M. C., Tavakoli, A. S. (2004). Factors rela- ted to childbirth satisfaction. J. Adv. Nurs., 46(2): 212-219.
  • Güngör, İ., Beji, N. K. (2012). Development and psychometric tes- ting of the scales for measuring maternal satisfaction in normal and caesarean birth. Midwifery, 28(3): 348-357.
  • Harvey, S., Rach, D., Stainton, M., Jarrell, J., Brant, R. (2002).
  • Evaluation of satisfaction with midwifery care. Midwifery, 18(4): 260-2
  • İçyeroğlu, G., Karabulutlu, E. (2011). Hastaların hemşirelik bakı- mından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hiz- metleri Dergisi, 6(7): 67-81.
  • Karaçam, Z., Akyüz, E. Ö. (2011). Doğum eyleminde verilen destek- leyici bakım ve ebe/ hemşirenin rolü. İ.Ü.F.N. Hem. Derg., 19(1): 45
  • Larsson, B. W., Larsson, G., Starrin, B. (1999). Patients’ views on quality of care: A comparison of men and women. J Nurs Manag., 7(3): 133-139.
  • Merkouris, A., Ifantopoulos, J., Lanara, V., Lemonidou, C. (1999).
  • Patient satisfaction: A key concept for evaluation and improving nursing services. Journal of Nursing Management, 7(1): 19-28. Mohammad, K. I., Alafi , K. K., Mohammad, A. I., Gamble, J., Cre- edy, D. (2014). Jordanian women’s dissatisfaction with childbirth care. International Nursing Review, 61(2): 278-284.
  • Pınar, G., Pınar, T. (2009). Yeni doğum yapmış kadınların empatik iletişim beklentilerinin ebe/hemşireler tarafından karşılanma duru- mu. Tıp Araştırmaları Dergisi, 7(3): 132-140.
  • Waldenström, U., Hildingsson, I., Rubertsson, C., Radestad, I. (2004). A negative birth experience: Prevalence and risk factors in a national sample. Birth, 31(1): 17-27.
  • Yanıkkerem Uçum, E., Kitapçıoğlu, G., Karadeniz, G. (2010). Kadın- ların doğum yöntemlerine bakış açısı, deneyim ve memnuniyetleri.
  • Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13): 107-123. Yılmaz, M. (2000). Ameliyat öncesi öğretimin ameliyat sonrası komplikasyonlara ve hasta memnuniyetine etkisi. Yayınlanmamış
  • Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth

Year 2015, Volume: 23 Issue: 1, 41 - 48, 22.05.2015

Abstract

Aim: The aim of this study was to determine maternal satisfaction at normal and cesarean birth before their discharge from the hospital.

Method: Study was conducted in between December 2012- April 2013 at the Obstetrics and Gynecology Department of the Van Region and Research Hospital. Descriptive cross-sectional study was used. The sample included 300 normal birth and 300 cesarean, for a total of 600 healthy postpartum women. To gather the information, a brochure that contained demographics of women and questions on information regarding pregnancy and birth was used. In addition, The Scale for Measuring Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth was also used to gather the information. After giving informed consent, the scale was performed in between 18 to 24 hours for normal birth, between 24 to 72 hours for a cesarean birth before women’s discharge.

Results: The results showed using the cut-off point of the scale, that 100% of normal birth and 95% of cesarean birth postpartum were not satisfi ed with care and services of giving birth. Mothers who had normal birth were found signifi cantly higher satisfaction according to cesarean birth that meet the baby (p: ,000). and postpartum care (p: ,000). Mothers who had cesarean birth were found signifi cantly higher satisfaction according to normal birth that participation and decision making and information (p: ,000) and hospital facilities (p: ,000).

Conclusion: The results of the study showed that the satisfactions of mothers were generally low for normal and cesarean births. The satisfaction of mother’s that give normal births should be increased where Turkey has high cesarean birth rates.

Key Words: Birth, postpartum care, mother, patient satisfaction.

References

  • Avis, M., Bond, M., Arthur, A. (1995). Exploring patient satisfacti- on without patient services. J Nurs Manag., 3(2): 59-65.
  • Britton, J. R. (2006). Global satisfaction with perinatal hospital care: Stability and relationship to anxiety, depression, and stress- ful medical events. American Journal of Medical Quality, 21(3): 200-20
  • Chen, C. H., Wang, S. Y., Chang, M.Y. (2001). Women’s percep- tions of helpful and unhelpful nursing behaviors during labor: A study in Taiwan. Birth, 28(3): 180-185.
  • Eker, A., Yurdakul, M. (2008). Sezaryen sonrası verilen bakımın hasta memnuniyetine etkisi. Mersin Üniv. Sağlık Bilim Dergisi, 1(1): 26-35.
  • Ezeanochie, M. C., Olaqbuji, B., Ande, A. (2013). Women’s con- cerns and satisfaction with induced labour at term in a Nigerian po- pulation. Niger Postgrad Med. J., 20(1): 1-4.
  • Goodman, P., Mackey, M. C., Tavakoli, A. S. (2004). Factors rela- ted to childbirth satisfaction. J. Adv. Nurs., 46(2): 212-219.
  • Güngör, İ., Beji, N. K. (2012). Development and psychometric tes- ting of the scales for measuring maternal satisfaction in normal and caesarean birth. Midwifery, 28(3): 348-357.
  • Harvey, S., Rach, D., Stainton, M., Jarrell, J., Brant, R. (2002).
  • Evaluation of satisfaction with midwifery care. Midwifery, 18(4): 260-2
  • İçyeroğlu, G., Karabulutlu, E. (2011). Hastaların hemşirelik bakı- mından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hiz- metleri Dergisi, 6(7): 67-81.
  • Karaçam, Z., Akyüz, E. Ö. (2011). Doğum eyleminde verilen destek- leyici bakım ve ebe/ hemşirenin rolü. İ.Ü.F.N. Hem. Derg., 19(1): 45
  • Larsson, B. W., Larsson, G., Starrin, B. (1999). Patients’ views on quality of care: A comparison of men and women. J Nurs Manag., 7(3): 133-139.
  • Merkouris, A., Ifantopoulos, J., Lanara, V., Lemonidou, C. (1999).
  • Patient satisfaction: A key concept for evaluation and improving nursing services. Journal of Nursing Management, 7(1): 19-28. Mohammad, K. I., Alafi , K. K., Mohammad, A. I., Gamble, J., Cre- edy, D. (2014). Jordanian women’s dissatisfaction with childbirth care. International Nursing Review, 61(2): 278-284.
  • Pınar, G., Pınar, T. (2009). Yeni doğum yapmış kadınların empatik iletişim beklentilerinin ebe/hemşireler tarafından karşılanma duru- mu. Tıp Araştırmaları Dergisi, 7(3): 132-140.
  • Waldenström, U., Hildingsson, I., Rubertsson, C., Radestad, I. (2004). A negative birth experience: Prevalence and risk factors in a national sample. Birth, 31(1): 17-27.
  • Yanıkkerem Uçum, E., Kitapçıoğlu, G., Karadeniz, G. (2010). Kadın- ların doğum yöntemlerine bakış açısı, deneyim ve memnuniyetleri.
  • Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13): 107-123. Yılmaz, M. (2000). Ameliyat öncesi öğretimin ameliyat sonrası komplikasyonlara ve hasta memnuniyetine etkisi. Yayınlanmamış
  • Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Reserch Papers
Authors

Şadiye Özcan

Ergül Aslan

Publication Date May 22, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Özcan, Ş., & Aslan, E. (2015). Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth. Florence Nightingale Journal of Nursing, 23(1), 41-48. https://doi.org/10.17672/fnhd.88951
AMA Özcan Ş, Aslan E. Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth. Florence Nightingale Journal of Nursing. May 2015;23(1):41-48. doi:10.17672/fnhd.88951
Chicago Özcan, Şadiye, and Ergül Aslan. “Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth”. Florence Nightingale Journal of Nursing 23, no. 1 (May 2015): 41-48. https://doi.org/10.17672/fnhd.88951.
EndNote Özcan Ş, Aslan E (May 1, 2015) Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth. Florence Nightingale Journal of Nursing 23 1 41–48.
IEEE Ş. Özcan and E. Aslan, “Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 23, no. 1, pp. 41–48, 2015, doi: 10.17672/fnhd.88951.
ISNAD Özcan, Şadiye - Aslan, Ergül. “Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth”. Florence Nightingale Journal of Nursing 23/1 (May 2015), 41-48. https://doi.org/10.17672/fnhd.88951.
JAMA Özcan Ş, Aslan E. Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2015;23:41–48.
MLA Özcan, Şadiye and Ergül Aslan. “Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 23, no. 1, 2015, pp. 41-48, doi:10.17672/fnhd.88951.
Vancouver Özcan Ş, Aslan E. Determination of Maternal Satisfaction at Normal and Cesarean Birth. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2015;23(1):41-8.