İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri (YÜT) Hemşireliği, 1980’lerden itibaren gelişmiş ülkelerde Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinin özelleşmiş bir uzmanlık alanı olarak kabul edilmektedir. Özellik arz eden bu merkezlerdeki bakım ve koordinasyondan sorumlu hemşireler alana özgü bilgi ve beceri gerektiren birçok uygulamada sorumluluk almaktadır. Ancak hemşireler bu özel beceriler konusunda yeterli eğitimsel hazırlığa sahip değillerdir ve çoğunlukla alana özgü bir hizmet içi eğitim almadan göreve başlamaktadırlar. Hemşirenin yeterli yetkinliğe sahip olmaması, genellikle stres ve iş yükünün yoğun olduğu infertilite kliniklerinde hemşirenin mesleki doyumunun azalmasına ve ekip çalışması ve hasta güvenliği üzerinde olumsuz etkilere neden olabilir. Ayrıca, hemşireler infertilite alanındaki hızlı teknolojik gelişmelerden dolayı, kompleks tanı/tedavi süreçleri ve prosedürler hakkında bilgilerini sürekli güncellemek zorundadır. Bu nedenlerle infertilite birimlerindeki hemşireler diğer ekip üyelerinde olduğu gibi infertilite alanına özgü bir eğitim ve sertifi ka programına gereksinim duymaktadır. Türkiye’de infertilite hemşirelerinin gelişiminin desteklenmesi için, eğitim gereksinimlerinin karşılanması, rol ve sorumluluklarının yasal düzenlemelerle netleştirilmesi ve bireysel gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda Sağlık Bakanlığı Sertifi kalı Eğitim Yönetmeliği’ne uygun bir infertilite hemşireliği sertifi ka programının uygulanması infertilite hemşireliği açısından son derece gereklidir. Bu derlemede, günümüzde infertilite hemşirelerinin gelişen rolleri ile paralel olarak artan eğitim ve sertifi ka programı gereksinimi açıklanmakta ve Türkiye’de ve gelişmiş ülkelerdeki eğitimsel hazırlıkları irdelenerek öneriler sunulmaktadır
Anahtar Kelimeler: İnfertilite hemşireliği, sertifi ka programı, eğitim gereksinimi.
Infertility and Assisted Reproductive Techniques (ART) Nursing is regarded as a specialized area of Women’s Health and Diseases Nursing in developed countries since the 1980s. Nurses who are responsible for the care and coordination in specialized fertility centers take many responsibilities that require specifi c knowledge and skills. However, nurses do not have suffi cient educational preparation for these special skills and they usually start work without a specifi c training. Insuffi cient competence among nurses can reduce the professional satisfaction of nurses in infertility clinics with high stress and heavy work load, and cause negative effects about the teamwork and patient safety. In addition, nurses must constantly update their knowledge and practice about the complex diagnosis / treatment procedures due to rapid technological advancements in the fi eld of infertility. Because of these reasons, nurses in infertility units need specifi c training and certifi cation programs as well as other team members in infertility. Development of infertility nurses in Turkey requires meeting their educational needs, clarifying their roles and responsibilities with legal regulations and supporting their individual professional development. Therefore, implementation of an infertility nursing certifi cation program suitable for the Ministry of Health Certifi ed Training Regulations is particularly necessary for infertility nursing. In this review, infertility nurses’ need for a specifi c training and certifi cation program is explained in parallel with their evolving roles and suggestions are provided according to the review of educational preparation of infertility nurses in developing countries and Turkey.
Key Words: Infertility nursing, certifi cate program, educational needs.
Journal Section | Reviews |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 2 |