Amaç: Mesleki eğitim merkezine devam eden ergenlerin kural dışı davranış düzeylerine etki eden etmenlerin incelenmesi amaçlandı.
Yöntem: Araştırma bir mesleki eğitim merkezine devam eden ve çalışmaya katılmayı kabul eden 105 ergen ile Mart-Nisan 2014 tarihleri arasında yapıldı. Kişisel bilgi formu ve Kuraldışı Davranış Ölçeği (KDÖ) kullanılarak elde edilen veriler sayı ve yüzdelik, ki-kare, Kruskal-Vallis ve Mann-Whitney U testleri ile değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmaya alınan ergenlerin kural dışı davranış ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 52.00±17.31’dir. Ergenlerin sıklıkla başvurduğu kural dışı davranışlar arasında; yasaların izin vermediği araçları kullanma (%22.9), araç kullanırken hız limitini aşma (%16.2), alkollü içkiler içme (%15.2), kavga etme (%13.3), kavgaya katılma (%12.4), eşyaları kırma (%11.4), sınavlarda fısıldama (%10.5), sınavlarda kopya çekmek (%9.5) ve okuldan kaçma (%6.7) gibi davranışların olduğu belirlendi. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; kural dışı davranışı puan ortalamaları ile ergenin cinsiyeti, alkol ve madde kullanım durumu arasında istatiksel anlamlılık görüldü (p˂0.05).
Sonuç: Risk altındaki ergenlerin kural dışı davranış içeren davranışlarda bulunmasının önlenmesinde bu risk faktörlerinin kontrol altına alınması gereklidir. Anahtar Kelimeler: Kural dışı davranış, ergenlik, risk faktörü.
Aim: The aim of the study is to examine delinquent behavior levels of teenagers attending vocational training centers.
Method: The study was conducted with 105 adolescents attending a vocational training center who accepted to participate the research between March-April 2014. Data obtained using personal information form and Delinquency Scale was evaluated by using percentages, chi-square, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U testing.
Results: The mean score of adolescents in the delinquency scale was 52.00±17.31. Frequently committed delinquent behaviors among adolescents are as follows: Using vehicles prohibited by the law (22.9%); exceeding the operating speed limit (16.2%); consuming alcoholic beverages (15.2%); fighting (13.3%); joining a fight (12.4%); breaking appliances (11.4%); whispering in exams (10.5); cheating in exams (9.5%) and escaping from school (6.7%). According to the results obtained from the research, statistical significance was observed between alcohol and substance use and gender of the teenager and illegal behavior average score (p˂0.05).
Conclusion: Teenagers attending vocational education centers work and they are in more risky environments than other teenagers. Risk factors have to be identified, families and schools have to collaborate to eliminate these risk factors.
Keywords: Adolescent, delinquent behaviour, risk factors.
Journal Section | Reserch Papers |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 2 |