Aim: The purpose of the study is to determine students’ health perceptions in the nursing department.
Method: A descriptive-designed study enrolled 400 nursing students in the health sciences department. Data were evaluated on a health perception scale from answers to a questionnaire consisting of 14 questions developed by researchers. A one-way analysis of variance, correlation, chi-square, t-test, and the average differences between the two independent samples were used for statistical analysis.
Results: Students had an average age of 20.0±1.7 years, 81.8% were women, and 34.0% were freshmen. The mean score on the health perception scale was 37.9±6.6. Health perception overall score based on class and age was significantly different between mean scores of certainty subscale and control center subscale (p<0.05). Control center subscale mean score, expressed health perception, and total health perception scale were significantly different according to the preferred method of treatment compared (p<0.05). Total health perception scores were found to be low of students perceived as having good health.
Conclusion: Although two-thirds of students perceive their own health to be on a high level, the results of this study revealed low perceived health perception scores. Based on these results, students in nursing education need to improve health perception since it is advisable to raise awareness about this issue.
nursing student Health health assessment health perception healthy behaviors nursing questionnaire
Amaç: Çalışmanın amacı, hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algılarını belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın örneklemini, bir sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 400 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ve sağlık algısı ölçeği ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelik, tek yönlü varyans analizi, t testi, ki-kare, korelasyon ve bağımsız gruplarda iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamalarının 20.0±1.7, yüzde 81.8’inin kadın ve yüzde 34’ünün birinci sınıfta eğitim gördükleri bulundu. Öğrencilerin sağlık algısı ölçeği puan ortalaması 37.9±6.6 idi. Yaşa ve sınıflara göre sağlık algısı toplam puanı, kontrol merkezi ve kesinlik alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulundu (p<0.05). Tercih edilen tedavi yöntemine göre kontrol merkezi alt boyut puan ortalaması ve ifade edilen sağlık algısına ve sağlık algısı ölçeği toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık saptandı (p<0.05). Sağlığını çok iyi olarak algılayan öğrencilerin sağlık algısı ölçeği toplam puan ortalamaları düşük olarak bulundu.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin üçte ikisinin kendilerine göre algıladıkları sağlık düzeyinin yüksek olmasına karşın sağlık algısı puanlarının düşük olduğu görüldü. Bu sonuçlar ışığında, öğrencilerin sağlık algılarının geliştirilebilmesi için hemşirelik eğitiminde bu konuda farkındalığın artırılması önerilebilir.
hemşirelik öğrencisi Sağlık Sağlık değerlendirmesi sağlık algısı sağlıklı davranış hemşirelik anket
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Reserch Papers |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |