The increasing cultural diversity around the globe requires nurses to be able to provide care to patients belonging to many different cultures. Nurses should be able to maintain a holistic approach toward caring for both patients and healthy individuals from different cultures so as not to ignore individual needs arising from cultural differences. To provide proper care according to cultural needs, a nurse necessarily requires a certain level of cultural competence. In this context, nurses are expected to enhance their cultural awareness and sensitivity to develop cultural competence, knowledge, and skills. This review aims to help fill the gap that exists in this area. It will also contribute to raising awareness among nurses about the importance of cultural competence by offering several new approaches to and suggestions for improving their caregiving skills in a culturally diverse world.
Artan kültürel çeşitlilik, hemşireleri farklı kültürden gelen hastalara bakım vermek durumunda bırakmaktadır. Farklı kültürden gelen sağlıklı ve hasta bireylere bakım veren hemşirelerin, kültürel farklılıklardan doğabilecek bakım gereksinimlerini göz ardı etmeyen bütüncül bir yaklaşımla bakım vermeleri gerekmektedir. Kültürel gereksinimlere uygun bir bakım verilebilmek, ancak kültürel yeterliliğe sahip olmakla mümkündür. Bu bağlamda hemşirelerin kültürel yeterlilik geliştirmeye istekli olmaları, kültürel bilgilerini, becerilerini, farkındalıklarını ve duyarlılıklarını artırmak için çaba göstermeleri gerekmektedir. Hemşirelerin kültürel yeterliliğini geliştirmeye yönelik yaklaşım ve önerileri içeren Türkçe literatür oldukça sınırlı olup bu derlemenin bu alandaki boşluğu kapatmada önemli olacağı düşünülmektedir. Bu derlemenin amacı, kültürel yeterliliğin önemine ve nasıl geliştirileceğine yönelik yaklaşım ve önerilerle hemşirelerde bir farkındalık oluşturulmasına katkı sağlamaktır.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |