Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 86 - 92, 17.09.2012

Abstract

Amaç: Bu çalışma bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin internet kullanımları ile sosyal destek sistemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır.

Yöntem: Araştırmanın örneklemini bir hemşirelik yüksekokulunda öğrenim gören 316 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler; anket formu, internette bilişsel durum ölçeği ve sosyal destek ölçeği kullanılarak toplanmıştır.

Bulgular: İnternette Bilişsel Durum Ölçeği toplam puanı ile öğrencilerin sosyodemografik özellikleri arasında istatistik- sel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p > 0.05). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği puanı ile baba mesleği (p= 0.028) ve gelir düzeyi (p=0,03) arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği puanı ile İnternette Bilişsel Durum Ölçeği puanı arasında anlamlı, ters yönde fakat zayıf bir ilişki bulunmuştur (r: -,136). İnternette Bilişsel Durum Ölçeği puanı ile aile sosyal desteği (alt boyut) arasında anlamlı, ters yönde fakat zayıf bir ilişki bulunmuştur (r: -,128*). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği diğer alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek ölçeği Puanı ile İnternette Bilişsel Durum Ölçeğinin sosyal destek (-,119*), azalmış dürtü kontrolü (-,160**), dikkat dağıtma (-,120*) alt boyutları arasında anlamlı, ters yönde fakat zayıf bir ilişki bulunmuştur (** p < 0.01, *p > 0.05)

Sonuç: Sosyal desteği az olan öğrencilerin internet kullanımında artış olduğu söylenebilir

References

  • Davis, R. A., Flett, G. L., Besser, A. (2002). Validation of a new scale for measuring problematic internet use; implications for preemployment screening. Cyberpsychol Behav,15:331-347.
  • Dursun, F. (2004). Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Eker, D., Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34): 45-55.
  • İşleyen, F., Bozkurt, S., Zayim, N. (2008). Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Eğitimde İnternet Kullanımı ve E-Öğrenim Hakkında Düşünceleri. Akademik Bilişim, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 30 Ocak-01 Şubat 2008, Çanakkale.
  • Johansson, A., Götestam, G. (2004). Internet addiction: Characteristics of a qauestionnaire and prevelance in Norwegian youth (12-18 years). Scandinavian Journal of Psychology, 45: 223-229.
  • Martin, J., Schumacher, P. (2000) Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers and Behavior, 16: 13-29.
  • Martin, J., Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the internet. Computers and Behavior, 19: 659-671.
  • Perry, T. T., Perry, L. A., Hosack-Curlin, K. (1996). Internet use by university students : An interdisiplinary study on three capuses. Internet Res., 8: 136-141
  • Oğuz. B., Zayim, N., Özel, D., Saka, O. (2008). Tıp öğrencilerinin bilişsel durumları. Akademik Bilişim, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 30 Ocak-01 Şubat 2008, Çanakkale.
  • Özcan, N., Buzlu, S. (2005). Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi, 6: 19–26
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D.,Genç, Y., Kalyoncu, A. Ö. (2007). İnternet bağımlılığı kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8: 36-41
  • Selfhout, M., Branje, S., Delsing, M., Bogt T., Meeus, W. (2009). Different types of Internet use, depression and social anxiety: The role of perceived firiendship quality. Journal of Adolescence, 32: 819-833.
  • Swickert, R. J., Hittner, J. B., Harris, J. L. (2002). Relationship among internet use, personality and social support. Comput Human Behav, 18: 437-451
  • Whang, L. S., Lee, S., Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: A behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychol Behav, 6:143-150.
  • Vaugeois, P. (2006). Cyber Addiction: Fundamentals and Perspectives. In Montreal: Centre quebecois de lutte aux dependances (Ed.). Montreal, Quebec.
  • Zimet, G., Dahlem, N., Zimet, S., Farley, G. (1988). The Multidimensional Sale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assesment, 52(1): 30-41.

Investigation of The Relation Between The Use of Internet Among Nursing Students and Social Support Systems

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 86 - 92, 17.09.2012

Abstract

Aim: This study aims to analyze the relation between the use of internet among the students of a nursing school and social support systems.


Method: The study sample consisted of 316 students attending a nursing school. The study data were collected with a questionnaire form, The Online Cognition Scale and The Multidimensional Scale of Perceived Social Support.


Results: There was no statistically meaningful relation between the total score of the Online Cognition Scale and the sociodemographic characteristics of the participant students (p >0.05). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support total score was found to be statistically meaningful in relation to the father’s profession (p= 0.028) and the level of income (p=0,03). It was also noted that there was a meaningful and weak negative relation between the Multidimensional Scale of Perceived Social Support total score and the Online Cognition Scale (r: -,136). However, the study results illustrated a weak negative relation between the Online Cognition Scale and the family social support (subdimension) (r: -,128*). There wasn’t a meaningful relation between the subdimensions of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. The results further suggested a meaningful but a weak negative relation between the Multidimensional Scale of Perceived Social Support and the Online Cognition Scale in terms of the social support (-,119*), the diminished impulse
control (-,160**), the distraction (-,120*) subdimensions (** p< 0.01, *p >0.05)


Conclusion: In light of the results of the study, it can be suggested that the use of internet is comparatively more common among university students with lower levels of social support.

References

  • Davis, R. A., Flett, G. L., Besser, A. (2002). Validation of a new scale for measuring problematic internet use; implications for preemployment screening. Cyberpsychol Behav,15:331-347.
  • Dursun, F. (2004). Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Eker, D., Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34): 45-55.
  • İşleyen, F., Bozkurt, S., Zayim, N. (2008). Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Eğitimde İnternet Kullanımı ve E-Öğrenim Hakkında Düşünceleri. Akademik Bilişim, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 30 Ocak-01 Şubat 2008, Çanakkale.
  • Johansson, A., Götestam, G. (2004). Internet addiction: Characteristics of a qauestionnaire and prevelance in Norwegian youth (12-18 years). Scandinavian Journal of Psychology, 45: 223-229.
  • Martin, J., Schumacher, P. (2000) Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers and Behavior, 16: 13-29.
  • Martin, J., Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the internet. Computers and Behavior, 19: 659-671.
  • Perry, T. T., Perry, L. A., Hosack-Curlin, K. (1996). Internet use by university students : An interdisiplinary study on three capuses. Internet Res., 8: 136-141
  • Oğuz. B., Zayim, N., Özel, D., Saka, O. (2008). Tıp öğrencilerinin bilişsel durumları. Akademik Bilişim, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 30 Ocak-01 Şubat 2008, Çanakkale.
  • Özcan, N., Buzlu, S. (2005). Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi, 6: 19–26
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D.,Genç, Y., Kalyoncu, A. Ö. (2007). İnternet bağımlılığı kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8: 36-41
  • Selfhout, M., Branje, S., Delsing, M., Bogt T., Meeus, W. (2009). Different types of Internet use, depression and social anxiety: The role of perceived firiendship quality. Journal of Adolescence, 32: 819-833.
  • Swickert, R. J., Hittner, J. B., Harris, J. L. (2002). Relationship among internet use, personality and social support. Comput Human Behav, 18: 437-451
  • Whang, L. S., Lee, S., Chang, G. (2003). Internet over-users’ psychological profiles: A behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychol Behav, 6:143-150.
  • Vaugeois, P. (2006). Cyber Addiction: Fundamentals and Perspectives. In Montreal: Centre quebecois de lutte aux dependances (Ed.). Montreal, Quebec.
  • Zimet, G., Dahlem, N., Zimet, S., Farley, G. (1988). The Multidimensional Sale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assesment, 52(1): 30-41.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Reserch Papers
Authors

Ayşe Ersun

Burçak Şahin Köze

Gonca Muslu

Dilek Beytut This is me

Zümrüt Başbakkal

Zeynep Conk This is me

Publication Date September 17, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Ersun, A., Şahin Köze, B., Muslu, G., Beytut, D., et al. (2012). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(2), 86-92.
AMA Ersun A, Şahin Köze B, Muslu G, Beytut D, Başbakkal Z, Conk Z. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. September 2012;20(2):86-92.
Chicago Ersun, Ayşe, Burçak Şahin Köze, Gonca Muslu, Dilek Beytut, Zümrüt Başbakkal, and Zeynep Conk. “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı Ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20, no. 2 (September 2012): 86-92.
EndNote Ersun A, Şahin Köze B, Muslu G, Beytut D, Başbakkal Z, Conk Z (September 1, 2012) Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing 20 2 86–92.
IEEE A. Ersun, B. Şahin Köze, G. Muslu, D. Beytut, Z. Başbakkal, and Z. Conk, “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 20, no. 2, pp. 86–92, 2012.
ISNAD Ersun, Ayşe et al. “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı Ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20/2 (September 2012), 86-92.
JAMA Ersun A, Şahin Köze B, Muslu G, Beytut D, Başbakkal Z, Conk Z. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;20:86–92.
MLA Ersun, Ayşe et al. “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı Ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 20, no. 2, 2012, pp. 86-92.
Vancouver Ersun A, Şahin Köze B, Muslu G, Beytut D, Başbakkal Z, Conk Z. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2012;20(2):86-92.