Amaç: Araflt›rma, hemflirelik ve ebelik bölümü ö¤rencilerinin öz bak›m gücü düzeyini saptamak amac› ile tan›mlay›c› olarak planlanm›flt›r. Yöntem: Araflt›rmaya Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sa¤l›k Yüksekokulunda okuyan 342 hemflirelik ö¤rencisinden 287’si, 156 ebelik ö¤rencisinden 144’ü kat›lm›flt›r. Veriler, 11–15 Kas›m 2006 tarihleri aras›nda, sosyo- demografik özellikleri belirleyen 11 sorudan oluflan anket ve öz bak›m gücü ölçe¤i kullan›larak toplanm›flt›r. Bulgular: Öz bak›m gücü ortalamas›, hemflirelik bölümü ö¤rencilerinin 103.43±16.21 ve ebelik bölümü ö¤rencilerinin 99.14±17.04’dir. Hemflirelik bölümü ö¤rencilerinin öz bak›m gücü düzeyi ebelik bölümü ö¤rencilerinden daha yüksek bulunmufltur (p= 0.012). Ayr›ca tüm ö¤rencilerin sa¤l›k kontrol tarihlerini hat›rlama, hastal›klar›n› önemseme ve kendilerine yetmediklerinde yard›m arama konular›nda öz bak›m güçlerinin azald›¤› görülmüfltür. Sonuç: Bu konulara iliflkin e¤itimler yap›lmas›, teflvik edici ve yol gösterici rehberlik hizmetlerinin sunulmas› hemflirelik ve özellikle ebelik bölümü ö¤rencilerinin öz bak›m güçlerini art›rmada yararl› olacakt›r. Anahtar Kelimeler: Öz bak›m, öz bak›m gücü, hemflirelik, ebelik, ö¤renci.
Alpar, Ş. E., Şenturan, L., Karabacak, Ü., Sabuncu, N. (2008). Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish University nursing students from beginning to end of nurse training. Nurse Educ Pract., 8(6): 382-388.
Altun, İ. (2008). Effect of a health promotion course on he- alth promoting behaviours of university students. East Medi- terrian Health Journal, 14(4): 880-887.
Altun, İ., Özdemir, S., Ersoy, N. (1999). Sağlık yüksekoku- lu öğrencilerinin kişisel değerlerinin öz bakım güçlerine et- kisi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Erzurum, 366- 371.
Balcı, G. (2003). Öz-bakım gücü ve yaşam kalitesinin etki- lendiği bazı durumlar ve hemşirenin rolü. Hacettepe Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(2): 69-76.
Fitzpatrick, J. J. (1989). Conceptual Models of Nursing. App- leton & Lange, Connecticut, 165-184.
Kara, B. (1999). Tip I diyabet hastalarının öz bakım gücü incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 7-17.
Kara, B. (2001). Öz bakım tanımı ve kavramsal yönü. Sen- drom, 13(7): 105-108.
Karakurt, P., Hacıhasanoğlu, R., Yıldırım, A. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin öz-bakım güçlerine etkisinin belirlenmesi. 4.Uluslararası – 11. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı, Ankara, 170.
Kaya, H., Öztürk, A., Sarı, E. (2005). Öğrenci hemşirelerin benlik saygısı ve öz bakım gücü düzeyinin bazı değişkenle- re göre incelenmesi. İ. Ü. F. N. Hem. Derg, 54: 85-94.
Lee, R. L., Loke, A. J. (2005). Health-promoting behaviours and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nursing, 22(3): 209-220.
Mc Caleb, A., Cull, V. (2000). Sociocultural influences and self care practices of middle adolescents. Journal of Pediat- ric Nursing, 15: 30-34.
Mc Caleb, A., Edgil, A. (1994). Self-concept and self-care practices of healthy adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 9: 233-237.
Nahcivan Ö., N. (1993). Sağlıklı gençlerde öz-bakım gücü ve aile ortamının etkisi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağ- lık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Nahcivan Ö., N. (1994 a). Sağlığı geliştirme programı: Adö- lesanlarda sigara tüketimi, önlenmesi ve öz-bakım gücü iliş- kisi. Hemşirelik Bülteni, 7(33): 31-41.
Nahcivan Ö., N. (1994 b). Geçerlik ve güvenirlik çalışması: öz-bakım gücü ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni, 7(33): 31-41.
Nahcivan Ö., N., Tuncel, N. (1999). Sağlıklı gençlerde öz- bakım gücü ve aile ortamının etkisi. Hemşirelik Bülteni, 7(45): 49-60.
Orem, D. E. (1991). Nursing: Concepts Of Practice. Mosby, St Louis, 124.
Özcan K., N., Bilgin, H. (2004). Üniversite öğrencilerinin “öz bakım” ile sağlıkla ilgili tutumları arasındaki ilişki. 2. Ulus- lararası - 9. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı, İstanbul, 673- 675.
Tüfekçi, F. G., Arıkan, D. (2002). Sağlıklı adölesanların öz- bakım gücü ile anne-babalarının öz-bakım gücünün karşılaş- tırılması ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1): 45-52.
Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset, İstanbul, 323-326.
Year 2009,
Volume: 17 Issue: 2, 87 - 93, 17.09.2014
Alpar, Ş. E., Şenturan, L., Karabacak, Ü., Sabuncu, N. (2008). Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish University nursing students from beginning to end of nurse training. Nurse Educ Pract., 8(6): 382-388.
Altun, İ. (2008). Effect of a health promotion course on he- alth promoting behaviours of university students. East Medi- terrian Health Journal, 14(4): 880-887.
Altun, İ., Özdemir, S., Ersoy, N. (1999). Sağlık yüksekoku- lu öğrencilerinin kişisel değerlerinin öz bakım güçlerine et- kisi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Erzurum, 366- 371.
Balcı, G. (2003). Öz-bakım gücü ve yaşam kalitesinin etki- lendiği bazı durumlar ve hemşirenin rolü. Hacettepe Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(2): 69-76.
Fitzpatrick, J. J. (1989). Conceptual Models of Nursing. App- leton & Lange, Connecticut, 165-184.
Kara, B. (1999). Tip I diyabet hastalarının öz bakım gücü incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 7-17.
Kara, B. (2001). Öz bakım tanımı ve kavramsal yönü. Sen- drom, 13(7): 105-108.
Karakurt, P., Hacıhasanoğlu, R., Yıldırım, A. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin öz-bakım güçlerine etkisinin belirlenmesi. 4.Uluslararası – 11. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı, Ankara, 170.
Kaya, H., Öztürk, A., Sarı, E. (2005). Öğrenci hemşirelerin benlik saygısı ve öz bakım gücü düzeyinin bazı değişkenle- re göre incelenmesi. İ. Ü. F. N. Hem. Derg, 54: 85-94.
Lee, R. L., Loke, A. J. (2005). Health-promoting behaviours and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nursing, 22(3): 209-220.
Mc Caleb, A., Cull, V. (2000). Sociocultural influences and self care practices of middle adolescents. Journal of Pediat- ric Nursing, 15: 30-34.
Mc Caleb, A., Edgil, A. (1994). Self-concept and self-care practices of healthy adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 9: 233-237.
Nahcivan Ö., N. (1993). Sağlıklı gençlerde öz-bakım gücü ve aile ortamının etkisi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağ- lık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Nahcivan Ö., N. (1994 a). Sağlığı geliştirme programı: Adö- lesanlarda sigara tüketimi, önlenmesi ve öz-bakım gücü iliş- kisi. Hemşirelik Bülteni, 7(33): 31-41.
Nahcivan Ö., N. (1994 b). Geçerlik ve güvenirlik çalışması: öz-bakım gücü ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni, 7(33): 31-41.
Nahcivan Ö., N., Tuncel, N. (1999). Sağlıklı gençlerde öz- bakım gücü ve aile ortamının etkisi. Hemşirelik Bülteni, 7(45): 49-60.
Orem, D. E. (1991). Nursing: Concepts Of Practice. Mosby, St Louis, 124.
Özcan K., N., Bilgin, H. (2004). Üniversite öğrencilerinin “öz bakım” ile sağlıkla ilgili tutumları arasındaki ilişki. 2. Ulus- lararası - 9. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı, İstanbul, 673- 675.
Tüfekçi, F. G., Arıkan, D. (2002). Sağlıklı adölesanların öz- bakım gücü ile anne-babalarının öz-bakım gücünün karşılaş- tırılması ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1): 45-52.
Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset, İstanbul, 323-326.