BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri

Year 2008, Volume: 16 Issue: 63, 179 - 187, 18.09.2014

Abstract

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin sosyodemografik özellikleri ve hemşirelik mesleğini seçme nedenlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, iki ayrı hemşirelik yüksekokulunda 2005-2006 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 295 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ile ailesine ilişkin özellikleri içeren Öğrenci Bilgi Formu kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma kapsamındaki öğrencilerin yaş ortalaması 20.92 ± 1,66’dır, çoğu İç Anadolu Bölgesi’nde, il merkezinde yaşamakta ve yurtta kalmaktadır. Öğrencilerin % 74.2’si orta düzeyde ekonomik duruma sahiptir. Öğrencilerin % 45.8’inde hemşirelik bölümü ilk 5 tercih arasındadır. Tercih nedenleri, açıkta kalmama/aile isteği, insanlara yardım etme isteği, iş bulma kolaylığı, hemşireliğin idealindeki meslek olması ve ailede hemşire olanlara özenti duyma şeklindedir. Sonuç: Öğrencilerin eğitim sürecinde meslekle ilgili görüşlerinin, alanda çalışmaya yönelik motivasyon ve hazır oluşluklarının değerlendirilmesinde eğitimcilere önemli sorumluluklar düşmektedir.

References

  • Başer, G. (1995). Hemşirelik Yüksekokulları’nda öğrenim gö- ren öğrencilerin sosyal özellikleri, okulu tercih sıralamaları ve seçme nedenleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi, 2: 11-20.
  • Bayık, A., Durmuş, H., Uysal, A. (1999). Lise son sınıf kız öğrencilerinin hemşirelik mesleğini seçme ve bu mesleğe iliş- kin görüşlerinin incelenmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongre- si, 22-24 Haziran, Erzurum.
  • Beck, C. (2000). The experience of choosing nursing as a career. Journal of Nursing Education, 39: 320-322.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Türkiye’de Mesleki Rehberlik Mer- kezlerinin Kuruluşu ve Okullarda Mesleki Rehberlik Çalışma- ları. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Boughn, S., Lentini, A. (1999). Why do woman chose nur- sing. Journal of Nursing Education, 38: 156-161.
  • Conk, Z., Genç, G., Bolışık, B. (1990). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin meslek ve sağlık so- runlarının incelenmesi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 12-14 Eylül, İzmir.
  • Çoban, A. (2003). Bireylerin mesleklere ilişkin yaklaşımları ve etkili olan faktörlerin değerlendirmesi. VII. Ulusal Psiko- lojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 09-11 Temmuz, Ma- latya.
  • Erdemir, F. (1997). Hemşirelik yüksekokulu 1. sınıf öğrenci- lerinin hemşirelik yüksekokulunu tercih etme, okula başlama- ya karar verme özellikleri ve okula devam etmede etkili fak- törler. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyum Kitabı, Kıb- rıs, 322-328.
  • Foong, A. L. S., Rossiter, J. C., Chan, P. T. (1999). Socio- cultural perspectives on the image of nursing: The Hong Kong dimensions. Journal of Advanced Nursing, 29: 542-548. Gavcar, E., Bulut, Z. A., Karabulut, A. N. (2005). Öğrenci- lerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’ni tercih nedenleri ve beklentileri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Der- gisi, 4: 21-39.
  • Genç, M., Kaya, A. (2003). İnönü Üniversitesi Tıp Fakülte- si öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen bazı etmenler ve seçimlerinden memnuniyet düzeyleri. VII. Ulusal PDR Kon- gresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Graigner, P., Bolan, C. (2006). Perceptions of nursing as a carreer choose of students in the baccalaureate nursing prog- ram. Nurse Education Today, 26: 38-44.
  • Grossman, D. G. S., Northrop, C. (1993). What high scho- ol students think of a nursing career: A survey of dade country senior high schools. Journal of Nursing Education, 32: 57-162.
  • İpekçi, N., Ulutaşdemir, N. (2006). Hemşirelik ögrencilerinin mesleğe ilişkin düşüncelerinin incelenmesi. I. Ulusal Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi Kongresi, 9-12 Kasım, Muğla. Karaöz, S. (2004). Change in nursing students’ perceptions of nursing during their education: The role of the introduc- tion to nursing course in this change. Nurse Education To- day, 24: 128-135.
  • Kömürcü, N., Erdoğan, N., Eti, F. (1998). Marmara Üniver- sitesi Meslek Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü ilk öğrencile- rinin mesleği isteyerek seçip seçmeme durumları ile mezun olabilmeleri arasında ilişki. II. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, 162-170.
  • Kukulu, K., Koçak, F. (1993). Hacettepe Üniversitesi Hem- şirelik Yüksekokulu 1. sınıf öğrencilerinin mesleğe yönelme- lerini etkileyen faktörler ve değer sistemleri. Hemşirelik Eği- timi Sempozyumu, 8-10 Eylül, İstanbul.
  • Kuzgun, Y. (1995). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. 4. bas- kı, Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Law, W., Arthur, D. (2003). What factors influence Hong Kong schools students in their choice of a career in nursing. International Journal of Nursing Studies, 40: 23-32.
  • Pool, L. (2006). Why so young people choose nursing as a career? Whitireia Nursing Journal, 13: 25-33.
  • Reiskin, H., Haussler, S. C. (1994). Multicultural students’ perceptions of nursing as a career: Image. Journal of Nur- sing Scholarship, 26: 61-64.
  • Rognstad, M. K. (2002). Recruitment to and motivation for nursing education and the nursing profession. Journal of Nur- sing Education, 41: 321-325.
  • Stevens, K. A., Walker, E. A. (1993). Choosing a career: Why not nursing for more high school seniors? Journal of Nursing Education, 32: 13-17.
  • Telman, C. (2002). Başarıya Giden Yolda Meslek Seçimi. 2. baskı, Şahinkaya Matbaası, İstanbul.
  • Vanhanen, L., Janhonen, S. (2000). Factors associated with students’ orientations to nursing. Journal of Advanced Nur- sing, 31: 1054-1062.
  • Williams, B., Wertenberger, D. H, Gushuliak, T. (1997). Why students choose nursing. Journal of Nursing Education, 36: 346-348.
  • Yazıcı, E. (2003). Üniversite Gençliği 2001: Üniversite genç- liğinin sosyokültürel profili üzerine bir alan araştırması-Gazi Üniversitesi örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Bası- mevi, Ankara.
Year 2008, Volume: 16 Issue: 63, 179 - 187, 18.09.2014

Abstract

References

  • Başer, G. (1995). Hemşirelik Yüksekokulları’nda öğrenim gö- ren öğrencilerin sosyal özellikleri, okulu tercih sıralamaları ve seçme nedenleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi, 2: 11-20.
  • Bayık, A., Durmuş, H., Uysal, A. (1999). Lise son sınıf kız öğrencilerinin hemşirelik mesleğini seçme ve bu mesleğe iliş- kin görüşlerinin incelenmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongre- si, 22-24 Haziran, Erzurum.
  • Beck, C. (2000). The experience of choosing nursing as a career. Journal of Nursing Education, 39: 320-322.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). Türkiye’de Mesleki Rehberlik Mer- kezlerinin Kuruluşu ve Okullarda Mesleki Rehberlik Çalışma- ları. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Boughn, S., Lentini, A. (1999). Why do woman chose nur- sing. Journal of Nursing Education, 38: 156-161.
  • Conk, Z., Genç, G., Bolışık, B. (1990). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin meslek ve sağlık so- runlarının incelenmesi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 12-14 Eylül, İzmir.
  • Çoban, A. (2003). Bireylerin mesleklere ilişkin yaklaşımları ve etkili olan faktörlerin değerlendirmesi. VII. Ulusal Psiko- lojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 09-11 Temmuz, Ma- latya.
  • Erdemir, F. (1997). Hemşirelik yüksekokulu 1. sınıf öğrenci- lerinin hemşirelik yüksekokulunu tercih etme, okula başlama- ya karar verme özellikleri ve okula devam etmede etkili fak- törler. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyum Kitabı, Kıb- rıs, 322-328.
  • Foong, A. L. S., Rossiter, J. C., Chan, P. T. (1999). Socio- cultural perspectives on the image of nursing: The Hong Kong dimensions. Journal of Advanced Nursing, 29: 542-548. Gavcar, E., Bulut, Z. A., Karabulut, A. N. (2005). Öğrenci- lerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’ni tercih nedenleri ve beklentileri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Der- gisi, 4: 21-39.
  • Genç, M., Kaya, A. (2003). İnönü Üniversitesi Tıp Fakülte- si öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen bazı etmenler ve seçimlerinden memnuniyet düzeyleri. VII. Ulusal PDR Kon- gresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Graigner, P., Bolan, C. (2006). Perceptions of nursing as a carreer choose of students in the baccalaureate nursing prog- ram. Nurse Education Today, 26: 38-44.
  • Grossman, D. G. S., Northrop, C. (1993). What high scho- ol students think of a nursing career: A survey of dade country senior high schools. Journal of Nursing Education, 32: 57-162.
  • İpekçi, N., Ulutaşdemir, N. (2006). Hemşirelik ögrencilerinin mesleğe ilişkin düşüncelerinin incelenmesi. I. Ulusal Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi Kongresi, 9-12 Kasım, Muğla. Karaöz, S. (2004). Change in nursing students’ perceptions of nursing during their education: The role of the introduc- tion to nursing course in this change. Nurse Education To- day, 24: 128-135.
  • Kömürcü, N., Erdoğan, N., Eti, F. (1998). Marmara Üniver- sitesi Meslek Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü ilk öğrencile- rinin mesleği isteyerek seçip seçmeme durumları ile mezun olabilmeleri arasında ilişki. II. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, 162-170.
  • Kukulu, K., Koçak, F. (1993). Hacettepe Üniversitesi Hem- şirelik Yüksekokulu 1. sınıf öğrencilerinin mesleğe yönelme- lerini etkileyen faktörler ve değer sistemleri. Hemşirelik Eği- timi Sempozyumu, 8-10 Eylül, İstanbul.
  • Kuzgun, Y. (1995). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. 4. bas- kı, Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Law, W., Arthur, D. (2003). What factors influence Hong Kong schools students in their choice of a career in nursing. International Journal of Nursing Studies, 40: 23-32.
  • Pool, L. (2006). Why so young people choose nursing as a career? Whitireia Nursing Journal, 13: 25-33.
  • Reiskin, H., Haussler, S. C. (1994). Multicultural students’ perceptions of nursing as a career: Image. Journal of Nur- sing Scholarship, 26: 61-64.
  • Rognstad, M. K. (2002). Recruitment to and motivation for nursing education and the nursing profession. Journal of Nur- sing Education, 41: 321-325.
  • Stevens, K. A., Walker, E. A. (1993). Choosing a career: Why not nursing for more high school seniors? Journal of Nursing Education, 32: 13-17.
  • Telman, C. (2002). Başarıya Giden Yolda Meslek Seçimi. 2. baskı, Şahinkaya Matbaası, İstanbul.
  • Vanhanen, L., Janhonen, S. (2000). Factors associated with students’ orientations to nursing. Journal of Advanced Nur- sing, 31: 1054-1062.
  • Williams, B., Wertenberger, D. H, Gushuliak, T. (1997). Why students choose nursing. Journal of Nursing Education, 36: 346-348.
  • Yazıcı, E. (2003). Üniversite Gençliği 2001: Üniversite genç- liğinin sosyokültürel profili üzerine bir alan araştırması-Gazi Üniversitesi örneği. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Bası- mevi, Ankara.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Reserch Papers
Authors

Satı Ünal This is me

Nermin Gürhan This is me

Esra Saral This is me

Azize A. Özbaş This is me

Publication Date September 18, 2014
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 63

Cite

APA Ünal, S., Gürhan, N., Saral, E., Özbaş, A. A. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 16(63), 179-187.
AMA Ünal S, Gürhan N, Saral E, Özbaş AA. Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. September 2014;16(63):179-187.
Chicago Ünal, Satı, Nermin Gürhan, Esra Saral, and Azize A. Özbaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri Ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 16, no. 63 (September 2014): 179-87.
EndNote Ünal S, Gürhan N, Saral E, Özbaş AA (September 1, 2014) Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. Florence Nightingale Journal of Nursing 16 63 179–187.
IEEE S. Ünal, N. Gürhan, E. Saral, and A. A. Özbaş, “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 16, no. 63, pp. 179–187, 2014.
ISNAD Ünal, Satı et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri Ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 16/63 (September 2014), 179-187.
JAMA Ünal S, Gürhan N, Saral E, Özbaş AA. Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;16:179–187.
MLA Ünal, Satı et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri Ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 16, no. 63, 2014, pp. 179-87.
Vancouver Ünal S, Gürhan N, Saral E, Özbaş AA. Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;16(63):179-87.