Ttirkiye'de okul 9ag1ndaki yocuklarda di yiirtikleri ve periodontal hastahk gOriilme s1khg1n1n %90'n1n iizerinde oldugu ve olabildigince crken ya lardan ba lanarak geni tabana yay1lm1 koruyucu saghk yah malanna gereksinim duyuldugu belirtilmektedir. Okul saghg1 programlar1nda davran1 degi tirmeye yOnelik uygulanacak saghk egitim programlannda ye itli yOntemlerin uygulanmas1 Onerilmektedir. Donya Saghk Orgtitti 2015 y1hna kadar tiim okullann o/o95'inde saghg1 geli tirme programlann1n yerle tirilmesini hedeflemektedir. Temel amac1 eglendirerek ogretme olan dramatizasyon yt)ntemi ve yocugun kendi ya ant1s1 yolu ile gen;ek modelleri gOrerek ogrenmesini saglayan etkin bir egitim yOntemidir.
Bu yah ma; ilkokul ogrencilerine ag1z-di saghg1 davran1 1 kazandtrmada drarnatizasyon yOntemi ile verilen egitimin etkinligini degerlendirmek amac1 ile yan deneysel olarak planlanmt tlr.
Ara ttrman1n evrenini istanbul'da bir ilkogretim okulunun 3. s1n1f ogrencilerinin ttirnti (N 77) oluiturdu. 3A sm1fmdaki ilgrenciler deney (n 38), 3B sm1fmdaki ogrenciler (n 39) kontrol grubunu olu turmu tur. Her iki gruba On test uygulandi. Deney grubuna dramatizasyon yOntemi ile egitim verildikten Uy ay sonra her iki gruba son test uygulandi. Test arac1 olarak; yocugun ag1z-di saghg1 ile ilgili davran1$lann1, davran1 ve hastahk aras1ndaki ili kiyi anlarna dtizeyini belirleyen resimli gOrii me formu kullan1ldt. Dramatizasyonun hazlfhk ve uygulama a$amas1nda konusunda uzman bir tiyatro yonetmeni ile i birligi yap1larak; senaryo olu turuldu, karakterler belirlendi, kostlim hazlfhklan ve provalar yap1ld1.
Deney grubunun di firyalama oran1 egiti1n Oncesi %15,2 iken, egitim sonras1 bu oran
%44,7 olarak bulundu (p<0,05). Di f1n;alama ay1s1ndan gruplar aras1nda fark olmad1g1 ancak deney grubundaki ogrencilerin; ag1z di$ saghg1 hastahklar1 ile di flfyalarna, di$ ipi kullanma ve beslenme davran1 lan araS1ndaki ili$kiyi anlama dlizeylerinin egitim sonras1 anlamh olarak artt1g1 belirlendi (p<0,05)
Sonuy olarak ilkokul saghk egitiln programlannda dramatizasyon yonteminin uygulanabilir ve etkili bir y6ntem oldugu gOrtilmil ttir.
Anahtar Kelimeler: Ag1z-Di Saghg1, Dramatizasyon, Saglik Egitimi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Reserch Papers |
Authors | |
Publication Date | August 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 13 Issue: 53 |