BibTex RIS Cite

Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma

Year 2017, Issue: 624, 79 - 93, 01.02.2017

Abstract

Ekonomi okuryazarlığı, sınırsız ihtiyaçları sınırlı kaynaklarla karşılama uğraşında olan bireyin karar verme sürecinde muhakeme yapabilme ve etkili kararlar alabilme becerisidir. Ekonomi okuryazarı olan birey alacağı doğru ve etkili kararlar sayesinde hem kendisinin hem de toplumun refahını artırabilecektir. Küreselleşme sürecinde hızla gelişen ve değişen ekonomik-finansal işlemler, tüketicilerin en azından temel düzeyde ekonomi okuryazarı olmasını gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin ekonomik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve ekonomi okuryazarlık düzeyinin bir takım sosyo-demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma verilerinin toplanması amacıyla okuldaki tüm bölümlerde, birinci ve ikinci sınıf öğrencilerine yüz yüze anket tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, faktör analizi, korelasyon analizi, bağımsız iki örneklem t-testi ve tekyönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, genel ekonomi okuryazarlığı “orta” seviyededir. Ekonomi okuryazarlığı alt boyutlarında en yüksek puan bireysel bütçe planlama, en düşük puan ise ekonomi bilgisine aittir. Ekonomi bilgisi alt boyutunda ekonomi okuryazarlık düzeylerinin erkek öğrencilerde kız öğrencilere, çalışma deneyimi olanlarda olmayanlara ve dış ticaret bölümünün diğer bölümlere nazaran daha yüksek ekonomi okuryazarlığına sahip olduğu belirlenmiştir

References

  • AKHAN, Nadire Emel; (2015), “Economic Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates”, World Journal of Education, 5(1): 25-39.
  • AKYILDIZ, Hüseyin; (2008), “Tartışılan Boyutlarıyla Homo Economicus” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2): 29-40.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, Recai COŞKUN, Serkan BAYRAKTAROĞLU ve Engin YILDIRIM; (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 7. baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • ANSONG, Abraham and Michael Asiedu GYENSARE; (2012), “Determinant of University WorkingStudents' Financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana”, International Journal of Business and Management, 7(9): 126-133.
  • CAPUNO, Angelo and Ian RAMSAY; (2011), “What Causes Suboptimal Financial Behaviour? An Exploration of Financial Literacy, Social Influences and Behavioural Economics”, An Exploration of Financial Literacy, Social Influences and Behavioural Economics (March 23, 2011). U of Melbourne Legal Studies Research Paper, (540).
  • CHEN, Haiyang and Ronald P. VOLPE; (1998), “An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students”, Financial Services Review, 7(2): 107-128.
  • CHEN, Haiyang and Ronald P. VOLPE; (2002), “Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students”, Financial Services Review, 11(3): 289-307.
  • COŞKUN, Selin; (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Davranış ve Tutumlarının Belirlenmesi: Finansal Okuryazarlık Algıları Üzerine Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7): 2247-2258.
  • ÇAKMAK, Ahmet Ferda, Serkan BENK, Tamer BUDAK ve Recep YÜCEDOĞRU; (2015), “A Study on Economic Literacy Levels of Primary Prospective Teachers”, The International Journal of Early Childhood Learning, 22(2).
  • ÇOKLUK, Ömay, Güçlü ŞEKERCİOĞLU ve Şener BÜYÜKÖZTÜRK; (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik, SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • DİLEK, Serkan, Orhan KÜÇÜK ve Ali ELEREN; (2016), “Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7): 1865-1878.
  • DÜNYA BANKASI ve KALKINMA BAKANLIĞI; (2011),”Yüksek Büyümenin Sürdürülebilirliği: Yurtiçi Tasarrufların Rolü”, Rapor no.66301-Tr. www.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/14001/T% C3%BCrkiyeUlkeEkonomiRaporuT%C3%BCkce.pdf (Erişim Tarihi:12.06.2012).
  • DVORAK, Thomas and Henry HANLEY; (2010), “Financial Literacy and The Design of Retirement Plans”, The Journal of Socio-Economics, 39(6): 645-652.
  • FOURIE, Alicia and Waldo KRUGELL; (2015), “Economic Literacy of Introductory Economic Students in South Africa: Is it on Track?”, Int. J. Education Economics and Development, 6(1), 86-96

Economic Literacy: A Research on Amasya University

Year 2017, Issue: 624, 79 - 93, 01.02.2017

Abstract

Economic literacy can be defined as the ability of making judgment and taking effective decision by individuals, who strive to satisfy the infinite needs with limited sources. Economic literate individuals can enhance the welfare of the society and themselves thanks to their accurate and effective decisions. Economic-financial transactions, which develop and change rapidly during the globalization process, require the consumers to become economic literate at least at basic level. Within this context, we aim at determining the economic literacy levels of students studying at Amasya University Vocational School of Social Sciences. We would also like to find whether the economic literacy levels of these students differed significantly in terms of a variety of socio-demographic variables. The data is obtained from first-year and second-year students in all of the departments through questionnaires. Descriptive statistics, factor analysis, correlation analysis, independent two-sample t-test and one-way variance analysis were conducted during the analysis of the data. The general economic literacy level is “medium”. According to the findings, among the sub-dimensions of economic literacy, the highest and lowest scores were obtained from individual budget planning and economic knowledge, respectively. In the sub-dimension of economic knowledge, the economic literacy levels were higher in male students, students with working experience and students studying at department of foreign trade.

References

  • AKHAN, Nadire Emel; (2015), “Economic Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates”, World Journal of Education, 5(1): 25-39.
  • AKYILDIZ, Hüseyin; (2008), “Tartışılan Boyutlarıyla Homo Economicus” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2): 29-40.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, Recai COŞKUN, Serkan BAYRAKTAROĞLU ve Engin YILDIRIM; (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 7. baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • ANSONG, Abraham and Michael Asiedu GYENSARE; (2012), “Determinant of University WorkingStudents' Financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana”, International Journal of Business and Management, 7(9): 126-133.
  • CAPUNO, Angelo and Ian RAMSAY; (2011), “What Causes Suboptimal Financial Behaviour? An Exploration of Financial Literacy, Social Influences and Behavioural Economics”, An Exploration of Financial Literacy, Social Influences and Behavioural Economics (March 23, 2011). U of Melbourne Legal Studies Research Paper, (540).
  • CHEN, Haiyang and Ronald P. VOLPE; (1998), “An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students”, Financial Services Review, 7(2): 107-128.
  • CHEN, Haiyang and Ronald P. VOLPE; (2002), “Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students”, Financial Services Review, 11(3): 289-307.
  • COŞKUN, Selin; (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Davranış ve Tutumlarının Belirlenmesi: Finansal Okuryazarlık Algıları Üzerine Bir Araştırma”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7): 2247-2258.
  • ÇAKMAK, Ahmet Ferda, Serkan BENK, Tamer BUDAK ve Recep YÜCEDOĞRU; (2015), “A Study on Economic Literacy Levels of Primary Prospective Teachers”, The International Journal of Early Childhood Learning, 22(2).
  • ÇOKLUK, Ömay, Güçlü ŞEKERCİOĞLU ve Şener BÜYÜKÖZTÜRK; (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik, SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • DİLEK, Serkan, Orhan KÜÇÜK ve Ali ELEREN; (2016), “Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7): 1865-1878.
  • DÜNYA BANKASI ve KALKINMA BAKANLIĞI; (2011),”Yüksek Büyümenin Sürdürülebilirliği: Yurtiçi Tasarrufların Rolü”, Rapor no.66301-Tr. www.kalkinma.gov.tr/DocObjects/View/14001/T% C3%BCrkiyeUlkeEkonomiRaporuT%C3%BCkce.pdf (Erişim Tarihi:12.06.2012).
  • DVORAK, Thomas and Henry HANLEY; (2010), “Financial Literacy and The Design of Retirement Plans”, The Journal of Socio-Economics, 39(6): 645-652.
  • FOURIE, Alicia and Waldo KRUGELL; (2015), “Economic Literacy of Introductory Economic Students in South Africa: Is it on Track?”, Int. J. Education Economics and Development, 6(1), 86-96
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Serap Barış This is me

Hilal Şeker This is me

Publication Date February 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 624

Cite

APA Barış, S., & Şeker, H. (2017). Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar(624), 79-93.
AMA Barış S, Şeker H. Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma. FPEYD. February 2017;(624):79-93.
Chicago Barış, Serap, and Hilal Şeker. “Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, no. 624 (February 2017): 79-93.
EndNote Barış S, Şeker H (February 1, 2017) Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 624 79–93.
IEEE S. Barış and H. Şeker, “Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma”, FPEYD, no. 624, pp. 79–93, February 2017.
ISNAD Barış, Serap - Şeker, Hilal. “Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma”. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 624 (February 2017), 79-93.
JAMA Barış S, Şeker H. Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma. FPEYD. 2017;:79–93.
MLA Barış, Serap and Hilal Şeker. “Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, no. 624, 2017, pp. 79-93.
Vancouver Barış S, Şeker H. Ekonomi Okuryazarlığı: AmasyaÜniversitesi’nde Bir Araştırma. FPEYD. 2017(624):79-93.