Research Article
BibTex RIS Cite

YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR

Year 2007, Volume: 5 Issue: 2, 60 - 66, 30.03.2007

Abstract




2004-2005 eğitim öğretim
yılında 9 ilde pilot uygulaması başlatılan ve 2005-2006 eğitim öğretim yılında
ülke genelinde uygulanan yeni ilköğretim birinci kademe programların dayandığı bazı
temel ilke ve yakla-şımlar bulunmaktadır. Yeni ilköğretim programları ile
belirlenen amaçlara ulaşma, önemli ölçüde öğretim programlarının üzerine kurulduğu
bu temel yaklaşım ve ilkelerin tanınmasına bağlıdır. Bu çalışmada, yapı-landırmacılık,
tematik yaklaşım, aktivite ilkesi, öğrenci merkezlilik, çoklu zeka kuramı ve
bireysel farklılıkla-ra duyarlık gibi yeni programın dayandığı temel ilke ve
yaklaşımlar ilgili literatüre dayalı olarak tanıtılmak-tadır.




References

  • 1. Acat, B & Ekinci, A. (2005, Eylül). Yapılandır-macı felsefe ve yeni müfredat programına etkileri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 2-10). Cilt 2. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • 2. Açıkgöz, K.Ü.(2003). Aktif öğrenme. (5.Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • 3. Airasian, P. W. & Walsh, M. E. (1997). Con-structivist cautions. Phi Delta Kapan, 78 (6), 444- 449.
  • 4. Akpınar, B. (2004). Öğrenme stili ve stil odaklı öğretim. Yaşadıkça Eğitim, 83/84, 31-37.
  • 5. Altun, Y. (2004). Yapılandırıcı öğrenme teorisi-ne dayanan laboratuar aktivitesi: Üniversite öğ-rencilerine suyun otoprotoliz sabiti tayininin öğretilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 24 (1), 125-134.
  • 6. (2000). Constructivism in theory and practice: toward a better understanding. High School Journal, 84 (2), 35-53.
  • 7. Arabacı, İ. B. (2005). Öğretme öğrenme süre-cinde öğrencilerin katılımı ve sınıfta demokrasi. Çağdaş Eğitim, 316, 20-27.
  • 8. Armstrong, T. (2000). Multiple intellegences in the classroom. VA, USA: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • 9. Bacanlı, H. (2005). Gelişim ve öğrenme. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 10. Bodner, G. M. (1986). Constructivisim: a theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • 11. Brekelmans, M., Sleegers, P. & Fraser, B. (2000). Teaching for active lerning. New lear-ning. (Robert-Jan Simons). 227-242. Hingham, MA, USA: Kluwer Academik Publishers.
  • 12. Brooks, M. G. & Brooks, J. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57 (3), 18-24.
  • 13. Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin de-ğerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • 14. Bümen, N. T. (2005). Çoklu zeka kuramı ve eğitim. Eğitimde yeni yönelimler. (Edt. Özcan Demirel). 1-38. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 15. Duman, B. & İkiel, C. (2002). Yapıcı öğrenme kuramına göre sosyal bilgiler öğretimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 245-262.
  • 16. Erden, M. & Altun, S. (2006). Öğrenme stilleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 17. Gardner, H. (2006). Eğitimli akıl- olayların ve standart testlerin ötesinde, her çocuğun hak ettiği eğitim sistemi. (Çev. Özden Akbaş). İs-tanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 18. Good, T. L. & Brophy, J. E. (2003). Looking in classrooms. (9.Edition). Pearson Education Inc.
  • 19. Gürol, M. (2003, Mayıs). Oluşturmacı öğrenme yaklaşımının uzmanlaşmaya etkisi. TOJET In-ternational Educational Technologies Symposi-um and Fair Bildiriler Kitabı içinde (s. 727-731). Cilt 2. Eastern Mediterranean University, Gazimağusa –Turkish Republic of Northern Cyprus.
  • 20. Hoerr, T. R. (2000). Becoming a multiple intelligences school. Alexandria, VA, USA: As-sociation for Supervision & Curriculum Development.
  • 21. Hrycaj, P. L. (2005). Elements of active learning in the on line tutorials of arl members. Reference Services Review, 33 (2), 210-218.
  • 22. İlköğretim Hayat Bilgisi 1, 2, 3. Sınıflar Öğre-tim Programı. (2005). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • 23. İşler, A. Ş. (2004). Sanat eğitiminde disiplinler arası-tematik yaklaşım. Milli Eğitim, Yaz (163), 43-53.
  • 24. Jonnasen, D. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional design theories and models: a new paradigm of instructional theory, In C. M. Reigeluth, editor, volume 2, pages 215-239. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • 25. Kabapınar, F. (2003). Oluşturmacı anlayışı yan-sıtması açısından Türk ve İngiliz fen bilgisi ve kimya ders kitaplarındaki görsel ögeler. Hacet-tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-126.
  • 26. Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2000). Yapısalcılık (constructivism) kuramı ve fen öğretimi. Çağ-daş Eğitim, 265, 22-27.
  • 27. Kılıç, E. (2004). Durumlu öğrenme kuramının eğitimdeki yeri ve önemi. Gazi Üniversitesi Ga-zi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 307-320.
  • 28. Kılıç, G. B. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1). 8-22.
  • 29. Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılık-tan yapılandırmacılığa: eğitimde yeni bir para-digma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • 30. Köseoğlu, F. & Kavak, N. (2001). Fen öğreti-minde yapılandırmacı öğretim. Gazi Üniversi-tesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 139-148.
  • 31. Kuzgun, Y. & Deryakulu, D. (2004). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. Eğitimde bireysel farklılıklar (Edt. Yıldız Kuzgun & Deniz Deryakulu). 1-11, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 32. Kuzgun, Y. (2004). Zeka ve yetenekler. Eğitim-de bireysel farklılıklar. (Edt. Yıldız Kuzgun & Deniz Deryakulu). 13-70, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 33. Mayer, R. E. (1999). Designing for construc-tivist learning. Instructional-design theories and models: a new paradigm of instructional theory. In C. M. Reigeluth, editor. 2, 141-159. London, Lawrence, Erlbaum Associates, Pub-lishers.
  • 34. Michaelis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social studies for children: aguide to basic instruction. USA: by Allyn & Bacon A Division of Simon & Schuster, Inc.
  • 35. Mvududu, N. (2005). Constructivism in the statistic classroom: from theory to practice. Teaching Statistics, 27 (2). 49-54.
  • 36. Oktar, İ. (2005, Eylül). Öğrenci merkezli öğren-me-öğretme yaklaşımlarının öğrenci başarısına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.43-45). Cilt 2. Pa-mukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • 37. Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler: eği-timde dönüşüm. (5. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 38. Özsoy, O. (2003). Etkin eğitim. (2. Baskı). İs-tanbul: Hayat Yayıncılık.
  • 39. Perkins, D. (1999). The many faces of construc-tivism. Educational Leadership, 57 (3). 6-11.
  • 40. Saban, A. (2004). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 41. Semerci, Ç. (2001). Oluşturmacılık kuramına göre ölçme ve değerlendirme. Kuram ve Uygu-lamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 429-440.
  • 42. Sönmez, F., Bulut, M. & Bilge, O. (2005, Ey-lül). Aktif öğrenme yaklaşımının ilköğretim matematik dersi asal sayılar ve çarpanlara ayır-ma ünitesinin öğretiminde öğrencilerin genel başarısına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.393-395). Cilt 2. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakülte-si, Denizli.
  • 43. Talu, N. (1999). Çoklu zeka kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi. 15, 164-172.
  • 44. Titiz, O. (2005). Yeni öğretim sistemi. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • 45. Vural, B. (2004). Öğrenci merkezli eğitim ve çoklu zeka. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • 46. Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme-öğretme süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 68-75.
  • 47. Yeşildere, S. & Türnüklü, E. (2004). Matematik öğretiminde oluşturmacı değerlendirme. Eğitim Araştırmaları, Yaz (16), 39-49.
  • 48. Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül-tesi Dergisi, 13, 89-94.
Year 2007, Volume: 5 Issue: 2, 60 - 66, 30.03.2007

Abstract

References

  • 1. Acat, B & Ekinci, A. (2005, Eylül). Yapılandır-macı felsefe ve yeni müfredat programına etkileri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 2-10). Cilt 2. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • 2. Açıkgöz, K.Ü.(2003). Aktif öğrenme. (5.Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • 3. Airasian, P. W. & Walsh, M. E. (1997). Con-structivist cautions. Phi Delta Kapan, 78 (6), 444- 449.
  • 4. Akpınar, B. (2004). Öğrenme stili ve stil odaklı öğretim. Yaşadıkça Eğitim, 83/84, 31-37.
  • 5. Altun, Y. (2004). Yapılandırıcı öğrenme teorisi-ne dayanan laboratuar aktivitesi: Üniversite öğ-rencilerine suyun otoprotoliz sabiti tayininin öğretilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 24 (1), 125-134.
  • 6. (2000). Constructivism in theory and practice: toward a better understanding. High School Journal, 84 (2), 35-53.
  • 7. Arabacı, İ. B. (2005). Öğretme öğrenme süre-cinde öğrencilerin katılımı ve sınıfta demokrasi. Çağdaş Eğitim, 316, 20-27.
  • 8. Armstrong, T. (2000). Multiple intellegences in the classroom. VA, USA: Association for Supervision & Curriculum Development.
  • 9. Bacanlı, H. (2005). Gelişim ve öğrenme. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 10. Bodner, G. M. (1986). Constructivisim: a theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • 11. Brekelmans, M., Sleegers, P. & Fraser, B. (2000). Teaching for active lerning. New lear-ning. (Robert-Jan Simons). 227-242. Hingham, MA, USA: Kluwer Academik Publishers.
  • 12. Brooks, M. G. & Brooks, J. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57 (3), 18-24.
  • 13. Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin de-ğerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • 14. Bümen, N. T. (2005). Çoklu zeka kuramı ve eğitim. Eğitimde yeni yönelimler. (Edt. Özcan Demirel). 1-38. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 15. Duman, B. & İkiel, C. (2002). Yapıcı öğrenme kuramına göre sosyal bilgiler öğretimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 245-262.
  • 16. Erden, M. & Altun, S. (2006). Öğrenme stilleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 17. Gardner, H. (2006). Eğitimli akıl- olayların ve standart testlerin ötesinde, her çocuğun hak ettiği eğitim sistemi. (Çev. Özden Akbaş). İs-tanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 18. Good, T. L. & Brophy, J. E. (2003). Looking in classrooms. (9.Edition). Pearson Education Inc.
  • 19. Gürol, M. (2003, Mayıs). Oluşturmacı öğrenme yaklaşımının uzmanlaşmaya etkisi. TOJET In-ternational Educational Technologies Symposi-um and Fair Bildiriler Kitabı içinde (s. 727-731). Cilt 2. Eastern Mediterranean University, Gazimağusa –Turkish Republic of Northern Cyprus.
  • 20. Hoerr, T. R. (2000). Becoming a multiple intelligences school. Alexandria, VA, USA: As-sociation for Supervision & Curriculum Development.
  • 21. Hrycaj, P. L. (2005). Elements of active learning in the on line tutorials of arl members. Reference Services Review, 33 (2), 210-218.
  • 22. İlköğretim Hayat Bilgisi 1, 2, 3. Sınıflar Öğre-tim Programı. (2005). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • 23. İşler, A. Ş. (2004). Sanat eğitiminde disiplinler arası-tematik yaklaşım. Milli Eğitim, Yaz (163), 43-53.
  • 24. Jonnasen, D. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional design theories and models: a new paradigm of instructional theory, In C. M. Reigeluth, editor, volume 2, pages 215-239. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • 25. Kabapınar, F. (2003). Oluşturmacı anlayışı yan-sıtması açısından Türk ve İngiliz fen bilgisi ve kimya ders kitaplarındaki görsel ögeler. Hacet-tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-126.
  • 26. Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2000). Yapısalcılık (constructivism) kuramı ve fen öğretimi. Çağ-daş Eğitim, 265, 22-27.
  • 27. Kılıç, E. (2004). Durumlu öğrenme kuramının eğitimdeki yeri ve önemi. Gazi Üniversitesi Ga-zi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 307-320.
  • 28. Kılıç, G. B. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1). 8-22.
  • 29. Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılık-tan yapılandırmacılığa: eğitimde yeni bir para-digma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • 30. Köseoğlu, F. & Kavak, N. (2001). Fen öğreti-minde yapılandırmacı öğretim. Gazi Üniversi-tesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 139-148.
  • 31. Kuzgun, Y. & Deryakulu, D. (2004). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. Eğitimde bireysel farklılıklar (Edt. Yıldız Kuzgun & Deniz Deryakulu). 1-11, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 32. Kuzgun, Y. (2004). Zeka ve yetenekler. Eğitim-de bireysel farklılıklar. (Edt. Yıldız Kuzgun & Deniz Deryakulu). 13-70, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 33. Mayer, R. E. (1999). Designing for construc-tivist learning. Instructional-design theories and models: a new paradigm of instructional theory. In C. M. Reigeluth, editor. 2, 141-159. London, Lawrence, Erlbaum Associates, Pub-lishers.
  • 34. Michaelis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social studies for children: aguide to basic instruction. USA: by Allyn & Bacon A Division of Simon & Schuster, Inc.
  • 35. Mvududu, N. (2005). Constructivism in the statistic classroom: from theory to practice. Teaching Statistics, 27 (2). 49-54.
  • 36. Oktar, İ. (2005, Eylül). Öğrenci merkezli öğren-me-öğretme yaklaşımlarının öğrenci başarısına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.43-45). Cilt 2. Pa-mukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • 37. Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler: eği-timde dönüşüm. (5. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 38. Özsoy, O. (2003). Etkin eğitim. (2. Baskı). İs-tanbul: Hayat Yayıncılık.
  • 39. Perkins, D. (1999). The many faces of construc-tivism. Educational Leadership, 57 (3). 6-11.
  • 40. Saban, A. (2004). Çoklu zeka teorisi ve eğitim. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 41. Semerci, Ç. (2001). Oluşturmacılık kuramına göre ölçme ve değerlendirme. Kuram ve Uygu-lamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 429-440.
  • 42. Sönmez, F., Bulut, M. & Bilge, O. (2005, Ey-lül). Aktif öğrenme yaklaşımının ilköğretim matematik dersi asal sayılar ve çarpanlara ayır-ma ünitesinin öğretiminde öğrencilerin genel başarısına etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.393-395). Cilt 2. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakülte-si, Denizli.
  • 43. Talu, N. (1999). Çoklu zeka kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi. 15, 164-172.
  • 44. Titiz, O. (2005). Yeni öğretim sistemi. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • 45. Vural, B. (2004). Öğrenci merkezli eğitim ve çoklu zeka. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • 46. Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme-öğretme süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 68-75.
  • 47. Yeşildere, S. & Türnüklü, E. (2004). Matematik öğretiminde oluşturmacı değerlendirme. Eğitim Araştırmaları, Yaz (16), 39-49.
  • 48. Yıldırım, A. (1996). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül-tesi Dergisi, 13, 89-94.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Nuri Gömleksiz

Ayşe Ülkü Kan

Publication Date March 30, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Gömleksiz, M. N., & Kan, A. Ü. (2007). YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 5(2), 60-66.
AMA Gömleksiz MN, Kan AÜ. YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR. (DAD). March 2007;5(2):60-66.
Chicago Gömleksiz, Mehmet Nuri, and Ayşe Ülkü Kan. “YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (March 2007): 60-66.
EndNote Gömleksiz MN, Kan AÜ (March 1, 2007) YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 5 2 60–66.
IEEE M. N. Gömleksiz and A. Ü. Kan, “YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR”, (DAD), vol. 5, no. 2, pp. 60–66, 2007.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - Kan, Ayşe Ülkü. “YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 5/2 (March 2007), 60-66.
JAMA Gömleksiz MN, Kan AÜ. YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR. (DAD). 2007;5:60–66.
MLA Gömleksiz, Mehmet Nuri and Ayşe Ülkü Kan. “YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2007, pp. 60-66.
Vancouver Gömleksiz MN, Kan AÜ. YENİ İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ DAYANDIĞI TEMEL İLKE VE YAKLAŞIMLAR. (DAD). 2007;5(2):60-6.