Research Article
BibTex RIS Cite

İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT

Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 84 - 92, 30.03.2008

Abstract




Sacha
Baron Cohen sadece İngiltere’de popüler değil, aynı zamanda ünü pek çok ülkeye
yayılmış bir komed-yendir. Cohen, özellikle medeni gibi görünen Batı
toplumlarının önyargılarını ve yanlışlıklarını, bu toplumla-ra Amerika rüyası
ve renkli medya dünyasından bakarak naif ve acımasız Kazak gazetecinin gözünden
“Borat: Şanlı Kazakistan Ulusunun Yararlanması İçin ABD’yle ilgili Kültürel Dersler”
adındaki gülünç ve uydurma belgeselliğinde ortaya koyar. Cohen, uzun süredir
güldürüleri üzerine sürüp giden hararetli tartışma-lara adeta mahkum
edilmiştir. Bu Kazakistan güldürüsünde anti-semitik gazeteci izleyicilere
kabuslarla dolu Amerika portresi çizmektedir. “G.O.R.A. Bir Uzay Filmi”nin güldürü
ustası Cem Yılmaz ülkesi Türkiye’de oldukça popülerdir. Ancak özellikle orta
yaşın üstündekilerce pek de komik bulunmayan iki komedyenin güldürü
anlayışlarında büyük fark bulunmaktadır. Yılmaz Amerikan bilimkurgu filmlerini
postmodern metinlere özgü parodik imalarla alaya almakta ve öyküsünün eksenine
Türk bir karakteri yerleştirmektedir. Yılmaz, güldürü anlayışıyla günlük
yaşamda sıradan insanların sancılı toplumsal değişimde karşılaştığı sorunlar
yüzünden afallamasıyla dalga geçerken bireyin içinde yer aldığı sistemin
eleştirisini yapmaz. Her iki komedyenin de gözlem yetenekleri fazladır ancak
Sacha Cohen gülmece yoluyla sistem eleştirisinin de yapılabileceğini özellikle
stüdyo siteminin dışında kalarak kendisine özgü bir tarzda ispatlar.




References

  • 1. Ansen, David. 2006. “Too Funny or Too Far?, Newsweek, Vol. CXLVIII; No. 20, November 13, ss.58-61.
  • 2. Anday, M. Cevdet. 1965. Gelişen Komedya, İs-tanbul: Gün Basımevi
  • 3. Aymaz, Göksel. 1994. “Ne Moliere NE DE Chaplin O Cem Yılmaz” Milliyet Sanat, Kasım, ss. 13-16. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Doluz Eylül Yayınları.
  • 4. Baudrillard, Jean.1998. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Dokuz Eylül yayınları
  • 5. Dölek, Sulhi. 1983, “Dünyada ve Türkiyede Gülmecenin Tartışılabilir Etkinliği-5”, Varlık, sayı:910 Temmuz, ss 7-12
  • 6. Güler, Emrah. 2006, “Borat: Cultural Learnings of Political Incorrectness”, Turkish Daily News, Ankara, December 8, s.13.
  • 7. Jameson, Fredric. 1994, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, Çev. Nuri Plümer İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • 8. Kutlu, Kutlukhan. 2006, “Dikkat Stereotip Çıka-bilir”, Radikal Cumartesi, İstanbul, Sayı:527, s.11.
  • 9. Ott, Brian; Walter, Cameron. (2000 Intertexua-lity: Interpretive Practice and Textual Strategy, Critical Studies Media Communication Vol. 17, December ss. 430-444.
  • 10. Sokulu, Sevinç. (1979). Türk Tiyatrosunda Ko-medyanın Evrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Ya-yınları.
  • 11. Uyanık, Ali Ulvi.2006, “Çılgın Bu Adam”, Mil-liyet Sanat, İstanbul, 25 Aralık, Sayı: 573, ss.25-26
  • 12. Ünal, Yörükhan. 2000, “Postmodern Vaziyet Yitirilmiş Paradigma; Eleştirinin Sefaleti”, Sinemasal, Sayı: 5, ss. 39-45.
  • 13. Yılmaz, Cem (Söyleşi)2004. “Apartman Aidatı Ödemek İçin Film Yapılmamalı” Milliyet Sanat, sayı. 548, ss: 8-11.
  • 14. Yurtsever, İhsan. 2006, “Amerika Hakkında Kültürel Bilgiler”, Sinema, İstanbul, Aralık, sa-yı: 12,ss.84-88.
Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 84 - 92, 30.03.2008

Abstract

References

  • 1. Ansen, David. 2006. “Too Funny or Too Far?, Newsweek, Vol. CXLVIII; No. 20, November 13, ss.58-61.
  • 2. Anday, M. Cevdet. 1965. Gelişen Komedya, İs-tanbul: Gün Basımevi
  • 3. Aymaz, Göksel. 1994. “Ne Moliere NE DE Chaplin O Cem Yılmaz” Milliyet Sanat, Kasım, ss. 13-16. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Doluz Eylül Yayınları.
  • 4. Baudrillard, Jean.1998. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Dokuz Eylül yayınları
  • 5. Dölek, Sulhi. 1983, “Dünyada ve Türkiyede Gülmecenin Tartışılabilir Etkinliği-5”, Varlık, sayı:910 Temmuz, ss 7-12
  • 6. Güler, Emrah. 2006, “Borat: Cultural Learnings of Political Incorrectness”, Turkish Daily News, Ankara, December 8, s.13.
  • 7. Jameson, Fredric. 1994, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, Çev. Nuri Plümer İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • 8. Kutlu, Kutlukhan. 2006, “Dikkat Stereotip Çıka-bilir”, Radikal Cumartesi, İstanbul, Sayı:527, s.11.
  • 9. Ott, Brian; Walter, Cameron. (2000 Intertexua-lity: Interpretive Practice and Textual Strategy, Critical Studies Media Communication Vol. 17, December ss. 430-444.
  • 10. Sokulu, Sevinç. (1979). Türk Tiyatrosunda Ko-medyanın Evrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Ya-yınları.
  • 11. Uyanık, Ali Ulvi.2006, “Çılgın Bu Adam”, Mil-liyet Sanat, İstanbul, 25 Aralık, Sayı: 573, ss.25-26
  • 12. Ünal, Yörükhan. 2000, “Postmodern Vaziyet Yitirilmiş Paradigma; Eleştirinin Sefaleti”, Sinemasal, Sayı: 5, ss. 39-45.
  • 13. Yılmaz, Cem (Söyleşi)2004. “Apartman Aidatı Ödemek İçin Film Yapılmamalı” Milliyet Sanat, sayı. 548, ss: 8-11.
  • 14. Yurtsever, İhsan. 2006, “Amerika Hakkında Kültürel Bilgiler”, Sinema, İstanbul, Aralık, sa-yı: 12,ss.84-88.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Günseli Pişkin This is me

Publication Date March 30, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Pişkin, G. (2008). İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(2), 84-92.
AMA Pişkin G. İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT. (DAD). March 2008;6(2):84-92.
Chicago Pişkin, Günseli. “İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (March 2008): 84-92.
EndNote Pişkin G (March 1, 2008) İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6 2 84–92.
IEEE G. Pişkin, “İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT”, (DAD), vol. 6, no. 2, pp. 84–92, 2008.
ISNAD Pişkin, Günseli. “İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6/2 (March 2008), 84-92.
JAMA Pişkin G. İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT. (DAD). 2008;6:84–92.
MLA Pişkin, Günseli. “İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2008, pp. 84-92.
Vancouver Pişkin G. İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT. (DAD). 2008;6(2):84-92.