Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ

Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 117 - 124, 30.03.2008

Abstract




Dünya
ekonomisindeki teknolojik gelişmeler ile birlikte, önemli değişim ve dönüşümler
yaşanmıştır. Ekono-mideki gelişmelerin getirdiği yenilikler spor sektöründe
önemli değişimlere yol açmıştır. Spor, ekonomideki gelişmeleri yakından takip
ederek, kurumsal yapıyı, yeni ekonominin kurallarına uygun şekilde düzenlemek
zorundadır.




 




İnsan ihtiyaçlarının giderilmesi açısından
önemli bir işleve sahip olan spor;  bu
günkü yapısal özelliği ile eko-nomik bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır.
Spor, sosyo-ekonomik ve toplumsal özellikleri ile ekonomik dönüşümün en önemli
aktörleri içerisinde yer almaya devam etmektedir. Toplumlar sporun bu ekonomik
ya-pısal özelliğinden fayda sağlayacakları tedbirler almaktadırlar. Spor
hizmetleri; bireysel, kurumsal, organi-zasyon şeklinde, spor ekonomisinin
içerisinde yer almakla birlikte, çeşitli hizmetlerinin üretimi ve tüketimi açısından
önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır.




 




Bu çalışmada, sporun hizmetlerinin üretimi, tüketimi,
dönüşümü ve paylaşımı gibi ekonomi kavramları ile olan ilişkisi üzerinde
durulmuş, spor hizmetlerinin genel ekonomi içerisindeki görünümüne değinilmiştir.
Spor harcamalarının genel ekonomiler içerisindeki yeri belirtilerek,
Türkiye’deki spor hizmetlerinin üretimi ve tüketimi sayısal veriler ışığında
değerlendirilmeye çalışılmıştır.




References

  • 1. Andreff,W.,L’evolution du Modele Europeen de Financement du Sport Professionnel, Reflets et Perspectives XXXIX,No,2-3, s.171-192,(2000).
  • 2. Artan, İ. Örgütsel Stres Kaynakları ve Yöneti-ciler Üzerinde Bir Uygulama. Özgül Matbası. İstanbul. 1986’dan aktaran: Biçer T. (1994). Spor Yönetimi Organizasyonu, Ekonomik Birim Olarak Spor İşletmeleri Ve Uygulamadan Bir Örnek. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Anabilin Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • 3. Atalay A., Ay S. (1996). Spor Faaliyetlerinin Ekonomik Faaliyetlerle İlişkisi. IV. Spor Bilim-leri Kongresi. Hacettepe Üniversitesi. 1-3 Ka-sım. Ankara.
  • 4. Balcı, V., Spor Etkinliklerinin Planlanması ve Yönetimi, s.5-7, Bağırgan Yayınevi, Ankara (1999).
  • 5. Bakır M. (1991). Spor Hizmetlerinin Sunulma-sında Kalitenin sağlanmasına Yönelik Bir Sistem Yaklaşımı. Verimlilik Dergisi. 20. 3.
  • 6. Biçer T. (1987). Spor ve Turizm. İstanbul Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ana-bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 7. Can, Y., Soyer F. ve Güven H. (2000). Spor Hizmetlerinde Verimliliği Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yönetim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kong-resi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 8. Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bi-limleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 9. Christine B.M. “Sports Marketing Competitive Business Strategies for Sprts”. Prentice Hall, New Jersey, 31-33 1994’den aktaran: Terekli M. S., Katrancı H., Erkan M. Ve Heper, E. (2000). Sporda Çağdaş Pazarlama Anlayışı, Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar. Spor Yö-netim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 10. Çimen Z., Gürbüz B. (2008), “Spor Hizmet-lerinde Toplam Kalite Yönetimi”, Alp Yayınevi.
  • 11. Çoknaz D. (1998). Pazarlama Açısından Mües-sese Spor Klüplerinin Ürün Satışlarına Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Yönetim Bilimleri Yüksek Lisans Tezi. Eylül, Bolu.
  • 12. Çoşkun H. (1999). Bir Tutundurma Aracı Olarak Spor Sponsorluğu. Beden Eğitimi ve Spor Bilim-leri Dergisi. Cilt:IV. Sayı:3.
  • 13. D.P.T.,(2000), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, “Beden Eğitimi, Spor ve İstanbul Olimpi-yatları Özel İhtisas Komisyonu Raporu”, Ankara.
  • 14. D.P.T., (1983), Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Pla-nı: Spor Özel İhtisas Komisyon Raporu, s.204, Spor toto Teşkilat Müdürlüğü Basımevi, Ankara
  • 15. Ekenci G., İmamoğlu, A. F. (1998). Spor İşlet-meciliği, Gazi Üniversitesi ve Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Teknikokullar, Ankara.
  • 16. Ekonomist Dergisi , “Hanımla Tartışmayın Bir Televizyon Alın”, 24 Mayıs 1998.
  • 17. Ekonomist Dergisi, “Sponsorluk Holding Büt-çelerine Girdi”, 20 Haziran 1999.
  • 18. Ekonomist Dergisi, Kapak Haber, 26 Mayıs 2002.
  • 19. Heinemann, K., Einführung in die Ökonomie des Sports Schorndorf 1995, s-248’den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 20. İmamoğlu, A.F. ,Fonksiyonel Açıdan Spor Yö-netiminin Anlam ve Önemi". Gazi Eğitim Fak. Der., Cilt 8, sayı l, s.21-34, (1992 ).
  • 21. Marketing Türkiye Dergisi (2002), Haziran Sayısı.
  • 22. Mavi, B., Yarışların Yapıldığı Yeri Bulduk. Para Haftalık Ekonomi-Haber Dergisi. Sayı:426. 27 Ekim-2 Kasım 2002.
  • 23. Milliyet Gazetesi 21 Eylül 1993.
  • 24. Mullin A., Hardy B. ve Williams S. “Sport Mar-keting”. Human Kinetics Publishers, California, 5-6, 1993’den aktaran: Terekli M. S., Katrancı H., Erkan M. Ve Heper, E. (2000). Sporda Çağ-daş Pazarlama Anlayışı, Bildiriler. Cilt II. Spor-da Psiko-Sosyal Alanlar. Spor Yönetim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kon-gresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 25. Pitts B., Stotlar D.(1996).Fundemantals Of Sport Marketing, Fitness İnformation Technology İnc. 3-4.
  • 26. Rittner Sports Als Ökonomisches Intetessenob-jekt. In: H. Diegel (Hrsg.) Sport Im Verein Und Im Verband., Schorndorf, 1998’den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 27. Salman N. M. (1992). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne Ait Spor Salonu Yatırım Projele-rinin Ekonomik Açıdan Değerlendirilmesi (Mev-cut Durum Tespiti). Marmara Üniversitesi Sağ-lık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 28. Sanrı M. (1997). Adana İlinde Spor Eğitim Ele-manlarının Eğitim Yeterliliklerinin Ekonomik Durumlarının ve Verimliliklerinin Araştırılması. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Adana.
  • 29. Serarslan, M. Z. (1990). Spor Pazarlaması: Spo-run Topluma Yaygınlaştırılmasında Pazarlama Tekniklerinden Yararlanma. İstanbul Üniversi-tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi Pazarlama Anabilim Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • 30. Talimciler, A., “Futbolun Metalaşması”, Toplum Bilim Futbol Özel Sayısı, sayı 16, Ekim 2002.
  • 31. Trenk, B. S., Corporate Programs Become Hearty İnvestments, Management Review, p.33-37, 1989’dan aktaran: Bakır M. (1991). Spor Hizmetlerinin Sunulmasında Kalitenin sağlan-masına Yönelik Bir Sistem Yaklaşımı. Verimli-lik Dergisi. 20. 3.
  • 32. Üçışık H. F., Erken, N., “Spor Sektörünün Piya-sa Yapısı: Teorik Bir Yaklaşım”, Marmara Üni-versitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, III. Spor Bilimleri Kongresi, 11-13 Mayıs, 2000
  • 33. Weber W.U.A, Die WirtschftlicheBedeeutung des Sports, Abschlutbericht Schorndorf 1995’ den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yönetim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara
Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 117 - 124, 30.03.2008

Abstract

References

  • 1. Andreff,W.,L’evolution du Modele Europeen de Financement du Sport Professionnel, Reflets et Perspectives XXXIX,No,2-3, s.171-192,(2000).
  • 2. Artan, İ. Örgütsel Stres Kaynakları ve Yöneti-ciler Üzerinde Bir Uygulama. Özgül Matbası. İstanbul. 1986’dan aktaran: Biçer T. (1994). Spor Yönetimi Organizasyonu, Ekonomik Birim Olarak Spor İşletmeleri Ve Uygulamadan Bir Örnek. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Anabilin Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • 3. Atalay A., Ay S. (1996). Spor Faaliyetlerinin Ekonomik Faaliyetlerle İlişkisi. IV. Spor Bilim-leri Kongresi. Hacettepe Üniversitesi. 1-3 Ka-sım. Ankara.
  • 4. Balcı, V., Spor Etkinliklerinin Planlanması ve Yönetimi, s.5-7, Bağırgan Yayınevi, Ankara (1999).
  • 5. Bakır M. (1991). Spor Hizmetlerinin Sunulma-sında Kalitenin sağlanmasına Yönelik Bir Sistem Yaklaşımı. Verimlilik Dergisi. 20. 3.
  • 6. Biçer T. (1987). Spor ve Turizm. İstanbul Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Ana-bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 7. Can, Y., Soyer F. ve Güven H. (2000). Spor Hizmetlerinde Verimliliği Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yönetim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kong-resi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 8. Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bi-limleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 9. Christine B.M. “Sports Marketing Competitive Business Strategies for Sprts”. Prentice Hall, New Jersey, 31-33 1994’den aktaran: Terekli M. S., Katrancı H., Erkan M. Ve Heper, E. (2000). Sporda Çağdaş Pazarlama Anlayışı, Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar. Spor Yö-netim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 10. Çimen Z., Gürbüz B. (2008), “Spor Hizmet-lerinde Toplam Kalite Yönetimi”, Alp Yayınevi.
  • 11. Çoknaz D. (1998). Pazarlama Açısından Mües-sese Spor Klüplerinin Ürün Satışlarına Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Yönetim Bilimleri Yüksek Lisans Tezi. Eylül, Bolu.
  • 12. Çoşkun H. (1999). Bir Tutundurma Aracı Olarak Spor Sponsorluğu. Beden Eğitimi ve Spor Bilim-leri Dergisi. Cilt:IV. Sayı:3.
  • 13. D.P.T.,(2000), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, “Beden Eğitimi, Spor ve İstanbul Olimpi-yatları Özel İhtisas Komisyonu Raporu”, Ankara.
  • 14. D.P.T., (1983), Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Pla-nı: Spor Özel İhtisas Komisyon Raporu, s.204, Spor toto Teşkilat Müdürlüğü Basımevi, Ankara
  • 15. Ekenci G., İmamoğlu, A. F. (1998). Spor İşlet-meciliği, Gazi Üniversitesi ve Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Teknikokullar, Ankara.
  • 16. Ekonomist Dergisi , “Hanımla Tartışmayın Bir Televizyon Alın”, 24 Mayıs 1998.
  • 17. Ekonomist Dergisi, “Sponsorluk Holding Büt-çelerine Girdi”, 20 Haziran 1999.
  • 18. Ekonomist Dergisi, Kapak Haber, 26 Mayıs 2002.
  • 19. Heinemann, K., Einführung in die Ökonomie des Sports Schorndorf 1995, s-248’den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 20. İmamoğlu, A.F. ,Fonksiyonel Açıdan Spor Yö-netiminin Anlam ve Önemi". Gazi Eğitim Fak. Der., Cilt 8, sayı l, s.21-34, (1992 ).
  • 21. Marketing Türkiye Dergisi (2002), Haziran Sayısı.
  • 22. Mavi, B., Yarışların Yapıldığı Yeri Bulduk. Para Haftalık Ekonomi-Haber Dergisi. Sayı:426. 27 Ekim-2 Kasım 2002.
  • 23. Milliyet Gazetesi 21 Eylül 1993.
  • 24. Mullin A., Hardy B. ve Williams S. “Sport Mar-keting”. Human Kinetics Publishers, California, 5-6, 1993’den aktaran: Terekli M. S., Katrancı H., Erkan M. Ve Heper, E. (2000). Sporda Çağ-daş Pazarlama Anlayışı, Bildiriler. Cilt II. Spor-da Psiko-Sosyal Alanlar. Spor Yönetim Bilimleri 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kon-gresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 25. Pitts B., Stotlar D.(1996).Fundemantals Of Sport Marketing, Fitness İnformation Technology İnc. 3-4.
  • 26. Rittner Sports Als Ökonomisches Intetessenob-jekt. In: H. Diegel (Hrsg.) Sport Im Verein Und Im Verband., Schorndorf, 1998’den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yöne-tim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara.
  • 27. Salman N. M. (1992). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne Ait Spor Salonu Yatırım Projele-rinin Ekonomik Açıdan Değerlendirilmesi (Mev-cut Durum Tespiti). Marmara Üniversitesi Sağ-lık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 28. Sanrı M. (1997). Adana İlinde Spor Eğitim Ele-manlarının Eğitim Yeterliliklerinin Ekonomik Durumlarının ve Verimliliklerinin Araştırılması. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Adana.
  • 29. Serarslan, M. Z. (1990). Spor Pazarlaması: Spo-run Topluma Yaygınlaştırılmasında Pazarlama Tekniklerinden Yararlanma. İstanbul Üniversi-tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Fakültesi Pazarlama Anabilim Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • 30. Talimciler, A., “Futbolun Metalaşması”, Toplum Bilim Futbol Özel Sayısı, sayı 16, Ekim 2002.
  • 31. Trenk, B. S., Corporate Programs Become Hearty İnvestments, Management Review, p.33-37, 1989’dan aktaran: Bakır M. (1991). Spor Hizmetlerinin Sunulmasında Kalitenin sağlan-masına Yönelik Bir Sistem Yaklaşımı. Verimli-lik Dergisi. 20. 3.
  • 32. Üçışık H. F., Erken, N., “Spor Sektörünün Piya-sa Yapısı: Teorik Bir Yaklaşım”, Marmara Üni-versitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, III. Spor Bilimleri Kongresi, 11-13 Mayıs, 2000
  • 33. Weber W.U.A, Die WirtschftlicheBedeeutung des Sports, Abschlutbericht Schorndorf 1995’ den aktaran: Cerrahoğlu N., İmamoğlu A. F. (2000). Sporun Ekonomik Boyutu: Almanya Örneği. Bildiriler. Cilt II. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar, Spor Yönetim Bilimleri 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi 26-27 Mayıs. Ankara
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cemal Gündoğdu This is me

SEBAHATTİN Devecioğlu

Publication Date March 30, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Gündoğdu, C., & Devecioğlu, S. (2008). SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(2), 117-124.
AMA Gündoğdu C, Devecioğlu S. SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ. (DAD). March 2008;6(2):117-124.
Chicago Gündoğdu, Cemal, and SEBAHATTİN Devecioğlu. “SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (March 2008): 117-24.
EndNote Gündoğdu C, Devecioğlu S (March 1, 2008) SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6 2 117–124.
IEEE C. Gündoğdu and S. Devecioğlu, “SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ”, (DAD), vol. 6, no. 2, pp. 117–124, 2008.
ISNAD Gündoğdu, Cemal - Devecioğlu, SEBAHATTİN. “SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6/2 (March 2008), 117-124.
JAMA Gündoğdu C, Devecioğlu S. SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ. (DAD). 2008;6:117–124.
MLA Gündoğdu, Cemal and SEBAHATTİN Devecioğlu. “SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2008, pp. 117-24.
Vancouver Gündoğdu C, Devecioğlu S. SPOR HİZMETLERİNİN GENEL EKONOMİ ÇERÇEVESİNDE GÖRÜNÜMÜ. (DAD). 2008;6(2):117-24.