Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği)

Year 2008, Volume: 7 Issue: 1, 124 - 129, 30.11.2008

Abstract




Türkiye’de öğretmen yetiştirme
sisteminde çok fazla değişim yaşanmasına rağmen, belki de programlarda
değişmeyen tek özellik öğretmenlik uygulamaları olmuştur. 1997 yılından
itibaren ortaöğretim sosyal ve fen alanlarına tezsiz yüksek lisansla öğretmen
yetiştirme uygulamaları başlatılmıştır. 2007-2008 öğretim yılında da Okul Deneyimi-1
ve II dersleri birleştirilmiştir. Okul Deneyimi dersi, öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleği hakkında doğrudan bilgi, beceri ve tutumlarının geliştiği
uygulama ağırlıklı bir derstir. Bu çalışmada Okul Deneyimi uygulaması alan
Ortaöğretim Sosyal Alanlar Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin okul deneyimi
derslerine ilişkin tutumlarının genel olarak, cinsiyet, staj görülen okul türü
ve branş değişkenleri açısından belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırma evrenini, 2007-2008 Öğretim Yılı Güz yarıyılında
F.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar I. Dönem tezsiz
yüksek lisans programına devam eden ve Okul Deneyimi
dersini alan 140 öğrenci oluşturmaktadır.
  Araştırmada betimsel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kılınç ve Salman (2007)  tarafından geliştirilen 20 maddelik Likert
tipi Okul Deneyimi Dersleri Tutum Ölçeği (ODDTÖ) uyarlanarak kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre katılımcılar, Okul Deneyimi derslerine yönelik genelde
olumlu bir tutum içerisindedirler. Cinsiyet açısından Okul Deneyimi dersinin
gerekliliği hakkında bayan öğrenciler olumsuz tutum sergilerken, derslere
katılma konusunda erkek öğrenciler olumsuz bir tutum sergilemektedirler. Okul
deneyimi dersine ait tutumlarda Felsefe-Coğrafya ve Coğrafya-Edebiyat branşları
arasında anlamlı görüş farklılığı bulunmaktadır.




References

  • 1. Aksu, M., H. Demirtaş 2006.Öğretmen Adayla-rının Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Görüşleri (İ.Ü. Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:11 Bahar 2006, 3-21
  • 2. Arabacı, İ.B. 1995. İlköğretim Müfettişlerinin Denetim İlkeleri Konusundaki Yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. Ankara
  • 3. Bakioğlu, A., Gürdal, A. ve Berkem, M.L. 2000. Okul Deneyimi I Uygulaması Konusunda Fakül-te ve Bakanlık Elemanlarının Görüşleri Ve Mes-leğe Bakışları. IX. Ulusal Eğitim Kongresi, 27–30 Eylül, Erzurum: Bildiriler I, 112–125.
  • 4. Brandon, D. P. 2000. Self-efficacy:gender diffe-rences of prospective primary teachers in Bost-wana Research in Education, 64 (36) 5. Bursa-lıoğlu, Z. 1991. Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yay. Ankara
  • 5. Çakmak, M. 2000. Aday Öğretmenler ve Dene-yimli Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Sürecin-deki Yaklaşımları Konusunda Yapılan Araştır-malar Üzerine Bir İnceleme. II.Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu( 10-12 Mayıs 2000).Çanakkale Onsekiz Mart Üniv.
  • 6. Dönmez, B. 2001. Öğretmen Yetiştirmede Ku-rumlar arası Eşgüdüm Sorunları ve Eğitim Fa-kültelerinin Durumu. Çağdaş Eğitim. 276,16-22
  • 7. Kapusuzoğlu, Ş.1988. “İlköğretim Müfettişleri-nin Rolünde ve Teftiş Uygulamalarında Mey-dana Gelen Değişmeler” Yayınlanmamış Dokto-ra Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara
  • 8. Kılınç,A, Salman, S. 2007. Okul Deneyimi Ders-lerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi G.Ü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,1(2007)23-35
  • 9. Sağlam, A.Ç. ve Sağlam M. 2004. Öğretmenlik Uygulaması ve Okul Deneyimi Yürürtülmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Çağdaş Eğitim. 305,18-25
  • 10. Şimşek,H. 2005. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:II, Sayı:1
  • 11. Uslu, Z. 2001. Okul Deneyimi Derslerinin Öğ-retmen Adaylarına Etkileri. Çağdaş Eğitim.282, 29-36
  • 12. YÖK. 1998 Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştir-me Lisans Programları. Ankara: 37-42
  • 13. www.yok.gov.tr,egitim—ogretim.15.12.2007 ta-rihinde indirildi.
Year 2008, Volume: 7 Issue: 1, 124 - 129, 30.11.2008

Abstract

References

  • 1. Aksu, M., H. Demirtaş 2006.Öğretmen Adayla-rının Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Görüşleri (İ.Ü. Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı:11 Bahar 2006, 3-21
  • 2. Arabacı, İ.B. 1995. İlköğretim Müfettişlerinin Denetim İlkeleri Konusundaki Yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. Ankara
  • 3. Bakioğlu, A., Gürdal, A. ve Berkem, M.L. 2000. Okul Deneyimi I Uygulaması Konusunda Fakül-te ve Bakanlık Elemanlarının Görüşleri Ve Mes-leğe Bakışları. IX. Ulusal Eğitim Kongresi, 27–30 Eylül, Erzurum: Bildiriler I, 112–125.
  • 4. Brandon, D. P. 2000. Self-efficacy:gender diffe-rences of prospective primary teachers in Bost-wana Research in Education, 64 (36) 5. Bursa-lıoğlu, Z. 1991. Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yay. Ankara
  • 5. Çakmak, M. 2000. Aday Öğretmenler ve Dene-yimli Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Sürecin-deki Yaklaşımları Konusunda Yapılan Araştır-malar Üzerine Bir İnceleme. II.Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu( 10-12 Mayıs 2000).Çanakkale Onsekiz Mart Üniv.
  • 6. Dönmez, B. 2001. Öğretmen Yetiştirmede Ku-rumlar arası Eşgüdüm Sorunları ve Eğitim Fa-kültelerinin Durumu. Çağdaş Eğitim. 276,16-22
  • 7. Kapusuzoğlu, Ş.1988. “İlköğretim Müfettişleri-nin Rolünde ve Teftiş Uygulamalarında Mey-dana Gelen Değişmeler” Yayınlanmamış Dokto-ra Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara
  • 8. Kılınç,A, Salman, S. 2007. Okul Deneyimi Ders-lerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi G.Ü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,1(2007)23-35
  • 9. Sağlam, A.Ç. ve Sağlam M. 2004. Öğretmenlik Uygulaması ve Okul Deneyimi Yürürtülmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Çağdaş Eğitim. 305,18-25
  • 10. Şimşek,H. 2005. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:II, Sayı:1
  • 11. Uslu, Z. 2001. Okul Deneyimi Derslerinin Öğ-retmen Adaylarına Etkileri. Çağdaş Eğitim.282, 29-36
  • 12. YÖK. 1998 Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştir-me Lisans Programları. Ankara: 37-42
  • 13. www.yok.gov.tr,egitim—ogretim.15.12.2007 ta-rihinde indirildi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İmam Bakir Arabacı

Publication Date November 30, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Arabacı, İ. B. (2008). ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 7(1), 124-129.
AMA Arabacı İB. ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği). (DAD). November 2008;7(1):124-129.
Chicago Arabacı, İmam Bakir. “ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 7, no. 1 (November 2008): 124-29.
EndNote Arabacı İB (November 1, 2008) ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 7 1 124–129.
IEEE İ. B. Arabacı, “ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği)”, (DAD), vol. 7, no. 1, pp. 124–129, 2008.
ISNAD Arabacı, İmam Bakir. “ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 7/1 (November 2008), 124-129.
JAMA Arabacı İB. ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği). (DAD). 2008;7:124–129.
MLA Arabacı, İmam Bakir. “ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 1, 2008, pp. 124-9.
Vancouver Arabacı İB. ORTAÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR TEZSİZ YÜKSEK LİSANS I. DÖNEM ÖĞRENCİLERİNİN OKUL DENEYİMİ UYGULAMALARINA İLİŞKİN TUTUMLARI (Fırat Üniversitesi Örneği). (DAD). 2008;7(1):124-9.