The use of drones, particularly in the transportation sector and cargo delivery, is among the challenging and limited issues that attract significant attention and focus. In this study, a drone operates in a simulation environment created with Unreal Engine software, operating from the center of the map without any external information, not even route information, and delivers cargo completely autonomously. The drone’s missions include overcoming obstacles, remaining unaffected by weather conditions, finding the cargo vehicle, and delivering the cargo to its intended recipient. Three different algorithms, together with RGB and depth cameras, were used for cargo transportation and navigation purposes in an autonomously moving drone. Six different combinations were created, and comparisons were made across a variety of variables. Each combination was trained for 150,000 steps and evaluated against predetermined metrics. The drone was trained using reinforcement learning algorithms such as DQN, PPO, and hybrid Joint-DQN algorithms, and the LSTM algorithm was also used for memory. These algorithms were tested and compared in the simulation environment. Additionally, RGB and depth cameras were integrated into the drone, and each algorithm was run and evaluated separately using the RGB and depth cameras. In the system, the drone earns positive points as it moves toward the target and receives negative points when it moves in the opposite direction. If the drone crashes into an obstacle, the simulation restarts. The results showed that the algorithms first learned to overcome obstacles and then found the correct path. Given sufficient learning time, the drone successfully completed its mission. Furthermore, when the models were evaluated in terms of performance, the DQN-RGB model was identified as the fastest learning model, with the PPO algorithms lagging behind all other models. As a result, it was noted that although the proposed “Joint” layer slows down the learning rate, it produces a more stable and efficient model in the long run.
There is no need for an ethics committee approval in the prepared article. There is no conflict of interest with any person/institution in the prepared article.
Özellikle ulaştırma sektöründe ve kargo teslimatlarında drone kullanımı, önemli derecede ilgi çeken ve odaklanılan zorlu ve sınırlı konular arasındadır. Bu çalışmada, drone Unreal Engine yazılımıyla oluşturulan bir simülasyon ortamında, dışarıdan hiçbir bilgi almadan, hatta rota bilgisi bile olmadan haritanın merkezinden hareket ederek, kargoyu tamamen otonom bir şekilde teslim edebilmektedir. Drone’un görevleri arasında engelleri aşmak, hava koşullarından etkilenmemek, kargo aracını bulmak ve kargoyu sahiplerine teslim etmek gibi yetenekler yer almaktadır. Otonom olarak hareket eden drone’da kargo taşımacılığı ve navigasyon amaçları için RGB ve derinlik kameralarıyla birlikte üç farklı algoritma kullanılmıştır. Altı farklı kombinasyon oluşturularak birçok değişken açısından karşılaştırmalar yapılmıştır. Her kombinasyon, 150.000 adım boyunca eğitilmiş ve belirlenen metriklere göre değerlendirilmiştir. Drone, DQN, PPO ve hibrit Joint-DQN algoritmaları gibi pekiştirmeli öğrenme algoritmaları kullanılarak eğitilmiş ve hafıza için de LSTM algoritması kullanılmıştır. Bu algoritmalar simülasyon ortamında test edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Ayrıca, RGB ve derinlik kameraları drone’a entegre edilmiş olup, her algoritma RGB ve derinlik kameralarıyla ayrı ayrı çalıştırılarak değerlendirilmiştir. Sistemde, drone hedefe doğru hareket ettikçe artı puan kazanmakta ve ters yönde hareket ettiğinde eksi puan almaktadır. Eğer drone bir engele çarparsa, simülasyon yeniden başlamaktadır. Elde edilen sonuçlar, algoritmaların önce engelleri aşmayı öğrendiğini sonra doğru yolu bulduğunu göstermiştir. Yeterli öğrenme süresi sağlandığında, drone görevini başarıyla yerine getirmiştir. Ayrıca, modeller performans açısından değerlendirildiğinde, DQN-RGB modeli en hızlı öğrenen model olarak tanımlanmıştır ve PPO algoritmaları tüm modellere kıyasla geride kalmıştır. Sonuç olarak, önerilen “Joint” katmanının öğrenme hızını yavaşlatsa da uzun vadede daha kararlı ve verimli bir model ortaya koyduğu belirtilmiştir.
Hazırlanan makalede etik kurul onayına gerek yoktur. Hazırlanan makalede herhangi bir kişi/kurumla çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2025 |
Submission Date | March 6, 2025 |
Acceptance Date | August 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).