This study investigates the physical and rheological properties of asphalt binders recovered from earthquake-damaged road sections in Hatay, Kahramanmaras, Gaziantep, and Malatya following the February 6, 2023, earthquakes in southern Türkiye (Mw = 7.8 and Mw = 7.5). Asphalt mixture samples were collected from severely deteriorated pavements, and bitumen was extracted through solvent extraction and rotary evaporation. The recovered binders were subjected to penetration, softening point, rotational viscosity, and Dynamic Shear Rheometer (DSR) tests to evaluate aging, stiffness, high-temperature performance, and viscoelastic behavior. Results revealed significant regional differences: Hatay binders exhibited the lowest penetration, highest softening point, highest viscosity, and the greatest rutting resistance (high G*/sinδ values) while maintaining lower phase angles, indicating enhanced stiffness and elasticity. In contrast, Kahramanmaras binders showed the highest penetration, lowest softening point, and lower viscosity, combined with high phase angles, reflecting a softer, more viscous character with reduced deformation resistance. Malatya and Gaziantep binders displayed intermediate characteristics, with Malatya showing moderate stiffness and Gaziantep retaining greater flexibility. Across all samples, viscosity decreased markedly with increasing temperature, and rutting resistance diminished at higher service temperatures; however, binders with higher initial G*/sinδ values retained better performance. The findings highlight the influence of regional seismic intensity, climatic conditions, and pavement history on binder behavior and emphasize the need for region-specific maintenance and rehabilitation strategies in post-disaster pavement management.
Asphalt binder Post-earthquake road damage Rheological properties High-temperature performance
There is no conflict of interest with any person/institution in the prepared article.
Bu çalışma, 6 Şubat 2023’te Güneydoğu Türkiye’de meydana gelen (Mw = 7.8 ve Mw = 7.5) depremler sonrasında Hatay, Kahramanmaraş, Gaziantep ve Malatya’daki hasar görmüş yol kesimlerinden alınan asfalt karışım numunelerinden elde edilen bağlayıcıların fiziksel ve reolojik özelliklerini incelemektedir. Şiddetli bozulmaların gözlendiği kaplamalardan alınan numunelerden, çözücü ekstraksiyonu ve rotary evaporasyon yöntemleri ile bitüm geri kazanılmıştır. Geri kazanılan bağlayıcılar; yaşlanma, sertlik, yüksek sıcaklık performansı ve viskoelastik davranışlarını değerlendirmek amacıyla penetrasyon, yumuşama noktası, dönel viskozite ve Dinamik Kesme Reometresi (DSR) deneylerine tabi tutulmuştur. Sonuçlar, bölgeler arasında belirgin farklılıklar olduğunu göstermiştir: Hatay bağlayıcıları en düşük penetrasyon, en yüksek yumuşama noktası, en yüksek viskozite ve en yüksek tekerlek izi direncine (yüksek G*/sinδ değerleri) sahip olup, daha düşük faz açıları ile yüksek sıcaklıklarda dahi elastikiyetini korumuştur. Buna karşılık Kahramanmaraş bağlayıcıları en yüksek penetrasyon, en düşük yumuşama noktası, düşük viskozite ve yüksek faz açıları ile daha yumuşak, daha viskoz bir yapı sergilemiş ve yüksek sıcaklıklarda kalıcı deformasyona karşı daha düşük direnç göstermiştir. Malatya ve Gaziantep bağlayıcıları ise ara özellikler sunmuş; Malatya bağlayıcıları orta sertlikte, Gaziantep bağlayıcıları ise daha yüksek esnekliğini koruyan yapıda bulunmuştur. Tüm numunelerde sıcaklık arttıkça viskozite değerleri önemli ölçüde azalmış, DSR sonuçları ise yüksek sıcaklıklarda tekerlek izi direncinin düştüğünü, ancak başlangıçta yüksek G*/sinδ değerine sahip bağlayıcıların performansını daha iyi koruduğunu ortaya koymuştur. Bulgular, yerel deprem şiddeti, iklim koşulları ve kaplama kullanım geçmişinin deprem sonrası bağlayıcı davranışı üzerinde doğrudan etkili olduğunu ve afet sonrası bakım-onarım stratejilerinin her bölgenin özgün malzeme özelliklerine göre uyarlanması gerektiğini vurgulamaktadır.
Hazırlanan makalede herhangi bir kişi/kurumla çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2025 |
Submission Date | August 15, 2025 |
Acceptance Date | September 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).