Review
BibTex RIS Cite

The Poetry In Kutubu Sitte

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 144 - 160, 29.06.2023

Abstract

Poetry means: '' The rhymed word which said purposely and intentionally.'' So, the verses in the Qur'an and the words of the prophet are beyond this. Allah prohibited reading a poem to the prophet Muhammad and said that: " We, did not teach poetry to the prophet (Muhammad). And saying poem does not behove to him. It is (the Qur'an) only an advice and obviously a Qur'an.'' Allah has also forbidden the writing of poem and Allah took back the desire to write it. Thus poetry did not drum into the prophet Muhammad. Poetry has special rules and regulations. Poetry can not be said to be a poem in every sense of the word. Couplet should affect the society, else it can not be poem. It should include intention, art and rhythm inside. Islam did not attenuate the poetry on the contrary Islam broadened its vocabulary. It criticized the things on poems and words of it. But it was not touched the essence of poetry, they are size, pattern and purposes. Rather it increased its details with using Islamic words and with that way new emotions have appeared. It brought compatible new rule and principles with its own way. And it made poetry as a new weapon for Muslims after destroyed behaviour and words of the days of ignorance (Jahiliyyah). Prophet Muhammad did not have any displeasure about poetry.

References

  • el-Atik, Abdülaziz. İlmü’l-Arûz ve’l-Kafiye. Darû’n-Nadatü’l-Arabiye ve’t-Tibâat ve’n-Neşri, 1987.

Kütüb-i Sitte’de Şiir

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 144 - 160, 29.06.2023

Abstract

Şiir, Araplar nezdinde sanatını İslamiyet’ten 150 veya 250 yıl önce ortaya çıkarmıştır. Şiir demek: “Bilerek, kasıtlı olarak söylenmiş kafiyeli sözlerdir.” Demek ki şiir kasıtlı olmadığı sürece Kur'an'daki denk gelen ayetler ve Hz. Peygamber (s.a.v)’in sözlerine şiir denilmemektedir. Allah, Hz. Peygamber’e (s.a.v) şiir okumayı yasaklamış ve şöyle buyurmuştur: “Biz, o Peygamber’e şiir öğretmedik. Bu, ona yaraşmaz da. O (na verdiğimiz) ancak bir öğüt ve apaçık bir Kur’an’dır.” Allah O’na şiir yazımını da yasaklamış ve yazma isteği de ondan almıştır. Böylece Hz. Peygamber (s.a.v) kasıtlı olarak şiir ile uğramamıştır. Şiirlerin özel kuralları ve düzenlemeleri vardır. Şiir vezin düzenini sağlayan her söze şiir denilemez. Beyit olarak isimlendirilen sözün toplumu etkilemesi gerekir, yoksa şiir denilmez. Niyet sanat ve vezin gibi şartları taşıması gerekir. İslâm şiiri daraltmamış aksine güzelleştirmiş ve kelime haznesini de genişletmiştir. Yasak olan şeyleri şiirinde veya sözlerinde yermiştir. Ama şiirin özü olan vezin, bahir ve gayelerine dokunulmamıştır. Bilakis İslâma göre dini kelimeler kullanarak müfredatını arttırmış ve bundan da yeni duygular meydana gelmiştir. Kendi yöntemiyle uyumlu olacak kurallar ve esaslar getirdi ve içindeki var olan cahiliye davranışları ve sözlerini temizledikten sonra, Müslümanların silahlarından biri olması sağlanmıştır. Hz. Peygamber (s.a.v) ahlaki olarak doğru şiirle ilgili bir hoşnutsuzluğu yoktur.

References

  • el-Atik, Abdülaziz. İlmü’l-Arûz ve’l-Kafiye. Darû’n-Nadatü’l-Arabiye ve’t-Tibâat ve’n-Neşri, 1987.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Abdoulaye Ousseını Souley 0009-0003-9744-6825

Publication Date June 29, 2023
Submission Date June 8, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 1

Cite

Chicago Ousseını Souley, Abdoulaye. “Kütüb-I Sitte’de Şiir”. GAB Akademi 3, no. 1 (June 2023): 144-60.