The COVID-19 pandemic, which emerged in the last days of 2019, was first defined by the World Health Organization (WHO) in January 2020 as a result of research conducted in a group of patients who developed respiratory symptoms (fever, cough, shortness of breath) in Wuhan Province of China. is a disease. Measures varying from country to country in order to minimize and combat the spread of this disease, workplaces have been closed and the way of working has changed to working from home in order to socialize individuals, to keep them away from crowded environments and to protect them from the disease. An environment that can meet consumer needs and expectations in accordance with the social distance conditions of individuals has been created digitally. The resulting digital environment has been used for shopping, entertainment, education, etc. during the COVID-19 pandemic. There is an increase in the use of purposes. Social media platforms have emerged with the use of the internet in daily life and individuals' starting to spend their time on the internet. Individuals; sharing the places they visit, the food they eat, the clothes they wear and even the materials they use at home encourage people to buy those products or services. In the COVID-19 pandemic, consumers shopped for their basic needs online, as they spent their time at home in order to comply with social distance rules and protect themselves from the risks of the pandemic. In this process, it can be said that there is a change in the purchasing behavior of consumers. It is claimed that these changes are due to the different preferences in the products they buy and the shopping methods in which they purchase the products. In this study, changing consumer purchasing behaviors under the shadow of artificial intelligence assisted digital marketing during the COVID-19 pandemic will be discussed.
covıd19 digitalmarketing consumer buying behavior artificial intelligence
2019 yılının son günlerinde ortaya çıkan COVID-19 pandemisi, ilk olarak Çin’in Wuhan Eyaleti’nde solunum yolu belirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda Ocak 2020’de Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından tanımlanan bir hastalıktır. Bu hastalığın yayılımını en aza indirgemek ve mücadele etmek amacıyla ülkeden ülkeye değişiklik gösteren tedbirler, bireylerin sosyalleşmesini, kalabalık ortamlardan uzaklaştırıp hastalıktan korumak adına işyerleri kapatılmış ve çalışma şekli evden çalışmaya dönüşmüştür. Bireylerin sosyal mesafe şartlarına uygun, tüketici ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılayabilecek bir ortamın dijital olarak oluşturulmuştur. Ortaya çıkan dijital ortam, COVID-19 pandemisi sürecinde alışveriş, eğlence, eğitim vb. amaçların kullanımında artış olduğu görülmektedir. İnternetin günlük yaşamda kullanılmaya başlanması, bireylerin zamanlarını internette geçirmeye başlamasıyla sosyal medya platformları ortaya çıkmıştır. Bireyler; gezdikleri yerleri, yedikleri yemekleri, giydikleri kıyafetleri ve hatta evinde kullandıkları malzemelere kadar paylaşmaları insanlarda o ürün veya hizmetleri satın almaya teşvik etmektedir. COVID-19 pandemisinde tüketiciler, sosyal mesafe kurallara uymak ve pandeminin getireceği risklerden korunmak için zamanlarını evde geçirdikleri için temel ihtiyaçlarını internet üzerinden alışveriş yapmıştır. Bu süreçte tüketicilerde satın alma davranışlarında değişiklik olduğu söylenebilir. Bu değişikliklerin, satın aldıkları ürünlerden ve ürünleri satın almayı gerçekleştirdikleri alışveriş yöntemlerindeki farklı tercihlerden olduğu ileri sürülmektedir. Bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde yapay zeka destekli dijital pazarlama gölgesinde değişen tüketici satın alma davranışları tartışılacaktır.
covid19 dijital pazarlama yapay zeka tüketici satın alma davranışları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |