Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Changing Consumer Purchasing Behaviors with Online Shopping in the COVID-19 Process

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 107 - 117, 31.12.2023

Öz

The COVID-19 pandemic, which emerged in the last days of 2019, was first defined by the World Health Organization (WHO) in January 2020 as a result of research conducted in a group of patients who developed respiratory symptoms (fever, cough, shortness of breath) in Wuhan Province of China. is a disease. Measures varying from country to country in order to minimize and combat the spread of this disease, workplaces have been closed and the way of working has changed to working from home in order to socialize individuals, to keep them away from crowded environments and to protect them from the disease. An environment that can meet consumer needs and expectations in accordance with the social distance conditions of individuals has been created digitally. The resulting digital environment has been used for shopping, entertainment, education, etc. during the COVID-19 pandemic. There is an increase in the use of purposes. Social media platforms have emerged with the use of the internet in daily life and individuals' starting to spend their time on the internet. Individuals; sharing the places they visit, the food they eat, the clothes they wear and even the materials they use at home encourage people to buy those products or services. In the COVID-19 pandemic, consumers shopped for their basic needs online, as they spent their time at home in order to comply with social distance rules and protect themselves from the risks of the pandemic. In this process, it can be said that there is a change in the purchasing behavior of consumers. It is claimed that these changes are due to the different preferences in the products they buy and the shopping methods in which they purchase the products. In this study, changing consumer purchasing behaviors under the shadow of artificial intelligence assisted digital marketing during the COVID-19 pandemic will be discussed.

Kaynakça

  • Alankuş, Z. (2021). Covid-19’un Gölgesinde Dijital Pazarlama ve Yeni Yaklaşımlar. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(1), 94-125.
  • Artantaş, E. & Gürsoy, H. (2020). Covid-19 Üzerine Temel Sosyal Tartışmalar ve Türkiye’nin Aldığı Tedbirlere Ait Bir Çerçeve. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 158-171.
  • Aydoğan, S. (2020). Covıd-19 Sürecinin Tüketici Davranışlarına Etkisi ve Yeni Tüketici Eğilimleri. D. Zeren, ve O. Yılmaz (Ed.) Covıd-19 Sürecinde Üretim, Yönetim ve Pazarlama (62-100). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bankalararası Kart Merkezi. (2021). https://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri. Erişim Tarihi 24.01.2022
  • Biga, M. E. (2021). Sosyal medyanın Z kuşağı tüketicilerinin karar verme davranışları üzerindeki rolü (Master's thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Bulut, İ. (2020). Bireylerin Kişilik Ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi Ve Davranışsal İktisat Açısı İle İncelenmesi.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada Yeni Bir Pencere: Dijital Pazarlama. Journal Of Business İn The Digital Age, 3(1), 63-75.
  • Gu, S., Ślusarczyk, B., Hajizada, S., Kovalyova, I., & Sakhbieva, A. (2021). Impact of The Covid-19 Pandemic on Online Consumer Purchasing Behavior. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(6), 2263-2281.
  • Gülşen, İ. (2019). İşletmelerde Yapay Zeka Uygulamaları ve Faydaları: Perakende Sektöründe Bir Derleme, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 407-436.
  • Gümüş, N. (2020). Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Journal of Yaşar University, 15(58), 381-396.
  • Gürün, S., & Tümer, E. İ. (2021). Kuşaklar Arası E-Ticareti Etkileyen Faktörler. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 883-890.
  • Işık Erol, S. (2020). Covid-19’un İşletmeler ve Çalışanlar Üzerindeki Etkisi: Almanya, Amerika ve Belçika’dan Örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(2), 204-223.
  • İnce, M., & Kadıoğlu, C. T. (2020). Tüketicilerin Covid19 (Korona) virüsüyle artan stoklama isteğinin online satın alma davranışına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1875-1906.
  • Karaman, D. (2021). Tüketici Satın Alma Karar Sürecinde Etkili Olan Duygular Ve Nedenlerin Kuşaklar
  • Kapsamında İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 107-119.
  • Karasu Akça, Z. (2021). Dijital reklamcılıkta yeniden pazarlamanın (remarketing) satın alma niyeti üzerindeki rolü: Z kuşağı üzerine bir araştırma (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). Marketing Türkiye. 2021 Erişim Tarihi: 19.01.2022 https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/turkiyenin-pandemide-online-alisveris-karnesi Marketing Türkiye. 2020. Erişim Tarihi: 25.01.2022. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/alisveris-dengemiz
  • Pilatin, A., & Dilek, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-28.
  • Sarıtaş, E., & Barutçu, S. (2016). Tüketici davranışlarının analizinde kuşaklar: Sosyal medya kullanımı üzerinde bir araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3(2), 1-15
  • Tas, O.& Mert H., (2019). An Application of Intelligence on Auditing. PressAcaemia Procedia(PAP), V.9, p. 65-68.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020.
  • TÜİK:https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 adresinden alındı
  • Ünal A. & Kılınç İ. (2020). Yapay Zeka İşletme Yönetimi İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(1), 51-78.
  • Yeniçeri, T., & Şenel, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Karar Verme Tarzlarının Sosyo-Demografik Özellikleri Bakımından İncelenmesi. Journal of Internet Applications and Management, 12(1), 5-23.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Tüketici Karar Verme Tarzlarinin Kuşaklara Göre Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
  • Zambak, A. F. (2014). Artificial intelligence as a new metaphysical project. R. Hagengruber ve U. Riss (Der.) Philosopy, computing and information sicence. 67-74.
  • Zeren, D., & Yılmaz, O. Covıd-19 Sürecinde Üretim, Yönetim Ve Pazarlama.
  • Watt, D. (2009). Winning the Generation Wars: Making the Most of Generational Similarities and Differences in the Workforce, The Conference Board of Canada.

COVID-19 Pandemisinde Online Alışverişle Birlikte Değişen Tüketici Satın Alma Davranışları

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 107 - 117, 31.12.2023

Öz

2019 yılının son günlerinde ortaya çıkan COVID-19 pandemisi, ilk olarak Çin’in Wuhan Eyaleti’nde solunum yolu belirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda Ocak 2020’de Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından tanımlanan bir hastalıktır. Bu hastalığın yayılımını en aza indirgemek ve mücadele etmek amacıyla ülkeden ülkeye değişiklik gösteren tedbirler, bireylerin sosyalleşmesini, kalabalık ortamlardan uzaklaştırıp hastalıktan korumak adına işyerleri kapatılmış ve çalışma şekli evden çalışmaya dönüşmüştür. Bireylerin sosyal mesafe şartlarına uygun, tüketici ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılayabilecek bir ortamın dijital olarak oluşturulmuştur. Ortaya çıkan dijital ortam, COVID-19 pandemisi sürecinde alışveriş, eğlence, eğitim vb. amaçların kullanımında artış olduğu görülmektedir. İnternetin günlük yaşamda kullanılmaya başlanması, bireylerin zamanlarını internette geçirmeye başlamasıyla sosyal medya platformları ortaya çıkmıştır. Bireyler; gezdikleri yerleri, yedikleri yemekleri, giydikleri kıyafetleri ve hatta evinde kullandıkları malzemelere kadar paylaşmaları insanlarda o ürün veya hizmetleri satın almaya teşvik etmektedir. COVID-19 pandemisinde tüketiciler, sosyal mesafe kurallara uymak ve pandeminin getireceği risklerden korunmak için zamanlarını evde geçirdikleri için temel ihtiyaçlarını internet üzerinden alışveriş yapmıştır. Bu süreçte tüketicilerde satın alma davranışlarında değişiklik olduğu söylenebilir. Bu değişikliklerin, satın aldıkları ürünlerden ve ürünleri satın almayı gerçekleştirdikleri alışveriş yöntemlerindeki farklı tercihlerden olduğu ileri sürülmektedir. Bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde yapay zeka destekli dijital pazarlama gölgesinde değişen tüketici satın alma davranışları tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Alankuş, Z. (2021). Covid-19’un Gölgesinde Dijital Pazarlama ve Yeni Yaklaşımlar. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(1), 94-125.
  • Artantaş, E. & Gürsoy, H. (2020). Covid-19 Üzerine Temel Sosyal Tartışmalar ve Türkiye’nin Aldığı Tedbirlere Ait Bir Çerçeve. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 158-171.
  • Aydoğan, S. (2020). Covıd-19 Sürecinin Tüketici Davranışlarına Etkisi ve Yeni Tüketici Eğilimleri. D. Zeren, ve O. Yılmaz (Ed.) Covıd-19 Sürecinde Üretim, Yönetim ve Pazarlama (62-100). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bankalararası Kart Merkezi. (2021). https://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri. Erişim Tarihi 24.01.2022
  • Biga, M. E. (2021). Sosyal medyanın Z kuşağı tüketicilerinin karar verme davranışları üzerindeki rolü (Master's thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Bulut, İ. (2020). Bireylerin Kişilik Ve Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışına Etkisi Ve Davranışsal İktisat Açısı İle İncelenmesi.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada Yeni Bir Pencere: Dijital Pazarlama. Journal Of Business İn The Digital Age, 3(1), 63-75.
  • Gu, S., Ślusarczyk, B., Hajizada, S., Kovalyova, I., & Sakhbieva, A. (2021). Impact of The Covid-19 Pandemic on Online Consumer Purchasing Behavior. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(6), 2263-2281.
  • Gülşen, İ. (2019). İşletmelerde Yapay Zeka Uygulamaları ve Faydaları: Perakende Sektöründe Bir Derleme, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 407-436.
  • Gümüş, N. (2020). Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Journal of Yaşar University, 15(58), 381-396.
  • Gürün, S., & Tümer, E. İ. (2021). Kuşaklar Arası E-Ticareti Etkileyen Faktörler. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 883-890.
  • Işık Erol, S. (2020). Covid-19’un İşletmeler ve Çalışanlar Üzerindeki Etkisi: Almanya, Amerika ve Belçika’dan Örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(2), 204-223.
  • İnce, M., & Kadıoğlu, C. T. (2020). Tüketicilerin Covid19 (Korona) virüsüyle artan stoklama isteğinin online satın alma davranışına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1875-1906.
  • Karaman, D. (2021). Tüketici Satın Alma Karar Sürecinde Etkili Olan Duygular Ve Nedenlerin Kuşaklar
  • Kapsamında İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 107-119.
  • Karasu Akça, Z. (2021). Dijital reklamcılıkta yeniden pazarlamanın (remarketing) satın alma niyeti üzerindeki rolü: Z kuşağı üzerine bir araştırma (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). Marketing Türkiye. 2021 Erişim Tarihi: 19.01.2022 https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/turkiyenin-pandemide-online-alisveris-karnesi Marketing Türkiye. 2020. Erişim Tarihi: 25.01.2022. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/alisveris-dengemiz
  • Pilatin, A., & Dilek, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-28.
  • Sarıtaş, E., & Barutçu, S. (2016). Tüketici davranışlarının analizinde kuşaklar: Sosyal medya kullanımı üzerinde bir araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3(2), 1-15
  • Tas, O.& Mert H., (2019). An Application of Intelligence on Auditing. PressAcaemia Procedia(PAP), V.9, p. 65-68.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020.
  • TÜİK:https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 adresinden alındı
  • Ünal A. & Kılınç İ. (2020). Yapay Zeka İşletme Yönetimi İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(1), 51-78.
  • Yeniçeri, T., & Şenel, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Karar Verme Tarzlarının Sosyo-Demografik Özellikleri Bakımından İncelenmesi. Journal of Internet Applications and Management, 12(1), 5-23.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Tüketici Karar Verme Tarzlarinin Kuşaklara Göre Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
  • Zambak, A. F. (2014). Artificial intelligence as a new metaphysical project. R. Hagengruber ve U. Riss (Der.) Philosopy, computing and information sicence. 67-74.
  • Zeren, D., & Yılmaz, O. Covıd-19 Sürecinde Üretim, Yönetim Ve Pazarlama.
  • Watt, D. (2009). Winning the Generation Wars: Making the Most of Generational Similarities and Differences in the Workforce, The Conference Board of Canada.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Menekay 0000-0001-9783-4965

İlknur Şahin 0000-0003-1242-5981

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Menekay, Mustafa, ve İlknur Şahin. “COVID-19 Pandemisinde Online Alışverişle Birlikte Değişen Tüketici Satın Alma Davranışları”. GAB Akademi 3, sy. 2 (Aralık 2023): 107-17.