Bu
araştırmanın amacı topluluk destek hizmeti ile ilişkili olarak Kanada'da göçmen
olan Türk yaşlı kadınlara ve erkeklere dair topluluk çalışanlarının
perspektifinden sosyal desteği daha iyi anlamaktır. Yaşlı Türk göçmenlerle 2
yıldan fazla doğrudan çalışmış/çalışmakta olan topluluk çalışanları ile yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Topluluk çalışanlarının sosyal
destek hakkındaki bakış açıları aşağıdaki gibi merkezi sorular kullanarak
analiz edildi: 1. Sağlığın sosyal değişkenleri ve topluluk hizmetleri
düşünülürse sosyal desteği ne karakterize eder? 2. Topluluk destek sistemi nasıl
iyileştirilebilir? Analiz ve data yorumlaması sosyal yapılandırmacılık teorik
perspektifi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular, topluluk destek sisteminin
yaşlı bireylere dil sorunlarıyla başa çıkmakta bilgilendirici destek ve
memleket özlemi ile mücadele etmekte duygusal destek sağladığını gösterdi.
The
objective of this research is to better understand community workers’
perspectives about social support in relation with community support service regarding
Canadian Turkish immigrant elder women and men. Semi-structured interviews
carried out among community workers who have/had been directly working with
aged Turkish immigrants more than 2 years in Montreal. Community workers’ perspectives
on social support is analyzed using central questions as follows: 1. What
characterizes social support working with the elder immigrants considering
social determinants of health and the community services? 2. How would community support system be improved? Analysis and interpretation of data were informed
by social constructionist theoretical perspective. Findings suggest that community
support system provides elder individuals informational support dealing with
linguistic challenges and emotional support in combatting homesickness.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | January 15, 2018 |
Acceptance Date | May 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |