Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’ye Göç Eden Yabancılara Uygulanan Sosyal Uyum ve Yaşam Eğitimi Programının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 186 - 206, 30.12.2021

Abstract

Türkiye dünyada en fazla Suriyeli sığınmacıya ev sahipliği yapan ülke konumun¬dadır. Suriyeli sığınmacıların sosyal uyumu huzurlu bir toplumun inşasında çok önemli bir yere sahiptir. Sosyal Uyum ve Yaşam Eğitimi (SUYE) Programı da Suriyeli sığınmacılara faydalı olması açısından ve yerel toplumla birlikte yaşam kültürünün oluşturulabilmesine katkı sağlamak amacıyla İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı tarafından ve Milli Eğitim Bakanlığı iş birliğinde geliştirilmiş¬tir. Bu araştırmayla, mevcut programa katılan Suriyeli sığınmacıların Türkiye’de yaşama dair bilgi seviyelerinde bir artış olup olmadığının ölçülmesi ve programın değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Esenyurt ilçesinde 225 Suriyeli sığın¬macının katılımıyla gerçekleştirilen analizlere göre, kişilerin programın sonunda uygulanan formda verdikleri cevaplarda, eğitimi almadan önceki verdikleri cevap¬lara göre olumlu yönde istatistiksel olarak anlamlı bir artış olmuştur. Bu da SUYE programının Suriyeli sığınmacıların yaşamlarını kolaylaştırdığı göstermektedir ve Türkiye’de yaşama dair bilgi seviyelerindeki bu artış programın faydalı olduğunu ve yaygın bir biçimde uygulanması gerektiğini gözler önüne sermektedir.

Thanks

Sosyal Uyum ve Yaşam Eğitimi Programı Göç İdaresi Başkanlığı ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü iş birliğinde yürütülmektedir. İstanbul ilinde İngiltere Büyükelçiliği tarafından fonlanmakta ve SGDD (ASAM) tarafından desteklenmektedir. Katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göçmenlerin kültürel entegrasyonu. A. Esen& M. Duman (Ed.) içinde Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyeliler: Tespitler ve öneriler (s. 171-194). İstanbul: WALD. Bakioğlu, A., Artar, F., & İzmir, H. (2018). Ankara’daki Suriyelilerin Mültecilik Deneyimleri: Göç, Gündelik Yaşam, Geçim Deneyimleri ve Sosyal Dışlanma. Sosyoloji Derneği Yayınları, Yayın No: 25.
  • Barın, H. (2019). Türkiye’deki Suriyelilerin entegrasyonunda sivil toplum kuruluşlarının rolü: Ankara örneği. (Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baron, S., Wilson, A. & Riddell, S. (2000). Implicit Knowledge, Phenome¬nology and Learning Difficulties. In F. COFFIELD (ed.) The Necessity of Informal learning Bristol: The Policy Press, pp. 43–53.
  • Candel, P. (2008). Els altres Catalans, Barcelona, 62.
  • Coffield, F. (2000) (ed.) The Necessity of Informal Learning, Bristol: The Policy Press.
  • Duğan, Ö., & Gürbüz, S. (2018). Suriyeli Sığınmacıların Sosyal Entegrasyonuna Yönelik Bir Araştırma. Turkish Studies, 13(26), 529-546.
  • Duman, T. (2019). Toplumsal Uyum İçin Eğitimin Önemi: Türkiye’deki Suriyeliler Örneği. SEFAD, 41, 343-368.
  • Ekici, H. (2019). Türk Toplumunda Suriyelilere Yönelik Algılanan Tehdit¬ler ve Çözüm Önerileri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 44, 695-730.
  • Ekşi, A. (2002). Sığınmacı ve Göçmelerde Psikopatoloji, Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (3), 215-221.
  • Erdoğan, M.M. (2020). Suriyeliler Barometresi 2019, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi. Orion Kitabevi, Ankara.
  • Erdoğan, M. M. (2018). Türkiye’deki Suriyeliler toplumsal kabul ve uyum. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. European Commission, (n.d.). Governance of Migrant Integration in Spain. Erişim adresi: https://ec.europa.eu/migrant-integration/governance/spain
  • Eyüp, B., Arslan, N. & Cevher, T.Y. (2017). Mültecilere ‘Türkçenin Yaban¬cı Dil Olarak Öğretilmesine Yönelik Uyum Kursu’na Katılan Öğreticilerin Kurs Hakkındaki Görüşleri ve Hazır Bulunuşluk Durumları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 174-200.
  • Germany, Federal Office for Migration and Refugees (Bundesamt für Mig¬ration und Flüchtlinge) (2014). ‘SpezielleKursarten’,www.bamf.de/DE/ Willkommen/DeutschLernen/Integrationskurse/SpezielleKursarten/spe-ziellekursartennode.html. (accessed on 16.03.2015)
  • Gilmartin, M. (2008), Migration, Identity, and Belonging. Geography Compass, 2, 1837–1852.
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Haber medyası ve mülteciler: Suriyeli mültecilerin Türk yazılı basınındaki temsili [News media and refugees: Representation of Syrian refugees in Turkish press]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 41, 229–256.
  • Guay, J. (2015, Kasım 18). Social cohesion between Syrian Refugees and Urban Host Communities in Lebanon and Jordan. 19 Şubat 2021 tarihin¬de https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/World%20Visi-on%20International%20DM2020%20Social%20Cohesion%20Report.pdf adresinden erişildi.
  • Heckmann, F., Welch, K.D., Uca, N., Schmitt, M., Luetke, L., Koehler, C., & Scheib, D. (2015). Migrants and their Descendants: Social Inclusion and Participation in Society. German Institute for Human Rights (DIMR) and European Forum for Migration Studies (EFMS), Institute at the University of Bamberg.
  • Home Office (2002). Secure Borders, Safe Haven: Integration with Diver¬sity in modern Britain, White Paper (London: HMSO).
  • IOM (2020). World Migration Report 2020. Switzerland. https://publicati-ons.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf
  • Koçan, A. ve Kırlıoğlu, M. (2020). Suriyeliler ve sosyal uyum: Scudder’in çerçevesinden bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1855- 1885.
  • Köse, D. ve Özsoy, E. (2019). Göçmenlere Dil Öğretimi Almanya Türkiye Örneği. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 112-125.
  • Lladonosa, M. (2013). La construcció de la catalanitat. Evolució de la con¬cepció d’Identitat Nacional a Catalunya 1860-1990. Lleida: Revista Espai/ temps-Universitat de Lleida.
  • Lyytinen, E. ve Kullenberg, J. (2013). Urban Refugee Research and Social Capital A Roundtable Report and Literature Review. International Rescue Committee and Women’s Refugee Commission, New York, US.
  • Morrice, L. (2007) Lifelong Learning and the Social Integration of Refu¬gees in the UK: The Significance of Social Capital, International Journal of Lifelong Education, 26(2), 155-172, Doi: 10.1080/02601370701219467
  • Navruz, M., & Çukurçayır, M. A. (2015). Factors Affecting Changes in Perceptions of Turkish People Towards Syrian Refugees. International Journal of Social Sciences, 4, 75-85. Doi: 10.20472/SS2015.4.4.006
  • Öztürk, F. (2018). Mülteci Öğrencilere Sunulan Eğitim-Öğretim Hizme¬tinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79. Doi: 10.18039/ajesi.393879
  • Öztürk, Ö.G. (2014). İspanya Göç Politikalari ve Göçmen Hayatlar: İspanya Örneği Türkiye İçin Bir Model Olabilir Mi? Nüfusbilim Dergisi, 36, 103-135.
  • Shaherhawasli, K. & Güvençer, E.N. (2021). Suriyeli Mülteciler ve Türk Toplumu Arasındaki Uyum, Fırsat ve Tehtidler. INSAMER. https://insa¬mer.com/rsm/icerik/dosya/dosya_3788.pdf TBMM (2018). Göç ve uyum raporu. TBMM.
  • Ünalan, D. (2018). İletişim Biçemleri ve Kültürlerarasi Duyarlilik Geliştirme Süreçlerinin “Pk” Filmi Özelinde İncelenmesi. The Turkish On¬line Journal of Design, Art and Communication, 8(2), 437-446.
  • Yavuz, S. (2013). Göç, Entegrasyon ve Din: Avrupa’da Yaşayan Türkler Bağlamında Bir Değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergi¬si, 6 (26), 610-623.
  • Yaylacı, F.G., Serpil, H., & Yaylacı A.F. (2017). Paydaşların Gözünden Mülteci ve Sığınmacılarda Eğitim: Eskişehir Örneği. Mediterranean Jour¬nal of Educational Research, 11(22), 101-117.
  • Yazıcı, T. (2016). Yeni Medyanın Nefret Dili: Suriyeli Mültecilerle İlgili Ekşi Sözlük Örneği. Global Media Journal TR Edition, 7(13), 115-136.

Development and Evaluation The Effectiveness of Social Cohesion and Life Education Program That Applied To Foreigners Living in Turkey

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 186 - 206, 30.12.2021

Abstract

Turkey is the country with the highest Syrian asylum seekers hosted in the world. Social cohesion of Syrians has a very important place in building a peaceful so¬ciety. The Social Cohesion and Life Education Program (SUYE) was developed by the Ministry of Internal Affairs, Directorate General of Migration Management in cooperation with Ministry of Education to educate migrants about living in Turkey and to create a culture of living together with the local community. In this study, it is aimed to measure that whether Syrian asylum seekers who participated in the program increase their knowledge about living in Turkey or not and aimed to evalu¬ate the efficacy of SUYE Program. According to the analysis with the participation of 225 Syrian asylum seekers in Esenyurt district of Istanbul province, there was a statistically significant increase in the right answers given by the Syrians in the form applied at the end of the program compared to the answers they gave before the edu¬cation. This means that the SUYE program facilitates Syrian asylum seekers’ life and increases the level of knowledge about social life in Turkey which means program is beneficial and should be implemented widely.

References

  • Adıgüzel, Y. (2016). Göçmenlerin kültürel entegrasyonu. A. Esen& M. Duman (Ed.) içinde Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyeliler: Tespitler ve öneriler (s. 171-194). İstanbul: WALD. Bakioğlu, A., Artar, F., & İzmir, H. (2018). Ankara’daki Suriyelilerin Mültecilik Deneyimleri: Göç, Gündelik Yaşam, Geçim Deneyimleri ve Sosyal Dışlanma. Sosyoloji Derneği Yayınları, Yayın No: 25.
  • Barın, H. (2019). Türkiye’deki Suriyelilerin entegrasyonunda sivil toplum kuruluşlarının rolü: Ankara örneği. (Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Baron, S., Wilson, A. & Riddell, S. (2000). Implicit Knowledge, Phenome¬nology and Learning Difficulties. In F. COFFIELD (ed.) The Necessity of Informal learning Bristol: The Policy Press, pp. 43–53.
  • Candel, P. (2008). Els altres Catalans, Barcelona, 62.
  • Coffield, F. (2000) (ed.) The Necessity of Informal Learning, Bristol: The Policy Press.
  • Duğan, Ö., & Gürbüz, S. (2018). Suriyeli Sığınmacıların Sosyal Entegrasyonuna Yönelik Bir Araştırma. Turkish Studies, 13(26), 529-546.
  • Duman, T. (2019). Toplumsal Uyum İçin Eğitimin Önemi: Türkiye’deki Suriyeliler Örneği. SEFAD, 41, 343-368.
  • Ekici, H. (2019). Türk Toplumunda Suriyelilere Yönelik Algılanan Tehdit¬ler ve Çözüm Önerileri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 44, 695-730.
  • Ekşi, A. (2002). Sığınmacı ve Göçmelerde Psikopatoloji, Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (3), 215-221.
  • Erdoğan, M.M. (2020). Suriyeliler Barometresi 2019, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi. Orion Kitabevi, Ankara.
  • Erdoğan, M. M. (2018). Türkiye’deki Suriyeliler toplumsal kabul ve uyum. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. European Commission, (n.d.). Governance of Migrant Integration in Spain. Erişim adresi: https://ec.europa.eu/migrant-integration/governance/spain
  • Eyüp, B., Arslan, N. & Cevher, T.Y. (2017). Mültecilere ‘Türkçenin Yaban¬cı Dil Olarak Öğretilmesine Yönelik Uyum Kursu’na Katılan Öğreticilerin Kurs Hakkındaki Görüşleri ve Hazır Bulunuşluk Durumları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 174-200.
  • Germany, Federal Office for Migration and Refugees (Bundesamt für Mig¬ration und Flüchtlinge) (2014). ‘SpezielleKursarten’,www.bamf.de/DE/ Willkommen/DeutschLernen/Integrationskurse/SpezielleKursarten/spe-ziellekursartennode.html. (accessed on 16.03.2015)
  • Gilmartin, M. (2008), Migration, Identity, and Belonging. Geography Compass, 2, 1837–1852.
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Haber medyası ve mülteciler: Suriyeli mültecilerin Türk yazılı basınındaki temsili [News media and refugees: Representation of Syrian refugees in Turkish press]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 41, 229–256.
  • Guay, J. (2015, Kasım 18). Social cohesion between Syrian Refugees and Urban Host Communities in Lebanon and Jordan. 19 Şubat 2021 tarihin¬de https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/World%20Visi-on%20International%20DM2020%20Social%20Cohesion%20Report.pdf adresinden erişildi.
  • Heckmann, F., Welch, K.D., Uca, N., Schmitt, M., Luetke, L., Koehler, C., & Scheib, D. (2015). Migrants and their Descendants: Social Inclusion and Participation in Society. German Institute for Human Rights (DIMR) and European Forum for Migration Studies (EFMS), Institute at the University of Bamberg.
  • Home Office (2002). Secure Borders, Safe Haven: Integration with Diver¬sity in modern Britain, White Paper (London: HMSO).
  • IOM (2020). World Migration Report 2020. Switzerland. https://publicati-ons.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf
  • Koçan, A. ve Kırlıoğlu, M. (2020). Suriyeliler ve sosyal uyum: Scudder’in çerçevesinden bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1855- 1885.
  • Köse, D. ve Özsoy, E. (2019). Göçmenlere Dil Öğretimi Almanya Türkiye Örneği. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 112-125.
  • Lladonosa, M. (2013). La construcció de la catalanitat. Evolució de la con¬cepció d’Identitat Nacional a Catalunya 1860-1990. Lleida: Revista Espai/ temps-Universitat de Lleida.
  • Lyytinen, E. ve Kullenberg, J. (2013). Urban Refugee Research and Social Capital A Roundtable Report and Literature Review. International Rescue Committee and Women’s Refugee Commission, New York, US.
  • Morrice, L. (2007) Lifelong Learning and the Social Integration of Refu¬gees in the UK: The Significance of Social Capital, International Journal of Lifelong Education, 26(2), 155-172, Doi: 10.1080/02601370701219467
  • Navruz, M., & Çukurçayır, M. A. (2015). Factors Affecting Changes in Perceptions of Turkish People Towards Syrian Refugees. International Journal of Social Sciences, 4, 75-85. Doi: 10.20472/SS2015.4.4.006
  • Öztürk, F. (2018). Mülteci Öğrencilere Sunulan Eğitim-Öğretim Hizme¬tinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79. Doi: 10.18039/ajesi.393879
  • Öztürk, Ö.G. (2014). İspanya Göç Politikalari ve Göçmen Hayatlar: İspanya Örneği Türkiye İçin Bir Model Olabilir Mi? Nüfusbilim Dergisi, 36, 103-135.
  • Shaherhawasli, K. & Güvençer, E.N. (2021). Suriyeli Mülteciler ve Türk Toplumu Arasındaki Uyum, Fırsat ve Tehtidler. INSAMER. https://insa¬mer.com/rsm/icerik/dosya/dosya_3788.pdf TBMM (2018). Göç ve uyum raporu. TBMM.
  • Ünalan, D. (2018). İletişim Biçemleri ve Kültürlerarasi Duyarlilik Geliştirme Süreçlerinin “Pk” Filmi Özelinde İncelenmesi. The Turkish On¬line Journal of Design, Art and Communication, 8(2), 437-446.
  • Yavuz, S. (2013). Göç, Entegrasyon ve Din: Avrupa’da Yaşayan Türkler Bağlamında Bir Değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergi¬si, 6 (26), 610-623.
  • Yaylacı, F.G., Serpil, H., & Yaylacı A.F. (2017). Paydaşların Gözünden Mülteci ve Sığınmacılarda Eğitim: Eskişehir Örneği. Mediterranean Jour¬nal of Educational Research, 11(22), 101-117.
  • Yazıcı, T. (2016). Yeni Medyanın Nefret Dili: Suriyeli Mültecilerle İlgili Ekşi Sözlük Örneği. Global Media Journal TR Edition, 7(13), 115-136.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Arzu Çalışkan Sarı This is me 0000-0002-1121-9900

Publication Date December 30, 2021
Submission Date June 17, 2021
Acceptance Date October 19, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Çalışkan Sarı, A. (2021). Türkiye’ye Göç Eden Yabancılara Uygulanan Sosyal Uyum ve Yaşam Eğitimi Programının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Göç Araştırmaları Dergisi, 7(2), 186-206.