— The purpose of this research is the determination of the learning theories, which have been built by Web 2.0 applications between 2004 and 2013 as a matter of teaching technology. Science Direct database is investigated and 103 articles are found and analyzed with the document analysis method. According to the results, it is found that the most academic studies on the social network applications have been conducted in Web 2.0 applications. In addition, the most of the academic studies on the constructive, social and situational learning theories have been conducted in those learning theories. It has been determined that the academic studies having Web 2.0 applications were built on the learning theories started by 2008 and most of the studies were made in 2013. With this study, researchers who want to use Web 2.0 applications in learning environments can develop Learning Technologies-oriented perspectives that could be appropriate for study target and scope
Bu araştırmanın amacı; öğretim teknolojileri alanında 2000-2013 yılları arasında web 2.0 uygulamaları kullanılarak yapılan akademik çalışmaların hangi öğrenme teorileri üzerine inşa edildiğini belirlemektir. Belirlenen anahtar kelimelerle Science Direct veri tabanında tarama yapılmış ve belirlenen 324 makale doküman incelemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; web 2.0 uygulamalarından en fazla “sosyal ağ uygulamaları”, öğrenme teorilerinden ise en fazla “yapılandırmacı, sosyal ve durumsal öğrenme teorileri” üzerine akademik çalışmaların olduğu tespit edilmiştir. Web 2.0 uygulamalarının öğrenme teorisi üzerine inşa edilerek kullanıldığı akademik çalışmaların 2008 yılı itibariyle başladığı ve en fazla çalışmanın 2013 yılında yapıldığı belirlenmiştir. Bu çalışma ile web 2.0 uygulamalarını öğrenme ortamlarında kullanmak isteyenler; çalışma kapsamına ve hedeflerine uygun olabilecek öğrenme teorilerine yönelik perspektif geliştirebilirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2015 |
Submission Date | November 19, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 |