Düşük atmosferik zayıflamaları nedeniyle 28 GHz ve 38 GHz frekansları 5G teknolojisi için önemli iki frekans bantları olarak bu çalışmanın temelini oluşturmuştur. Farklı besleme yöntemleri ve bant genişliği arttırma tekniklerinin kullanıldığı bu çalışmada dikdörtgen mikroşerit antenlerin HFSS programı ortamında benzetim çalışmaları yapılmıştır. Dikdörtgen yama üzerine açılan yarıklar ile çift bantta rezonansa giren dikdörtgen mikroşerit anten farklı besleme yöntemi ve ilave teknikler ile bant genişliği arttırılmıştır. 28 ve 38 GHz frekanslarında çalışan dikdörtgen mikroşerit antenin en yüksek bant genişliği, toprak yüzeyinin bozulmuş olduğu ve iki alttaşa sahip yakınlık kuplajlı besleme yapısı ile elde edilmiştir. 28 GHz ve 38 GHz frekansları için elde edilen bant genişlikleri sırasıyla 4.79 GHz ve 5.67 GHz olarak HFSS benzetim programıyla hesaplanmıştır. Dikdörtgen mikroşerit antenin çift frekans için kazanç değerleri ise sırasıyla 8.16 dB ve 7.06 dB olarak bulunmuştur.
28 GHz and 38 GHz frequencies due to low atmospheric attenuation formed the basis of this study as two important frequency bands for 5G technology. In this study, in which different feeding methods and bandwidth increasing techniques are used, simulation studies of rectangular microstrip antennas in the environment of the HFSS program are made. The rectangular microstrip antenna resonating in dual band with slots opened on the rectangular patch, the bandwidth has been increased with different feeding method and additional techniques. The highest bandwidth of the rectangular microstrip antenna operating at frequencies of 28GHz and 38 GHz was obtained with a proximity coupled feed structure with two substrates where defected ground structure. The bandwidths obtained for 28 GHz and 38 GHz frequencies were calculated as 4.79 GHz and 5.67 GHz respectively, with the HFSS simulation program. The gain values of the rectangular microstrip antenna for dual frequency were found to be 8.16 dB and 7.06 dB respectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | October 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |