With the increasing use of the internet in Turkey, dozens of internet service provider (ISP) companies were founded and parallel to this ISPs started to offer increasing numbers of promotions and package options to the customers. The Internet users have difficulty in comparing and making a decision the quality of the services offered by ISPs due to the abundance of promotions and packages offered. Most internet users choose an ISP and offer or package according to other users' experiences and recommendations. Ultimately, choosing the most appropriate ISP and internet package has become an important decision for individual users. In this, for individuals the choice among 6 ISPs and 51 internet packages by individuals is aimed to be determined by using Multi-Criteria-Decision-Making Techniques and AHP, SWARA, SAW and WASPAS, Multi-Criteria-Decision-Making Techniques, are used to determine the technical and ranking/selection process for individual customers. As a result of the study, connection speed in SWARA method and cost in AHP method were determined as the most important criteria. According to the results found with WASPAS and SAW methods using the criterion weights determined by SWARA and AHP; TürkNet-TR1 package option ranked first in both cases. In addition to this, the brand image ranking from best to worst made with SWARA is as the following: Superonline, Türk Telekom, Vodafone Net, D-SmartNet, TürkNet and Millenicom.
İnternet kullanımının artmasıyla birlikte Türkiye’de onlarca internet servis sağlayıcı (İSS) şirketi kurulmuş, buna paralel olarak da İSS’lerin müşterilerine sunduğu paket seçenekleri de artmıştır. İnternet kullanıcıları, seçeneklerin çokluğu nedeniyle İSS’ler tarafından sunulan hizmetlerin kalitesi ile sunulan paketleri karşılaştırmakta ve karar vermekte zorlanırlar. Çoğu internet kullanıcısı diğer kullanıcıların deneyimlerine ve tavsiyelerine dayanarak bir İSS ve paket seçer. Nihayetinde en uygun İSS ve internet paket seçimi bireysel kullanıcılar için çözülmesi gereken önemli ve yaygın bir karar problemi haline gelmiştir. Bu çalışmada Türkiye’deki bireysel müşteriler için 6 adet İSS ve bu İSS’lerin 51 adet internet paket seçiminin, çok kriterli karar verme (ÇKKV) teknikleri ile belirlenmesi amaçlanmış ve sıralama/seçim işlemi için ÇKKV tekniklerinden olan AHP, SWARA, SAW ve WASPAS kullanılmıştır. Çalışmada sonucunda; SWARA yöntemde “bağlantı hızı”, AHP yönteminde ise “maliyet” en önemli kriter olarak belirlenmiştir. SWARA ve AHP ile belirlenen kriter ağırlıkları kullanılarak WASPAS ve SAW yöntemleri ile bulunan sıralama sonuçlarına göre; TürkNet-TR1 paket seçeneği her iki durumda da ilk sırada yer almıştır. Bununla birlikte SWARA ile yapılan marka imajı sıralaması en iyiden en kötüye; Superonline, Türk Telekom, Vodafone Net, D-SmartNet, TürkNet ve Millenicom şeklinde belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | November 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 2 |