BibTex RIS Kaynak Göster

Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması

Yıl 2010, Sayı: 2, 128 - 143, 01.09.2010

Öz

Son yıllarda endüstriyel pazarlarda faaliyet gösteren işletmelerin de tüketici pazarlarında faaliyet gösteren işletmeler gibi belirli bir ölçek ve bilgi düzeyine ulaştıklarında kurumsallaşmaya ve markalaşmaya daha fazla önem verdiği görülmektedir. Buna karşın mevcut markalaşma modellerinin tüketici pazarlarına yönelik olması, endüstriyel pazarlarda markalaşma çabalarında sorunlara neden olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, endüstriyel işletmeleri markalaşma konusunda, yatırım öncesi kararlarını şekillendirmeye yardım edecek temel dinamikleri ortaya koymaktır. Araştırmada, ürün türleri ve ölçek yapılarına bağlı olarak endüstriyel işletmelerin markalaşmaya olan ilgi düzeyleri ve bunun nedenleri tespit edilmiştir. Örneklem kümesi; Ankara il sınırları içinde faaliyet gösteren imalatçı endüstriyel işletmeler içinden kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Toplanan nicel ve nitel verilerin normal dağılıma uygunluğu Shapiro-Wilk testi ile incelenmiştir. Sonuçta endüstriyel işletmelerin ölçek yapılarının ve ürün türlerinin endüstriyel işletmelerin markalaşma çabalarında belirleyici faktörler olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca marka kimlik planlaması konusunda sadece büyük ölçekli endüstriyel işletmelerin planlı çabalarının olduğu anlaşılmıştır

Kaynakça

  • AAKER, D. A. (2009), Güçlü Markalar Yaratmak, İstanbul (1. Baskı): MediCat Yayınları.
  • AKTAŞ, R. ve AKÇAOĞLU, E. (2005), İstersen Markalaş(ma): Küresel Değer Zincirinde Tür Firmalarının Konumu, TMMOB Makine Mühendisleri Odası MYS, 2005-Marka Yönetimi Sempozyumu, 14-15 Nisan 2005, Ga- ziantep.
  • Ankara Sanayi Odası E-katalog (Erişim: 12.05.2010), www.aso.org.tr
  • BEDBURY, S. and FENİCHELL, S. (2002), A New Brand World: Eight Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century.
  • CAPİTAL, (2008), “Türkiye’nin En Büyük 500 İşletmesi”, (Erişim: 22.04.2011) sirket-65779.htm
  • DURAK, İ. (2006), Denizli Tekstil İşletmeleri Neden Fason Üretim Yapı- yor? Bir Şebeke Organizasyon Çesidi Olarak Fason Üretim ve Denizli Tekstil İşletmeleri Uygulaması, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı: 27, Temmuz-Aralık, s. 101-118.
  • ERDİL, T.S. ve UZUN, Y. (2009), Marka Olmak, Beta Yayınları, İstan- bul: (1. Baskı).
  • ERTUĞRUL, İ. (2004), İmalat Sanayinde Ar-Ge Stratejisi Ve Denizli Sanayinde Ar-Ge Çalışmalarına İlişkin Bir Araştırma, Akdeniz İ.İ.B.F. Der- gisi, S.7, s. 84.
  • ERTAŞ, A. (2001). Marka Karmaşık Bir Semboldür. MediaCat Yayın- ları, Ankara, Yıl: 9, S. 79, s. 22.
  • GÜLER, A. ve MÜFTÜĞLU, B. (2005), Fason Ekonomisi: Gedikpaşa’da Ayakkabı Üretimi, İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • GÜRCAN, Ş. (2007), Sponsorluk Yönetiminin Tutundurma Etkisi ve De- nizli Tekstil Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • KARABACAKOĞLU, Ç. (2005), Endüstriyel Ürünler İçin Stratejik Marka- lama Süreci,Milli Prodüktivite Merkezi (Yayınlanmamış Tez).

MEASURING THE BRANDING LEVEL OF INDUSTRIAL ENTERPRISES AND A FIELD RESEARCH

Yıl 2010, Sayı: 2, 128 - 143, 01.09.2010

Öz

In recent years, companies which operating in industrial markets, reach a certain scale and level of knowledge such as businesses operating in the consumer market also they give more attention to be institutional and branding. However, existing models of branding is for the consumer markets, therefore branding efforts is getting problematic for the industrial markets. The purpose of this study is help to industrial enterprises for branding dynamics before pre investment decision. In the research, product types and structures, depending on the scale of industrial enterprises in the interest levels of branding and their reasons have been identified. A set of sample; manufacturer of industrial enterprises operating in the province of Ankara within the snowball sampling method was chosen. Suitability of the qualitative and quantitative data collected is analyzed through Shapiro-Wilk Test. It was revealed that the size structures, product types and thus their final proximity to customers are the most important factors in adopting brand strategies. It was also found that industrial companies, in line with their internationalization level, pay more attention to establishing brands and invest more in a gradually increasing manner in order to attain a sustainable trend of growth

Kaynakça

  • AAKER, D. A. (2009), Güçlü Markalar Yaratmak, İstanbul (1. Baskı): MediCat Yayınları.
  • AKTAŞ, R. ve AKÇAOĞLU, E. (2005), İstersen Markalaş(ma): Küresel Değer Zincirinde Tür Firmalarının Konumu, TMMOB Makine Mühendisleri Odası MYS, 2005-Marka Yönetimi Sempozyumu, 14-15 Nisan 2005, Ga- ziantep.
  • Ankara Sanayi Odası E-katalog (Erişim: 12.05.2010), www.aso.org.tr
  • BEDBURY, S. and FENİCHELL, S. (2002), A New Brand World: Eight Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century.
  • CAPİTAL, (2008), “Türkiye’nin En Büyük 500 İşletmesi”, (Erişim: 22.04.2011) sirket-65779.htm
  • DURAK, İ. (2006), Denizli Tekstil İşletmeleri Neden Fason Üretim Yapı- yor? Bir Şebeke Organizasyon Çesidi Olarak Fason Üretim ve Denizli Tekstil İşletmeleri Uygulaması, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı: 27, Temmuz-Aralık, s. 101-118.
  • ERDİL, T.S. ve UZUN, Y. (2009), Marka Olmak, Beta Yayınları, İstan- bul: (1. Baskı).
  • ERTUĞRUL, İ. (2004), İmalat Sanayinde Ar-Ge Stratejisi Ve Denizli Sanayinde Ar-Ge Çalışmalarına İlişkin Bir Araştırma, Akdeniz İ.İ.B.F. Der- gisi, S.7, s. 84.
  • ERTAŞ, A. (2001). Marka Karmaşık Bir Semboldür. MediaCat Yayın- ları, Ankara, Yıl: 9, S. 79, s. 22.
  • GÜLER, A. ve MÜFTÜĞLU, B. (2005), Fason Ekonomisi: Gedikpaşa’da Ayakkabı Üretimi, İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • GÜRCAN, Ş. (2007), Sponsorluk Yönetiminin Tutundurma Etkisi ve De- nizli Tekstil Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • KARABACAKOĞLU, Ç. (2005), Endüstriyel Ürünler İçin Stratejik Marka- lama Süreci,Milli Prodüktivite Merkezi (Yayınlanmamış Tez).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emin Emirza Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Emirza, E. (2010). Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 128-143.
AMA Emirza E. Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Eylül 2010;(2):128-143.
Chicago Emirza, Emin. “Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2 (Eylül 2010): 128-43.
EndNote Emirza E (01 Eylül 2010) Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2 128–143.
IEEE E. Emirza, “Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2, ss. 128–143, Eylül 2010.
ISNAD Emirza, Emin. “Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2 (Eylül 2010), 128-143.
JAMA Emirza E. Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010;:128–143.
MLA Emirza, Emin. “Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2, 2010, ss. 128-43.
Vancouver Emirza E. Endüstriyel İşletmelerde Markalaşma Düzeyinin Ölçülmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010(2):128-43.