Organizational environment that will support the innovation is needed for the realization of
organizational innovation and for ensuring sustainability. Therefore, innovation is directly associated
with the organizational culture and the empowerment of the employee who will perform the innovation.
Hence, the purpose of this study is to determine the formative role of empowerment in the effect of
organizational culture on organizational innovation. This research designed in line with this purpose
was carried out on 419 employees of businesses operating in tourism hotel management sector in the
province of Erzurum.
According to the findings of the research, hierarchy culture negatively affects all types of organizational
innovation (product, process, strategy and market innovation). Empowerment positively affects all types
of innovation. Moreover, it was observed that empowerment played a moderating role in the manner it
would reduce the negative effects of hierarchy culture on all types of innovation.
Clan Culture Market Culture Hierarchy Culture Empowerment Organizational Innovation
Örgütsel yeniliğin gerçekleşmesi ve sürekliliğinin sağlanması için yeniliği destekleyecek örgütsel ortama ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle yenilik, örgüt kültürü ve yeniliği gerçekleştirecek olan personelin güçlendirilmesi ile doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı örgüt kültürünün örgütsel yenilik üzerine etkisinde personel güçlendirmenin biçimlendirici rolünü belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda tasarlanan araştırma Erzurum ilinde turizm otel işletmeciliği sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin 419 çalışanı üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın bulgularına göre hiyerarşi kültürü bütün örgütsel yenilik türlerini (ürün, süreç, strateji ve pazar yeniliği) olumsuz yönde etkilemektedir. Personel güçlendirme ise bütün yenilik türlerini olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca personel güçlendirmenin hiyerarşi kültürünün bütün yenilik türleri üzerindeki olumsuz etkisini azaltıcı şekilde biçimlendirici rol oynadığı gözlemlenmiştir.
Klan Kültürü Pazar Kültürü Hiyerarşi Kültürü Personel Güçlendirme Örgütsel Yenilik
Diğer ID | JA66US58AY |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 2 |