Robert Cox’s argument, “theory is always for someone and for some purpose”,
constitutes a great significance for the study of International Relations. For, this
argument asserts that all theories are value laden and serve to some specific purpose;
thus, there is no and cannot be an objective theory. As Cox’s explains his argument
through problem-solving theory and critical theory dichotomy, this paper conducts its
analysis through the same way. This study consists of three sections. These are
‘relations with existing structure’, ‘meta-theoretical aspect’ and ‘theory and practice
nexus’. Each section analyzes the differences and similarities of ‘problem-solving
theory’ and ‘critical theory’. Building upon the differences and similarities, this study
examines the meaning of the Cox’s argument. By doing so, this study, also, emphasizes
the overlapping features of Frankfurt School approach and Coxian theoretical
perspective
Robert Cox’un “teori daima birileri ve bazı amaçlar içindir” argümanı Uluslararası İlişkiler teorileri üzerine yapılan çalışmalar açısından büyük bir önem arz etmektedir. Zira bu argüman, tüm teorilerin değer yüklü olduklarını ve bazı amaçlara hizmet ettiklerini vurgulayarak esasında objektif teori olmadığını/olamayacağını iddia etmektedir. Cox’un bu argümanını sorun çözücü teori ve eleştirel teori ayrımıyla açıklamasından yola çıkarak bu çalışma da argüman üzerindeki analizlerini aynı ayrım üzerine inşa etmektedir. Çalışma toplam üç bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler ‘var olan düzen ile ilişkiler’, ‘metateorik bakış açısı’ ve ‘teori-pratik bağlantısı’ olarak adlandırılmıştır. Bu bölümlerde yapılan analizler sorun çözücü teori ve eleştirel teori arasındaki farklar ve benzerlikler üzerine yapılan tartışmalardan oluşmaktadır. Bu farklar ve benzerliklerden yola çıkarak çalışma Cox’un argümanın manasını irdelemektedir. Bunu yaparken Cox’un sahip olduğu teorik bakış açısı ile Frankfurt Okulu yaklaşımının benzeştiği noktalar da vurgulanmaktadır.
sorun çözücü teori eleştirel teori Coxçu yaklaşım Frankfurt Okulu pozitivizm post-pozitivizm.
Diğer ID | JA64SG66MU |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 3 |