The Public Hospitals Administration of Turkey was
founded as affiliated to Ministry of Health in 2011 by the Statutory Decree
663, which restructured the Ministry. Under this regulation, the training and
research hospitals, state hospitals, and oral and dental health centres have
been affiliated to the Unions of the Public Hospitals, which is the
decentralized organization of the Public Hospitals Administration, currently,
administered by General Secretariats.
The purpose of such a restructuring was to make
purchasing plans central by means of the unions, and hence, create price
competition and decrease costs. Recently, the restructuring has been criticized
in that a three-headed health structure was created in provinces with the
foundation of the General Secretariats and the Public Health Directorates, the
decentralized organization of the Turkey Public Health Institute.
Under the
statutory law 694, the Institution of Public Hospitals, renamed as the General
Directorate of Public Hospitals, was reorganized as a unit of Ministry, and its
affiliated units in the provinces were transferred to the provincial health
directorates.
This paper aims to provide a perspective on the
debates over whether the General Secretariats’ foundation and, in general, the
organization of the public health services was functional in terms of the
efficiency of goods and services purchasing. In this study, the procurements of
the vitreoretinal surgery and total parenteral nutrition (TPN) devices and
equipment, planned by the abolished
General Secretariat of Ankara 1st Regional Public Hospitals
Union, are examined and economic contributions of the central purchasing method
are evaluated.
Sağlık
Bakanlığı, 2011’de yayımlanan 663 Sayılı KHK(Kanun Hükmünde Kararname) ile
yeniden yapılandırılmış ve Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu, Bakanlığın bağlı
kuruluşu olarak ilk kez kurulmuştur. İlgili düzenleme ile Sağlık Bakanlığı
bünyesindeki eğitim ve araştırma hastaneleri, devlet hastaneleri, ağız ve diş
sağlığı merkezleri Kurum’un taşra teşkilatı olarak kurulan Genel Sekreterlikler
tarafından yönetilen Kamu Hastaneleri Birlikleri’ne bağlanmıştır. Bu
yapılandırmanın amaçlarından biri 663 sayılı KHK öncesinde İl Sağlık
Müdürlükleri’ne bağlı olarak faaliyet gösteren ve alım planlamalarını kendileri
yapan sağlık tesislerinin ihtiyaçlarının birlik merkezinden planlanması,
alımların ortak bir düzlemde yapılması ile mal ve hizmet alımlarının cazip hale
getirilmesi, rekabet ortamı oluşturularak birim fiyatların ve giderlerin
düşürülmesidir.
Genel
Sekreterliklerin ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu’nun taşra teşkilatı olan Halk
Sağlığı Müdürlükleri’nin kurulması illerde 3 başlı bir sağlık yapılanması
meydana getirmiş, bu durum son zamanlarda eleştirilere de konu olmuş ve
15.08.2017 tarihinde alınan Bakanlar Kurulu Kararı ile yayımlanan 694 Sayılı
KHK ile ’de Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü olarak Kamu Hastaneleri Kurumu
Bakanlığın merkez birimi haline gelmiş, bağlı kuruluşların taşra yapılanması
sona ererek görev ve yetkileri il sağlık müdürlüklerine devredilmiştir. Bu
çalışmanın amacı genelde kamu sağlık hizmetleri örgütlenmesinin, özel olarak
ise Kamu Hastaneleri Birlikleri’nin ve dolayısıyla Genel Sekreterliklerin
kurulmasının anlamlı olup olmadığı yönündeki tartışmalara mal ve hizmet
alımlarının etkinliği yönünden bir perspektif sağlamaktır.
Bu
çalışmada Mülga Ankara 1. Bölge Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği
tarafından planlanarak gerçekleştirilen vitreoretinal cerrahi ve total
parenteral nutrisyon (TPN) cihaz ve malzemeleri temini işlemleri incelenmiş ve
merkezi alımın ekonomik katkıları değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |