İş giysileri çalışanların gereksinimlerine uygunluğunun yanı sıra kurum imajı ve insan kaynaklarından yararlanma gibi kurum dinamiklerini de etkileyebilmektedir. Kurumlar imajlarına göre ve vermek istedikleri mesaja göre üniformalarının model ve rengini seçmektedir. Jandarma Genel Komutanlığında üniforma şeref ve onur timsali olarak görülür ve kurumsal imajının somut halidir. Jandarma Genel Komutanlığı Türk Silahlı Kuvvetlerinden ayrılarak tamamen İçişleri Bakanlığına bağlanması sonrasında 1 numaralı (harici) üniforması da değişmiştir. Bu araştırmada amaç, yeni bir kimlik oluşturma doğrultusunda seçilen siyah renkli 1 numaralı üniformanın jandarma personelinin imaj ve aidiyet algılarına etkisini ortaya çıkarmaktır. İyi seçilmiş bir üniforma çalışanların moralini yükseltmekte, kurum atmosferine katkıda bulunmakta ve kurumun hizmet verdiği bireylerin tatmin düzeyini artırmaktadır. Bu doğrultuda yeni kıyafetin personel imaj ve aidiyet algısına etkisinin ortaya konulmasında elde edilen sonuçların faydalı olacağı beklenmektedir. Bu çalışmada Ankara’da farklı birimlerde görev yapan 20 subay, 36 astsubay ve 23 uzman jandarma çavuş/uzman erbaş statüsünde toplam 79 jandarma personeline yarı yapılandırılmış sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler yeni, 1 numaralı kıyafetin imaja ve aidiyete etkileri olmak üzere iki tema altında sınıflandırılmıştır. Görüşmeye katılanların yüzde 62’si yeni üniformanın imaja katkısıyla ilgili, yüzde 43’ü aidiyete katkısı ile ilgili olumlu görüş bildirmiştir. Etkisi olmayacağını bildirenlerin sayısı olumsuz olacağını bildirenlerin sayısından daha fazladır. Üniforma değişimini askerlikten kopma olarak gören subaylar olumsuz düşünceye sahipken uzman jandarma çavuş/uzman erbaşlar ise bunu olumlu görmektedir.
In addition to suitability to the needs of employees, work clothes can also influence the dynamics of the company such as corporate image and utilization of human resources. Corporations choose the model and color of their uniforms according to their images and the message they want to give. In General Command of Gendarmerie, the uniform is seen as a symbol of honor and dignity and is the concrete form of corporate image. After General Command of Gendarmerie was separated from the Turkish Armed Forces and is subordinated to the Ministry of Interior, the Uniform Number 1 (external uniform) of the Gendarmerie has changed. The aim of this study is to determine the effects of black uniform number 1 chosen on the basis of creating a new identity on the image perception and the sense of perception of belonging to the gendarmerie personnel. A well-chosen uniform raises the morale of employees, contributes to the corporate atmosphere and increases the level of satisfaction of the individuals served by the institution. In this respect, it is expected that the results obtained in revealing the effect of new uniform on image perception and the sense of perception of belonging will be useful. In this study, semi-structured interview questions were asked to 20 officers, 36 non-commissioned officers and 23 specialists, totaly 79 gendarmeries, who have been working in different units in Ankara. The data was classified under two themes: the effects of the Uniform Number 1 on image perception and the sense of perceptio of belonging 62 percent of the respondents expressed positive opinion about the contribution of the new uniform to the image and 43 percent of the respondents expressed positive opinion about the contribution to the sense of belonging. The number of the respondents who reported that it would have no effect was greater than the number of the respondents who reported that it would be negative. Officers who see the change of uniform as a rupture from military service have a negative opinion, while specialists see this as positive.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Public Relations |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 12, 2020 |
Submission Date | August 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
The open access articles in the journal are licensed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license.