Bu çalışmada, kayıcı bir teknenin toplam direncinin minimizasyon problemi geniş bir Froude sayısı aralığı için incelenmiştir. Optimum boy-en oranı ve dolayısıyla teknenin dinamik trim açılarını hesaplamak için Savitsky yönteminden yararlanılmıştır. İlk olarak, Savitsky yöntemi ile tekneye ait boy-en oranları, dinamik trim açıları ve toplam dirençler hesaplanmıştır. Daha sonra, her bir tekne hızı için boy-en oranları kademeli olarak değiştirilerek minimum direnç kuvvetleri ve dolayısıyla dinamik trim açıları hesaplanmıştır. Ardından, optimum trim açılarını bulmak için gereken trim momentleri hesaplanmıştır. Bütün hesaplamalar, Python programı kullanılarak yapılmıştır. Sonuçlar, trim tab kullanımının toplam direnci takriben 20% oranına kadar düşürebileceğini göstermektedir. Minimum direnç için elde edilen trim tab açıları şekillerle ve tablolarla gösterilmiştir.
In this paper, the minimization problem of the total resistance of a planing hull is studied for a wide range of Froude numbers. The Savitsky method is utilized to calculate optimum aspect ratios and dynamic trim angles of the hull. First, the aspect ratios, dynamic trim angles, and the total resistances of the hull are calculated with the Savitsky method. Then, the minimum drag forces are computed for each vessel speed by changing the aspect ratios systematically. Then, the required trim moments are calculated to find the optimum trim tab angles. The entire calculations are performed by using a Python program. The results showed that trim tabs can reduce the total drag up to 20% approximately. The obtained trim tab angles for minimum drag are demonstrated with figures and tables.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |