Underwater explosions are tremendously hazardous for floating structures and human life inside. When compared to an air blast, an underwater blast is more effective due to the effect of the fluid domain. Therefore, the design of marine structures with high strength to underwater explosions is a difficult subject as well as important. With the rapid progression of material technology, composite materials are widely preferred over metals in fields of marine and defense industries due to low density, high elasticity and high strength in their nature. In this study, a sandwich panel with a soft-core was modelled using the finite element method, and the dynamic behavior of the panel subjected to an underwater blast load is investigated. In the validation study of the model and method, firstly, the dynamic responses of the carbon epoxy composite plate structure subjected to underwater explosion load were confirmed with the results available in the literature. In this part, ALE (Arbitrary Lagrangian-Eulerian) and Load_SSA (Sub Sea Analysis) methods were used to simulate the dynamic response of the plate and a very good agreement was observed by using the ALE method. Then, the composite sandwich panels with a soft-core (foam) were investigated by the finite element-based ALE method. Finally, the maximum deflection results of the plate structure subjected to underwater explosion loads were examined with parametric studies. Increasing core layer thickness caused a decrease in plate deflections and an increase in post-explosion oscillation frequency under the same blast conditions.
Su altı patlamaları, yüzer yapılar ve içerisindeki insan yaşamı için son derece tehlikelidir. Hava patlamaları ile karşılaştırıldığında, su altı patlaması, sıvı ortamının etkisiyle çok daha zorlayıcıdır. Bu sebeple su altı patlamasına karşı dayanımı yüksek deniz yapılarının tasarımı önemli olduğu kadar zor bir konudur. Malzeme teknolojisinin hızla ilerlemesiyle birlikte kompozit malzemeler, düşük yoğunluklu, yüksek elastikiyete ve yüksek mukavemete sahip olmaları nedeniyle deniz ve savunma alanlarında metallere göre yaygın olarak tercih edilmektedirler. Bu çalışmada, yumuşak çekirdekli bir sandviç panel, sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak modellenmiş ve su altı patlama yükü altında dinamik davranışı incelenmiştir. Model ve yöntemin doğrulama çalışmasında ilk olarak, su altı patlama yüküne maruz karbon epoksi kompozit plak yapısının dinamik tepkileri literatürde mevcut olan sonuçlarla doğrulanmıştır. Bu bölümde, plağın dinamik tepkisini analiz etmek için ALE (Arbitrary Lagrangian-Eulerian) ve Load_SSA (Sub-Sea Analysis) yöntemleri kullanılmış ve ALE yöntemi kullanılarak iyi bir uyum elde edildiği gözlenmiştir. Ardından, yumuşak çekirdekli (köpük) kompozit sandviç paneller sonlu eleman tabanlı ALE yöntemi ile incelenmiştir. Son olarak, parametrik çalışmalarla birlikte plak yapısının su altı patlama yükleri altında maksimum deformasyon sonuçları irdelenmiştir. Artan çekirdek katman kalınlığı, aynı patlama şartlarında plak orta nokta çökmesinin azalmasına ve patlama sonrası salınım frekansının artmasına sebep olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |