Günümüzde işyerleri, çalışma süreleri, mabetler, merasim alanları, sohbet süreçleri gibi belli
davranışları gerekli kılan zamanlar ve mekânlar artık internete yönelme davranışının önünde bir
engel olarak görülmemektedir. Özellikle genç bireylerde mekâna ve zamana meydan okurcasına,
yeni iletişim teknolojilerinin inşa ettiği alana katılma eğilimi gittikçe güçlenmektedir. Bu araştırma,
üniversite öğrencilerinin ders süreci ve sınıf ortamının yükümlülüklerinden uzaklaşarak siber uzama
katılma davranışlarını temsil eden ‘derste siber aylaklık davranışlarını’ incelemektedir. Araştırmanın
amacı, siber aylaklık davranışları ile ilişki olabilecek değişkenlerin ve internet bağımlılığının derste
siber aylaklığı ne düzeyde etkilediğini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de bir devlet
üniversitesinde öğrenimine devam eden ve orantılı tabakalı örneklem tekniğiyle seçilen 438 lisans
öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak veri toplama sürecinde
kişisel bilgi formu, siber aylaklık ölçeği ve internet bağımlılığı ölçeği kullanılmıştır. Erkek öğrencilerin
internete bağımlılık ve derste siber aylaklık puan ortalamalarının kadın öğrencilerden anlamlı düzeyde
yüksek olduğu tespit edilmiştir. Siber aylaklık ile sosyal medya hesap sayıları, günlük internet kullanım
süreleri, TV izleme süreleri arasında pozitif yönde, zayıf düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Derste siber aylaklık davranışlarını yordayan faktörler arasında internet bağımlılığının güçlü bir
kestirici olduğu tespit edilmiştir. Tek başına internet bağımlılığı değişkeni, derste siber aylaklığın
toplam varyansının %35’ini açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | December 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: Özel Sayı |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.