BibTex RIS Cite

Teknoloji Çocuklarının Akıllı Perakendecilik Uygulamalarına İlişkin Deneyim ve Beklentilerini Belirlemeye Yönelik Keşifsel Bir Çalışma

Year 2018, Volume: 6 Issue: 15, 135 - 166, 01.01.2018

Abstract

İçinde bulundukları rekabetsel çevrede perakendeciler, tüketicilerin alışveriş deneyimlerini çeşitlendirmek ve arttırmak için sürekli yenilik arayışı içindedirler. Özellikle, gelişen teknolojinin etkisiyle perakendecilikte kullanımı yaygınlaşan bilgilendirme noktaları, interaktif ekranlar, jet-kasalar, sanal gerçeklikler vb. uygulamalar tüketicilerin alışveriş deneyimlerini önemli oranda etkileyebilmektedir. Bu çalışma, pazarlamacıların ve perakendecilerin ikna edebilmek ve etkilemek için gelecekte en fazla çaba sarf etmeleri gerektiğine inanılan 1995 ve üzeri doğumlu Z kuşağı tüketicilerinin günümüzde ve gelecekteki akıllı perakendecilik uygulamalarıyla ilgili görüş, beklenti ve deneyimlerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Yargısal örnekleme yöntemiyle, yarı yapılandırılmış görüşme formatında görüşülen 39 müşterinin verdikleri cevaplar içerik ve betimsel analiz yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Verilen cevaplar kodlanmış, sınıflandırılmış ve dağılımları destekleyen katılımcı yorumlarıyla desteklenmiştir. Yaklaşık olarak 3-11 yıl arası akıllı telefon kullanan kuşak üyelerinin çoğunluğu cep telefonlarındaki uygulamalar aracılığıyla birçok ürün grubu için kıyafet, elektronik, yemek siparişi, market alışverişi, parfüm vb. kişisel ürünler, bilet vb alışveriş deneyimine sahip olduklarını belirtirken ileride bu uygulamalara olan eğilimlerin artacağına vurgu yapmışlardır

References

  • • Altuntuğ, N. (2012).Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1): 203-212.
  • • Atalaysun M. (2016). Turkeyfoodretailsector,https://gain.fas.usda.gov/Recent%20 GAIN%20 Publications/Retail%20Foods_Ankara_Turkey_12-13-2016.pdf, 03.02.2018.
  • • Aydın, K. (2013). Perakende Yönetiminin Temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 4. Basım.
  • • Bassiouni, D. H. ve Hackley, C. (2014). Generation Z children’sadaptationtodigital consumer culture: a critical literature review, Journal of Customer Behaviour, 13(2): 113-133.
  • • Berman, B. R.,Evans, J. R.ve Chatterjee, P. M. (2018).Retail Management: A Strategic Approach, 13th Edition,Pearson.
  • • Çallı, L.,Sütütemiz, N., ve Yılmaz,M. (2010). E-Perakendecilik Sektöründe Tüketicilerin E-Memnuniyet Algılamasında Rol Oynayan Bileşenler Üzerine Bir Araştırma, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 06, Temmuz 2010, ss. 85-105.
  • • Dacko, S. G. (2016). Enabling smart retail settings via mobile augmented reality shopping apps, Technological Forecasting and SocialChange, 124(2016): 243-256.
  • • Demirkan, H. ve Dal,B. (2018).Akıllı makinelerin perakende sektöründe yaratacağı devrim, Harward Business Review Türkiye, Şubat, 101-105.
  • • Empson R. (2016). 8 things business owners need to know about Gen Z, Retrieved fromhttps://www. upcounsel.com/blog/who-is-gen-z , 03.01.2018.
  • • Fister-Gale, S. (2015). Forget millennials: are you ready for Generation Z?Chief Learn. Off, 14(7): 38-48. http://www.clomedia.com/2015/07/07/forget-gen-y-are-you-ready-for-gen-z/,10.05.2018.
  • • Gushima, K.,Nakajima, T., (2017). A Design Space forVirtuality-Introduced Internet of Things, Future Internet 2017, 9, 60. http://www.mdpi.com/journal/futureinternet, 05/05/2018.
  • • Gökmenoğlu, T. (2014). Thewideangle: program evaluationstudies in Turkey in terms of modelsandapproaches. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 55-70.
  • • Gülşen, İ, Özdemir Ş., (2018). Perakendecilikte Teknolojik Yenilikler Ve Uygulamalar, Cilt 4 . Sayı 1. Nisan 2018, www.betadergi.com/patu/yonetim/icerik/makaleler/49-published.pdf.,05/05/2018.
  • • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Kaplan, B.T., Çarıkçı, İ.H.,(2018). İş Dünyasında jenerasyonlar: X.,Y ve Z Jenerasyonları Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2018: 04 (01).
  • • Kennedy, G., Dalgarno, B., Bennett, S., Judd, T., Gray, K.& Chang, R. (2008). Immigrants and natives: investigating differences between staff and students’ use of technology, Proceedings Ascilite, 484-492, Melbourne.
  • • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2010). Principles Of Marketing, Boston: Pearson Education.
  • • Kurşunluoğlu, E. (2009). Mağazalı perakendeciler ve müşteri servisleri, Journal of Yasar University, 4(14): 2173-2184.
  • • Maraşlı, F.,Çıbuk, M., (2015). RFID Teknolojisi ve Kullanım Alanları, BEÜ Fen Bilimleri Dergisi,4(2), 249- 275.
  • • Morgan, J. (2016). Generation Z and the 6 forces shaping the future of business put aside all the discussion of millennial for now. It’s time we start thinking about Generation Z, Retrieved fromwww.inc. com/jacob-morgan/generation-z-and-the-6-forces-shaping-the-future-of-business.html, 20.01.2018.
  • • Nartgün, Ş.,& Kaya, A. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2016 Cilt:5 Sayı:2 Makale No: 17: 153-167.
  • • Nastasi, B. (2015). Study notes: qualitative research: sampling & sample size considerations, Retrieved from http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qN67UD2NsgJ:https:// my.laureate.net/Faculty/docs/Faculty%2520Documents/qualit_res__smpl_size_consid. doc+vecd=1vehl=envect=clnkvegl=tr , 20.01.2018.
  • • Oblinger, D. &Oblinger, J. L. (2005). Educating the net generation, EDUCASE Online Book,http://www. educause.edu/ir/library/pdf/pub7101.pdf , 20.01.2018.
  • • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N.L. (2007). A call for qualitative power analyses,Quality& Quantity, 41(1): 105-121.
  • • Orel Demirci, F., ( 2007) Mağazacılıkta Ümit Veren Yeni Bir Teknoloji: RFID, Bizim Market, Kasım 2007. http://www.fatmaorel.net/bizim_market/RFID.pdf., 10.06.2018
  • • Özdemir, M., 2011. Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).Ss 323-343
  • • Ozkan, M. ve Solmaz, B. (2015). Mobile addiction of generation z and ıts effects on their social lifes (an application among university students ın the 18-23 age group), World Conference on Psychology Counseling and Guidance, 14 - 16 May 2015, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205(2015): 92-98.
  • • Pantano, E.,& Gandini, A. (2017). Exploring the forms of sociality mediated by innovative technologies in retailsettings,Computers in Human Behavior, 77(2017): 367-373.
  • • Pantano, E. & Timmermans, H. (2014). What is smart for retailing?,Procedia Environmental Sciences, 22(2014): 101-107.
  • • Poncin, I., Garnier, M., Mimoun, M. S. B., & Leclercq, T. (2017). Smart technologies and shopping experience: are gamification interfaces effective? The case of the smartstore, Technological Forecasting and Social Change, 124(2017): 320-331.
  • • Priporas, V. P., Stylos, N. &Fotiadis, A.K. (2017). Generation Z consumers’ expectations of interactions in smart retailing: a future agenda, Computers in Human Behavior, 77(2017): 374-381.
  • • Roggeveen, A. L., Grewal , D. & Nordfält, J. (2017). The future of retailing, Babson College, Babson Park, MA 02457, United States, Stockholm School of Economics, Stockholm.
  • • Roy, S. K., Balaji, M. S., Sadeque, S., Nguyen, B.& Melewar, T. C. (2017). Constituents and consequences of smart customer experience in retailing, Technological Forecasting and SocialChange, 124(2017): 257-270.
  • • Singh, A. (2014).Challenges and issues of Generation Z, IOSR Journal of Business and Management, 16 (7): 59-63.
  • • Sönmez, F. (2016). Sosyal medyanın, z kuşağı tüketicilerinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi, (Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • • Vazquez, D., Dennis, C., &Zhang, Y. (2017). Understanding the effect of smart retail brand–consumer communications via mobile instant messaging (MIM)–an empirical study in the chinese context,Computers in Human Behavior, 77(2017): 425-436.
  • • Vrontis, D., Thrassou, A., & Amirkhanpour, M. (2017). B2C Smart retailing: a consumer-focused value- based analysis of interactionsandsynergies,TechnologicalForecastingandSocialChange, 124(2017): 271- 282.
  • • Yaşa, E. ve Bozyiğit, S, (2012). Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9 (1), ss29-46.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Yıldırım, K.(2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma, İlköğretim Online Dergisi, 9(1): 79-92.
  • • Williams, K. C. ve Page,P.A. (2011), Marketing totheGenerations, Journal of BehavioralStudies in Business, 3, 3-11.
Year 2018, Volume: 6 Issue: 15, 135 - 166, 01.01.2018

Abstract

Retailers in their competitive environment are constantly seeking innovation to diversify and enhance consumers ‘ shopping experiences. Especially, information points, interactive screens, jet-cashier, virtual reality etc. are becoming widespread in retailing sector due to the effects of developing technology. Those applications can significantly affect consumers ‘ shopping experiences. This study was designed to determine the opinions, expectations and experiences of consumers born in 1995 and above. It has seen that, marketers and retailers have put most of their efforts to persuade and influence Z generation members in smart retailing practices today and in the future. The responses of 39 consumers discussed with purposeful sampling and semi-structured interview format were evaluated by content and descriptive analysis methods. The responses were encoded, classified and supported by participatory comments that support distribution. The majority of generation Z members has been using smart phones for about 3-11 years and has the experience of smart retailing shopping for many product groups clothes, electronics, food order, grocery stoppings, perfume, personal products, tickets, etc. . They also emphasize that trends in these practices will increase in the future

References

  • • Altuntuğ, N. (2012).Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1): 203-212.
  • • Atalaysun M. (2016). Turkeyfoodretailsector,https://gain.fas.usda.gov/Recent%20 GAIN%20 Publications/Retail%20Foods_Ankara_Turkey_12-13-2016.pdf, 03.02.2018.
  • • Aydın, K. (2013). Perakende Yönetiminin Temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 4. Basım.
  • • Bassiouni, D. H. ve Hackley, C. (2014). Generation Z children’sadaptationtodigital consumer culture: a critical literature review, Journal of Customer Behaviour, 13(2): 113-133.
  • • Berman, B. R.,Evans, J. R.ve Chatterjee, P. M. (2018).Retail Management: A Strategic Approach, 13th Edition,Pearson.
  • • Çallı, L.,Sütütemiz, N., ve Yılmaz,M. (2010). E-Perakendecilik Sektöründe Tüketicilerin E-Memnuniyet Algılamasında Rol Oynayan Bileşenler Üzerine Bir Araştırma, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 06, Temmuz 2010, ss. 85-105.
  • • Dacko, S. G. (2016). Enabling smart retail settings via mobile augmented reality shopping apps, Technological Forecasting and SocialChange, 124(2016): 243-256.
  • • Demirkan, H. ve Dal,B. (2018).Akıllı makinelerin perakende sektöründe yaratacağı devrim, Harward Business Review Türkiye, Şubat, 101-105.
  • • Empson R. (2016). 8 things business owners need to know about Gen Z, Retrieved fromhttps://www. upcounsel.com/blog/who-is-gen-z , 03.01.2018.
  • • Fister-Gale, S. (2015). Forget millennials: are you ready for Generation Z?Chief Learn. Off, 14(7): 38-48. http://www.clomedia.com/2015/07/07/forget-gen-y-are-you-ready-for-gen-z/,10.05.2018.
  • • Gushima, K.,Nakajima, T., (2017). A Design Space forVirtuality-Introduced Internet of Things, Future Internet 2017, 9, 60. http://www.mdpi.com/journal/futureinternet, 05/05/2018.
  • • Gökmenoğlu, T. (2014). Thewideangle: program evaluationstudies in Turkey in terms of modelsandapproaches. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 55-70.
  • • Gülşen, İ, Özdemir Ş., (2018). Perakendecilikte Teknolojik Yenilikler Ve Uygulamalar, Cilt 4 . Sayı 1. Nisan 2018, www.betadergi.com/patu/yonetim/icerik/makaleler/49-published.pdf.,05/05/2018.
  • • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Kaplan, B.T., Çarıkçı, İ.H.,(2018). İş Dünyasında jenerasyonlar: X.,Y ve Z Jenerasyonları Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2018: 04 (01).
  • • Kennedy, G., Dalgarno, B., Bennett, S., Judd, T., Gray, K.& Chang, R. (2008). Immigrants and natives: investigating differences between staff and students’ use of technology, Proceedings Ascilite, 484-492, Melbourne.
  • • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2010). Principles Of Marketing, Boston: Pearson Education.
  • • Kurşunluoğlu, E. (2009). Mağazalı perakendeciler ve müşteri servisleri, Journal of Yasar University, 4(14): 2173-2184.
  • • Maraşlı, F.,Çıbuk, M., (2015). RFID Teknolojisi ve Kullanım Alanları, BEÜ Fen Bilimleri Dergisi,4(2), 249- 275.
  • • Morgan, J. (2016). Generation Z and the 6 forces shaping the future of business put aside all the discussion of millennial for now. It’s time we start thinking about Generation Z, Retrieved fromwww.inc. com/jacob-morgan/generation-z-and-the-6-forces-shaping-the-future-of-business.html, 20.01.2018.
  • • Nartgün, Ş.,& Kaya, A. (2016). Özel Okul Velilerinin Beklentileri Doğrultusunda Okul İmajı Oluşturma, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2016 Cilt:5 Sayı:2 Makale No: 17: 153-167.
  • • Nastasi, B. (2015). Study notes: qualitative research: sampling & sample size considerations, Retrieved from http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qN67UD2NsgJ:https:// my.laureate.net/Faculty/docs/Faculty%2520Documents/qualit_res__smpl_size_consid. doc+vecd=1vehl=envect=clnkvegl=tr , 20.01.2018.
  • • Oblinger, D. &Oblinger, J. L. (2005). Educating the net generation, EDUCASE Online Book,http://www. educause.edu/ir/library/pdf/pub7101.pdf , 20.01.2018.
  • • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N.L. (2007). A call for qualitative power analyses,Quality& Quantity, 41(1): 105-121.
  • • Orel Demirci, F., ( 2007) Mağazacılıkta Ümit Veren Yeni Bir Teknoloji: RFID, Bizim Market, Kasım 2007. http://www.fatmaorel.net/bizim_market/RFID.pdf., 10.06.2018
  • • Özdemir, M., 2011. Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).Ss 323-343
  • • Ozkan, M. ve Solmaz, B. (2015). Mobile addiction of generation z and ıts effects on their social lifes (an application among university students ın the 18-23 age group), World Conference on Psychology Counseling and Guidance, 14 - 16 May 2015, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205(2015): 92-98.
  • • Pantano, E.,& Gandini, A. (2017). Exploring the forms of sociality mediated by innovative technologies in retailsettings,Computers in Human Behavior, 77(2017): 367-373.
  • • Pantano, E. & Timmermans, H. (2014). What is smart for retailing?,Procedia Environmental Sciences, 22(2014): 101-107.
  • • Poncin, I., Garnier, M., Mimoun, M. S. B., & Leclercq, T. (2017). Smart technologies and shopping experience: are gamification interfaces effective? The case of the smartstore, Technological Forecasting and Social Change, 124(2017): 320-331.
  • • Priporas, V. P., Stylos, N. &Fotiadis, A.K. (2017). Generation Z consumers’ expectations of interactions in smart retailing: a future agenda, Computers in Human Behavior, 77(2017): 374-381.
  • • Roggeveen, A. L., Grewal , D. & Nordfält, J. (2017). The future of retailing, Babson College, Babson Park, MA 02457, United States, Stockholm School of Economics, Stockholm.
  • • Roy, S. K., Balaji, M. S., Sadeque, S., Nguyen, B.& Melewar, T. C. (2017). Constituents and consequences of smart customer experience in retailing, Technological Forecasting and SocialChange, 124(2017): 257-270.
  • • Singh, A. (2014).Challenges and issues of Generation Z, IOSR Journal of Business and Management, 16 (7): 59-63.
  • • Sönmez, F. (2016). Sosyal medyanın, z kuşağı tüketicilerinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi, (Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • • Vazquez, D., Dennis, C., &Zhang, Y. (2017). Understanding the effect of smart retail brand–consumer communications via mobile instant messaging (MIM)–an empirical study in the chinese context,Computers in Human Behavior, 77(2017): 425-436.
  • • Vrontis, D., Thrassou, A., & Amirkhanpour, M. (2017). B2C Smart retailing: a consumer-focused value- based analysis of interactionsandsynergies,TechnologicalForecastingandSocialChange, 124(2017): 271- 282.
  • • Yaşa, E. ve Bozyiğit, S, (2012). Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 9 (1), ss29-46.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Yıldırım, K.(2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma, İlköğretim Online Dergisi, 9(1): 79-92.
  • • Williams, K. C. ve Page,P.A. (2011), Marketing totheGenerations, Journal of BehavioralStudies in Business, 3, 3-11.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Eda Yaşa Özeltürkay This is me

Deniz Karaömerlioğlu This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 15

Cite

APA Özeltürkay, E. Y., & Karaömerlioğlu, D. (2018). Teknoloji Çocuklarının Akıllı Perakendecilik Uygulamalarına İlişkin Deneyim ve Beklentilerini Belirlemeye Yönelik Keşifsel Bir Çalışma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(15), 135-166.

IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.