BibTex RIS Cite

Hemşirelikte Doktora Eğitimini Sürdüren Öğrencilerin Doktora Eğitimine Yönelik Görüşleri

Year 2017, Volume: 5 Issue: 11, 159 - 175, 01.01.2017

Abstract

Doktora öğrenimi, kişilere bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları derin bir bakış açısı ile yorumlayıp yeni sentezlere ulaşmak gibi yetenekleri kazandırdığı için çok önemlidir. Bu araştırma, hemşirelikte doktora eğitimine devam eden öğrencilerin doktora eğitimlerine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı fenomonolojik tipte yapılan araştırma, farklı üniversitelerdeki hemşirelik doktora programlarında eğitimini sürdüren15 öğrenciyle yapılmıştır. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tümevarımcı içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Dokümanların incelenmesi sonucunda öğrencilerin görüşleri, doktora eğitimine yönelik olumsuz değerlendirmeler, doktora eğitimine yönelik beklentiler olarak iki temel kategori ve ilişkili tema ve alt temalar belirlenmiştir. Doktora eğitimine yönelik olumsuz değerlendirmeler kategorisinde; eğiticiye yönelik olumsuz değerlendirme, derslere yönelik olumsuz değerlendirme, eğitim koşullarına yönelik olumsuz değerlendirme üç tema, doktora eğitimine yönelik beklentiler kategorisinde ise eğiticiden beklentiler, eğitim yöntemi ve müfredata yönelik beklentiler, tez ve araştırma çalışmaları ile ilgili beklentiler, öğrenciden beklentiler, doktora eğitimi standartları, eğitimin verildiği mekana yönelik beklentiler olmak üzere altı tema saptanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin doktora eğitimine başlama, sürdürme ve tez aşamasında standartların olmasını istedikleri, eğiticilerin süreç boyunca tutum ve yaklaşımıyla öğrenciye rol model olmasına yönelik planlamalar yapmaları önerilmektedir

References

  • • Akbulut, H., Şahin Ç., Çepni, S. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • • Akdemir, N., Özdemir, L., Akyar, İ. (2011). Türkiye’de Mezuniyet Sonrası Eğitim Kapsamında İç Hastalıkları Hemşirelik Eğitiminin Durumu, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1), 50-58.
  • • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özye- terliklerine İlişkin Görüşler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • • Balcı, A. (2013). Doktora Programı: Türk Üniversiteleri Doktora Programları İçin Bazı Öneriler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-18.
  • • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Bayık, A. (1991). Ülkemizde Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi ve Öğretime İlişkin Sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 29-40.
  • • Carpenter S.H.J.S. (2003). QualitativeResearchInNursing, Third Edition. Philadelphia: Lippincott; 31-32.
  • • Dal, Ü., Kitiş, Y. (2008). The Historical Development and Current Status of Nursing in Turkey, The Online Journal of Issues in Nursing,13(2), 27-32.
  • • Devebakan, N., Koçdor, H., Musal, B., Güner, G. (2003). Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri En- stitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrencilerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 30-43.
  • • Ergöl, Ş. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi.Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • • Hesse- Biber S, Leavy P. (2006). ThePractice Of QualitativeResearch California: Sage Publications.
  • • Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Gaziosman- paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • • Kocaman, G., Yürümezoğlu, H. (2015). Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşire- lik Eğitimi (1996-2015),Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 255-262.
  • • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • • Özmen, Z, M., Güç, F. (2013). Doktora Eğitimi ile İlgili Yaşanan Zorluklar ve Baş Etme Stratejileri: Durum Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3(3), 214-219.
  • • Pyhalto, K., Toom, A., Stubb, J., Lonka, K. (2012). Challenges of Becoming a Scholar: A Study of Doctor- al Students’ Problemsand Well-Being. International Scholarly Research Network. Article in press.
  • • Saracaloğlu, S.(2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları Ve Tutumları İle Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 179-208.
  • • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Uygulamalar. DEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • • Sezgin, F. ve ark (2011). Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Lisansüstü Öğrencilerinin Öz Değer- lendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 161-169.
  • • Tosun, İ. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantılar Serisi, No: 7, 7-8.
  • • Ünsal, A. (2010). Lisansüstü Eğitimlere ilişkin Yapılan Eğitimin Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeyleri Üzerine Etkisi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(15), 130-139.
  • • Yavuz, M. (2004). Nursing Doctoral Education in Turkey, Nurse Educ. Today. Oct; 24(7), 553-9.
  • • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 5. Baskı. An- kara: Seçkin Yayıncılık; 187-273.
  • • YÖK. (2015). İndirme Tarihi: (11.07.2016). http://www.yok.gov.tr/web/ogrenci/yuksek-lisans-ve-doktora -kriterleri-guncellendi.
Year 2017, Volume: 5 Issue: 11, 159 - 175, 01.01.2017

Abstract

References

  • • Akbulut, H., Şahin Ç., Çepni, S. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • • Akdemir, N., Özdemir, L., Akyar, İ. (2011). Türkiye’de Mezuniyet Sonrası Eğitim Kapsamında İç Hastalıkları Hemşirelik Eğitiminin Durumu, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1), 50-58.
  • • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özye- terliklerine İlişkin Görüşler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • • Balcı, A. (2013). Doktora Programı: Türk Üniversiteleri Doktora Programları İçin Bazı Öneriler. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 1-18.
  • • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Bayık, A. (1991). Ülkemizde Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi ve Öğretime İlişkin Sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7(3), 29-40.
  • • Carpenter S.H.J.S. (2003). QualitativeResearchInNursing, Third Edition. Philadelphia: Lippincott; 31-32.
  • • Dal, Ü., Kitiş, Y. (2008). The Historical Development and Current Status of Nursing in Turkey, The Online Journal of Issues in Nursing,13(2), 27-32.
  • • Devebakan, N., Koçdor, H., Musal, B., Güner, G. (2003). Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri En- stitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrencilerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 30-43.
  • • Ergöl, Ş. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi.Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • • Hesse- Biber S, Leavy P. (2006). ThePractice Of QualitativeResearch California: Sage Publications.
  • • Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Gaziosman- paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • • Kocaman, G., Yürümezoğlu, H. (2015). Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşire- lik Eğitimi (1996-2015),Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 255-262.
  • • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • • Özmen, Z, M., Güç, F. (2013). Doktora Eğitimi ile İlgili Yaşanan Zorluklar ve Baş Etme Stratejileri: Durum Çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3(3), 214-219.
  • • Pyhalto, K., Toom, A., Stubb, J., Lonka, K. (2012). Challenges of Becoming a Scholar: A Study of Doctor- al Students’ Problemsand Well-Being. International Scholarly Research Network. Article in press.
  • • Saracaloğlu, S.(2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları Ve Tutumları İle Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 179-208.
  • • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Uygulamalar. DEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • • Sezgin, F. ve ark (2011). Türkiye’de Eğitim Yönetimi ve Denetimi Lisansüstü Öğrencilerinin Öz Değer- lendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 161-169.
  • • Tosun, İ. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. TÜBA Bilimsel Toplantılar Serisi, No: 7, 7-8.
  • • Ünsal, A. (2010). Lisansüstü Eğitimlere ilişkin Yapılan Eğitimin Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeyleri Üzerine Etkisi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(15), 130-139.
  • • Yavuz, M. (2004). Nursing Doctoral Education in Turkey, Nurse Educ. Today. Oct; 24(7), 553-9.
  • • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 5. Baskı. An- kara: Seçkin Yayıncılık; 187-273.
  • • YÖK. (2015). İndirme Tarihi: (11.07.2016). http://www.yok.gov.tr/web/ogrenci/yuksek-lisans-ve-doktora -kriterleri-guncellendi.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Öner This is me

Mehtap Kızılkaya This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 11

Cite

APA Öner, H., & Kızılkaya, M. (2017). Hemşirelikte Doktora Eğitimini Sürdüren Öğrencilerin Doktora Eğitimine Yönelik Görüşleri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 5(11), 159-175.

IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.