The aim of this study is to investigate cyberbullying in terms of human values. This descriptive study employs a correlational survey design. The sample of the study involves 160 high school students who studied in the 2018 - 2019 academic year randomly selected from 4 different high schools in İzmit, Kocaeli. Personal information form, cyberbullying scale and human values scale was used as data collection tools. According to the findings obtained from the study, a high negative correlation was found between human values and cyberbullying. There was no significant difference between the cyberbullying scores of the students and gender, whether there was internet at home and daily internet usage. While there is no significant difference between the human values of the students and gender, whether there is internet at home and daily internet usage variables; there was a significant relationship between school type and human values.
Bu araştırmanın amacı ergenlerin siber zorbalık düzeylerinin insani değerler ile ilişkisini incelemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kocaeli İzmit ilçesinde 4 farklı okul türünde 2018 – 2019 eğitim - öğretim döneminde öğrenim görmüş olan 160 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Siber Zorbalık Ölçeği”, ve “İnsani Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, insani değerler ve siber zorbalık arasında negatif yönde yüksek düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin siber zorbalık puanları ile cinsiyet, evde internet olup olmaması, günlük internet kullanım süresi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Öğrencilerin aldıkları insani değerler puanı ile cinsiyet, evde internet olup olmaması ve günlük internet kullanım süresi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmazken; okul türü ve insani değerler arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Acceptance Date | April 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 26 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.