Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Kurumsal İmaj Algısının Memnuniyet ve Tavsiye Etme Niyeti Üzerindeki Etkisi

Year 2022, Volume: 10 Issue: 26, 117 - 132, 30.04.2022
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.902146

Abstract

Türkiye’de sayıları hızla artan üniversitelerin amaçları arasında, öğrenci taleplerini karşılayarak varlıklarını devam ettirmek ve kalite düzeylerini korumak yer almaktadır. Eğitim-öğretim hizmetleri sunan Yükseköğretim Kurumları açısından kurum imajı kavramı özenle üzerinde durulması gereken bir kavramdır. Bu kapsamda; güçlü rekabete dayalı ortamlarda, üniversitelerin kendilerini alternatiflerinden farklılaştırmak ve öğrencilerin tercihlerinin karşılığı olabilmek amacıyla çalışmalar yapmaları kaçınılmazdır. Bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi Manavgat Turizm Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin, üniversitenin kurumsal imajının, öğrenci memnuniyetini ve tavsiye etme niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Akdeniz Üniversitesi Manavgat Turizm Fakültesi’nde öğrenim gören 250 öğrenciden anket aracılığıyla elde edilen veriler kullanılmıştır. Daha sonra yapısal eşitlik modellemesiyle analiz sonuçları elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre; üniversite kurum imajının öğrenci memnuniyeti ve tavsiye etme niyeti üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir. Öte yandan öğrenci memnuniyetinin tavsiye etme niyeti üzerinde pozitif yönde ve anlamlı etkilerinin olduğu saptanmıştır.

References

  • Abdullah, F. (2006). Measuring Service Quality in Higher Education: HEdPERF versus SERVPERF, Marketing Intelligence and Planning, 24(1),31-47.
  • Alkoç, Y. K. (2017). Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 270-280.
  • Altunel, M. C. & E., Günlü, (2015). Deneyimleme Kalitesi, Algılanan Değer ve Memnuniyetin Müze Ziyaretçilerinin Tavsiye Etme Eğilimi Üzerindeki Etkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191-206.
  • Alves, H. & Raposo, M. (2010). The Influence of University Image on Student Behaviour, International Journal of Educational Management, 24(1), 73-85.
  • Argenti, P. (2000). Branding B-Schools: Reputation Management for MBA Programs, Corporate Reputation Review, 3(2), 171-179.
  • Azoury, N., L., Daou & C. Khoury (2014). University Image and Its Relationship To Student Satisfaction-Case Of The Middle Eastern Private Business Schools, International Strategic Management Review, 2(1), 1–8.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj Oluşumu ve Etkili Faktörler. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Baker, D. & J. L. Crompton (2000). Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions, Annals of Tourism Research, 27(3), 785-804.
  • Barnett, M. L., J.M. Jermier & B. Lafferty (2006). Corporate Reputation: The Definitional Landscape, Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Barusman A. R. P. (2014). Student Satisfaction As a Mediating Variable Between Reputation Image and Student Loyalty, Globalilluminators Full Paper Proceeding, ITMAR-2014(1), 414-436.
  • Bendixen, M. & R. Abratt (2007). Corporate Identity, Ethics and Reputation in Supplier–Buyer Relationships, Journal of Business Ethics, 76(1), 69-82.
  • Brochado, A. (2009). Comparing Alternative Instruments to Measure Service Quality in Higher Education, Quality Assurance in Education, 17(2): 174-190.
  • Chen, C. F. & F. S. Chen, (2010). Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists, Tourism Management, 31(1), 29-35.
  • Clemes, M.D., C.E.C. Gan & T. H. Kao (2008). University Student Satisfaction: and Empirical Analysis. Journal of Marketing for Higher Education, 17(2), 292–325.
  • Çatı, K. & Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati İle Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188.
  • Derin, N. & Demirel, E. T. (2010). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-193.
  • Erkmen, T. & Çerik, Ş. (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 107-119.
  • Esener, B. (2006). Kurum Kimliği ve İmajının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gardberg, N. & C. Fombrun, (2002). The Global Reputation Quotient Project: First Steps Towards A CrossNationally Valid Measure Of Corporate Reputation, Corporate Reputation Review, 4(4), 303-307.
  • Giner G.R. & Rillo A.P. (2016). Structural Equation Modeling of Co-Creation and Its Influence on the Student’s Satisfaction and Loyalty Towards University, Journal of Computational and Applied Mathematics, 291, 257-263.
  • Gotsi, M. & A. M. Wilson (2001). Corporate Reputation: Seeking A Definition, Corporate Communications, 6(1) 24-30.
  • Helgesen, O. & Nesset, E. (2007a). What accounts for students’ loyalty? Some field study evidence, International Journal of Educational Management, 21(2), 126-143.
  • Helgesen, O. & E. Nesset (2007b). Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of Norwegian University Collage, Corporate Reputation Review, 10(1), 38-59.
  • Helgesen, O. & E. Nesset (2011). Does LibQUAL+ account for student loyalty to a university college library?, Quality Assurance in Education, 19(4), 413- 440.
  • Hill, F. M. (1995). Managing Service Quality in Higher Education: The Role of the Student as Primary Consumer, Quality Assurance in Education, 3(3), 10-21.
  • Hosany, S. & G. Prayag, (2013) Patterns of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, And Iİntention to Recommend, Journal of Business Research, 66(6),730-737.
  • Huo, Y. & D. Miller (2007). Satisfaction Measurement Of Small Tourism Sector (Museum): Samoa, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 12(2), 103-117.
  • Hwang, Y. S. & Choi, Y. K. (2019). Higher Education Service Quality and Student Satisfaction, Institutional Image and Behavioral Intention, Social Behavior and Personality: An International Journal, 47(2), 1-12. Kazoleas, D., Y. Kim & M. A. Moffitt (2001). Institutional Image: A Case Study, Corporate Communications, 6(4), 205-216.
  • Koçoğlu, C. M. (2018). Turizm Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının İtibar Bileşenlerinin Öğrencilerin Memnuniyeti ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 23-44.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3th ed.). New York: The Guilford Press.
  • Konencnik, M. Gartner, W. C. (2007). Customer-Based Brand Equity for a Destination, Annals of Tourism Research, 34(2), 400-421. Köse, İ. A. (2012). Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenci Sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 114-118.
  • Kunanusorn, A. & D. Puttawong (2015). The Mediatıng Effect Of Satisfaction On Student Loyalty to Higher Education Institution, European Scientific Journal (Special Edition) 1: 449-463. http://eujournal.org/index. php/esj/article/view/6455/6195. (Erişim Tarihi: 10.01.2020).
  • Meriç, D. & N. Tokgöz (2015). Farabi Öğrencilerine göre Anadolu Üniversitesi’nin Kurum İmajı: Gelen Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 178-186.
  • Narteh, B. (2013). Service quality in automated teller machines: an empirical investigation, Managing Service Quality, 23(1), 62-89.
  • Nguyen, N. & G. Leblanc (2001). Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions, International Journal of Educational Management, 15(6), 303-311.
  • Polat, S. (2009). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncülleri ve Çıktıları. The First International Congress of Educational Research (ss. 1-17). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Palacio, A. B., G.D. Meneses & P. J. P. Perez (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505.
  • Radiman, R., Gunawan, A., Wahyuni, S. F. & Jufrizen, J. (2018). The Effect of Marketing Mix, Service Quality, Islamic Values and Institutional Image on Students’ Satisfaction and Loyalty, Expert Journal of Marketing, 6(2), 95-105.
  • Tehci A. (2020). Yükseköğretimde öğrenci tatmini ve sadakat ilişkisi: kurumsal imaj algısının aracı rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(Ek), 121-131.
  • Theus, K. T. (1993). Academic reputations: the process of formation and decay, Public Relations Review, 19(3), 277-291.
  • Thomas, S. (2011). What Drives Student Loyalty In University: An Empirical Model For India, International Business Research, 4(2), 183-192.
  • Tuna, H. (2009). Yükseköğretim Kurumlarında Kurumsal İmaj: Akçakoca Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Westbrook, R. & R. Oliver (1991). The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction, Journal of Consumer Research, 18(1), 84-91.
  • Wong, A., A. Woo & C. Tong (2016). Student Satisfaction and School Reputation: The Moderating Role of Student Loyalty and School Image, Journal of Marketing and HR, 2(1), 113-125.
  • Yamaç, K. (2009). Bilgi Toplumu ve Üniversiteler, 1. Basım. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Yükseköğretim Kurulu, https://istatistik.yok.gov.tr (Erişim Tarihi: 10.12.2020).

The Effect Of University Students' Corporate Image Perception On Satisfaction And Intention To Recommend

Year 2022, Volume: 10 Issue: 26, 117 - 132, 30.04.2022
https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.902146

Abstract

Two primary objectives of universities in Turkey whose number has increased rapidly are to continue their existence by meeting the demands of students and to maintain their own quality levels. From the standpoint of Higher Education Institutions which provide educational services, the concept of the corporate image requires rigorous emphasis. In this context, in environments based on strong competition, it is inevitable for universities to carry out studies that serve the purpose of differentiating from existing alternatives and meeting the expectations of their students. In this study, the effect of the university's corporate image on the satisfaction of Akdeniz University students who study at Manavgat Tourism Faculty as well as their intention to recommend was investigated. Data obtained through a questionnaire from 250 students who study at Akdeniz University Manavgat Faculty of Tourism were utilized. Afterward, the analysis results were obtained via structural equation modeling. The results showed that the university’s corporate image has an effect on student satisfaction and their likelihood to recommend the institution to others. Moreover, the study revealed that student satisfaction has positive and significant effects on their intention to recommend.

References

  • Abdullah, F. (2006). Measuring Service Quality in Higher Education: HEdPERF versus SERVPERF, Marketing Intelligence and Planning, 24(1),31-47.
  • Alkoç, Y. K. (2017). Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 270-280.
  • Altunel, M. C. & E., Günlü, (2015). Deneyimleme Kalitesi, Algılanan Değer ve Memnuniyetin Müze Ziyaretçilerinin Tavsiye Etme Eğilimi Üzerindeki Etkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191-206.
  • Alves, H. & Raposo, M. (2010). The Influence of University Image on Student Behaviour, International Journal of Educational Management, 24(1), 73-85.
  • Argenti, P. (2000). Branding B-Schools: Reputation Management for MBA Programs, Corporate Reputation Review, 3(2), 171-179.
  • Azoury, N., L., Daou & C. Khoury (2014). University Image and Its Relationship To Student Satisfaction-Case Of The Middle Eastern Private Business Schools, International Strategic Management Review, 2(1), 1–8.
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj Oluşumu ve Etkili Faktörler. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Baker, D. & J. L. Crompton (2000). Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions, Annals of Tourism Research, 27(3), 785-804.
  • Barnett, M. L., J.M. Jermier & B. Lafferty (2006). Corporate Reputation: The Definitional Landscape, Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Barusman A. R. P. (2014). Student Satisfaction As a Mediating Variable Between Reputation Image and Student Loyalty, Globalilluminators Full Paper Proceeding, ITMAR-2014(1), 414-436.
  • Bendixen, M. & R. Abratt (2007). Corporate Identity, Ethics and Reputation in Supplier–Buyer Relationships, Journal of Business Ethics, 76(1), 69-82.
  • Brochado, A. (2009). Comparing Alternative Instruments to Measure Service Quality in Higher Education, Quality Assurance in Education, 17(2): 174-190.
  • Chen, C. F. & F. S. Chen, (2010). Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists, Tourism Management, 31(1), 29-35.
  • Clemes, M.D., C.E.C. Gan & T. H. Kao (2008). University Student Satisfaction: and Empirical Analysis. Journal of Marketing for Higher Education, 17(2), 292–325.
  • Çatı, K. & Koçoğlu, C. M. (2008). Müşteri Sadakati İle Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188.
  • Derin, N. & Demirel, E. T. (2010). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-193.
  • Erkmen, T. & Çerik, Ş. (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 107-119.
  • Esener, B. (2006). Kurum Kimliği ve İmajının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gardberg, N. & C. Fombrun, (2002). The Global Reputation Quotient Project: First Steps Towards A CrossNationally Valid Measure Of Corporate Reputation, Corporate Reputation Review, 4(4), 303-307.
  • Giner G.R. & Rillo A.P. (2016). Structural Equation Modeling of Co-Creation and Its Influence on the Student’s Satisfaction and Loyalty Towards University, Journal of Computational and Applied Mathematics, 291, 257-263.
  • Gotsi, M. & A. M. Wilson (2001). Corporate Reputation: Seeking A Definition, Corporate Communications, 6(1) 24-30.
  • Helgesen, O. & Nesset, E. (2007a). What accounts for students’ loyalty? Some field study evidence, International Journal of Educational Management, 21(2), 126-143.
  • Helgesen, O. & E. Nesset (2007b). Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of Norwegian University Collage, Corporate Reputation Review, 10(1), 38-59.
  • Helgesen, O. & E. Nesset (2011). Does LibQUAL+ account for student loyalty to a university college library?, Quality Assurance in Education, 19(4), 413- 440.
  • Hill, F. M. (1995). Managing Service Quality in Higher Education: The Role of the Student as Primary Consumer, Quality Assurance in Education, 3(3), 10-21.
  • Hosany, S. & G. Prayag, (2013) Patterns of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, And Iİntention to Recommend, Journal of Business Research, 66(6),730-737.
  • Huo, Y. & D. Miller (2007). Satisfaction Measurement Of Small Tourism Sector (Museum): Samoa, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 12(2), 103-117.
  • Hwang, Y. S. & Choi, Y. K. (2019). Higher Education Service Quality and Student Satisfaction, Institutional Image and Behavioral Intention, Social Behavior and Personality: An International Journal, 47(2), 1-12. Kazoleas, D., Y. Kim & M. A. Moffitt (2001). Institutional Image: A Case Study, Corporate Communications, 6(4), 205-216.
  • Koçoğlu, C. M. (2018). Turizm Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının İtibar Bileşenlerinin Öğrencilerin Memnuniyeti ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 23-44.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3th ed.). New York: The Guilford Press.
  • Konencnik, M. Gartner, W. C. (2007). Customer-Based Brand Equity for a Destination, Annals of Tourism Research, 34(2), 400-421. Köse, İ. A. (2012). Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenci Sadakati. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 114-118.
  • Kunanusorn, A. & D. Puttawong (2015). The Mediatıng Effect Of Satisfaction On Student Loyalty to Higher Education Institution, European Scientific Journal (Special Edition) 1: 449-463. http://eujournal.org/index. php/esj/article/view/6455/6195. (Erişim Tarihi: 10.01.2020).
  • Meriç, D. & N. Tokgöz (2015). Farabi Öğrencilerine göre Anadolu Üniversitesi’nin Kurum İmajı: Gelen Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 178-186.
  • Narteh, B. (2013). Service quality in automated teller machines: an empirical investigation, Managing Service Quality, 23(1), 62-89.
  • Nguyen, N. & G. Leblanc (2001). Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions, International Journal of Educational Management, 15(6), 303-311.
  • Polat, S. (2009). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncülleri ve Çıktıları. The First International Congress of Educational Research (ss. 1-17). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Palacio, A. B., G.D. Meneses & P. J. P. Perez (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505.
  • Radiman, R., Gunawan, A., Wahyuni, S. F. & Jufrizen, J. (2018). The Effect of Marketing Mix, Service Quality, Islamic Values and Institutional Image on Students’ Satisfaction and Loyalty, Expert Journal of Marketing, 6(2), 95-105.
  • Tehci A. (2020). Yükseköğretimde öğrenci tatmini ve sadakat ilişkisi: kurumsal imaj algısının aracı rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(Ek), 121-131.
  • Theus, K. T. (1993). Academic reputations: the process of formation and decay, Public Relations Review, 19(3), 277-291.
  • Thomas, S. (2011). What Drives Student Loyalty In University: An Empirical Model For India, International Business Research, 4(2), 183-192.
  • Tuna, H. (2009). Yükseköğretim Kurumlarında Kurumsal İmaj: Akçakoca Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Westbrook, R. & R. Oliver (1991). The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction, Journal of Consumer Research, 18(1), 84-91.
  • Wong, A., A. Woo & C. Tong (2016). Student Satisfaction and School Reputation: The Moderating Role of Student Loyalty and School Image, Journal of Marketing and HR, 2(1), 113-125.
  • Yamaç, K. (2009). Bilgi Toplumu ve Üniversiteler, 1. Basım. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Yükseköğretim Kurulu, https://istatistik.yok.gov.tr (Erişim Tarihi: 10.12.2020).
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Abdullah Uslu 0000-0002-3660-7096

Filiz Karakoyunlu This is me 0000-0003-0332-9541

Publication Date April 30, 2022
Acceptance Date April 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 26

Cite

APA Uslu, A., & Karakoyunlu, F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Kurumsal İmaj Algısının Memnuniyet ve Tavsiye Etme Niyeti Üzerindeki Etkisi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(26), 117-132. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.902146

IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.